Xenotilapia?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    Xenotilapia?

    Efterlyser lite personliga erfarenheter av dessa fiskar.
    Min plan är att hålla leptosomor tillsammans med multisar och L. compressiceps, skulle man kunna ha ett litet "harem" med Xenotilapia;or tillsammans med dessa fiskar i ett 450 liters?
    Skriv gärna lite om hur dessa fiskar är att ha, är de lättlekta mm. mm.
    // Magnus Arvidsson
  • Kenneth
    Användare
    • april 2002
    • 277

    #2
    Jag har inga erfarenheter av X. men ger du dem tillräckligt med botten utrymme, dvs inte för mycket sten så ser jag inga problem med att hålla dem i samma burk.
    MVH
    /Kenneth Johansson,

    ordförande
    Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
    Ansvarig för Ciklidstämman 2007

    Kommentar

    • Tord
      Användare
      • juni 2003
      • 23

      #3
      Jag tycker absolut du skall sätta upp den burken.

      Själv håller jag ett 20-tal Leptosoma utinta fluo (som i mitt tycke är den kanske finaste leptosoman) tillsammans med 8 st X. Spilopterus "Mabilibili" i min 375:a. ´

      Spilopterus är likt flera andra xenotilapior (men inte alla!), biparentala munruvare, dvs både hona och hane hjälps åt att munruva. I min burk lever gruppen harmoniskt tillsammans. När ett par vill leka så tar de ett litet revir där de håller sig lite avskilt. Inga vilda slagsmål behövs. Efter ett par veckor börjar honan spotta ut ynglen som gömmer sig i gruset. Därefter turas hanen och honan om att
      suga upp ynglen i munnen. Ett riktigt skådespel. Hittills har två olika par lekt. Om du med "harem" menar 1 hane och flera honor så behöver du alltså inte tänka på det. Själv har jag ingen aning om könsfördelningen hos mina, mer än att jag alltså vet att det är minst 2 hanar och minst 2 honor.

      Generellt är väl Xenotilapior ömtåliga och veka, känsliga vid inkoppning och flytt osv. Väl på plats så verkar dom dock ganska lätta att hålla. Foder är inga problem. Räkmix, cyclops, artemia, flingor, pellets, granulat, hos mig får dom prova det mesta.

      Hur det funkar med multisar och Compressicepsar vet jag inte, men det går säkert bra om inte dessa tar för stora revir. Det är väl bara att testa och flytta på dom igen om det inte går. Jag har en ensam L meleagris i min burk och dom stör inte varann.

      Jag är oerhört nöjd med mitt akvarium. Leptosoma och Spilopterus rekomenderar jag varmt och biparentalt munruveri är häftigt.

      Mvh Tord

      Kommentar

      • Bilbo
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 1159

        #4
        Tack för tipsen, nu blir jag extremt motiverad att färdigställa mitt 600, för att få 450 liters ledigt till Tanganyikor!!!
        // Magnus Arvidsson

        Kommentar

        Arbetssätt...