Våld i reducerad lekgrupp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    Våld i reducerad lekgrupp

    Jag har 1+4 C. borleyi "Kadango" ensamma i 250 liter och de leker oavbrutet. Problemet är att hanen är så fruktansvärt hård mot honorna att det inte går att plocka ur dem. Jag hade nyss två ruvande honor i varsitt yngelkar och på ett enda dygn hade hanen så gott som fjällat och stympat de kvarvarande honorna. Nu har jag lagt tillbaks alla honorna och istället tagit ut hanen till ett yngelkar. Honorna får alltså ruva tillsammans och mot slutet får de komma till ett mindre kar och spotta. Förhoppningsvis ska alla sen kunna återförenas för nästa lek.

    Jag har inte hört så mycket diskussioner om detta innan men hur har ni odlare det med den kraftigt reducerade lekgruppen som går kvar efter att man tagit ur några honor? Detta sättet jag nu använder tar ju ännu fler akvarier i anspråk och man har ju andra fiskar att tänka på också.

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Har själv ingen erfarenhet av kadango, men mina ahlis är ju inte alltid så snälla mot varandra.

    Jag har flyttat ett helt gäng från sitt ordinarie kar (1+10 ahli) till ett 300L. Där får de gå tills ett hyffsat antal honor tuggar. När samtliga "lekvilliga" honor tuggar flyttar jag tillbaka hanen och de icketuggande honorna till sitt vanliga kar. På detta vis blir stressen minimal (förutom att de skall håvas då) + att hanen har att göra med att skaffa tillbaka sitt revir och hinner inte med att trakassera honorna på ett tag.

    Kan det fungera för dina firrar tro?

    Tony Englund

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Jo, fast jag har ju inget "ordinarie" kar att flytta dem tillbaka till. Jag har ju gruppen permanent i 250 liters karet. Men det du beskriver är ju ganska likt vad jag gör nu.

      När det "hyfsade" antalet honor har tuggat i några veckor, får de varsitt spottkar då eller spottar de tillsammans?

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Det beror lite på hur mycket plats jag har över. Ibland får de varsitt, ibland spottar de tillsammans (mycket svinn här) och ibland tömmer jag dem.

        Tony Englund

        Kommentar

        Arbetssätt...