Färggranna, lugna och små ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hans Wretfors
    Användare
    • november 2014
    • 40

    Färggranna, lugna och små ciklider

    Hej.

    Jag ska starta upp ett akvarium till mig och grabben och behöver lite hjälp med val av fiskar. Eftersom jag bor i Kristianstad är vattnet väldigt buffrat och jag kommer få svårt att sänka Ph värdet som ligger på ca 8-8,5. Så för att göra livet lättare, inga alkottar, eklöv eller osmosvatten, tänkte jag satsa på fiskar som trivs i sådant Ph.
    Akvariet kommer bli 120 cm långt och ca 220 liter. som inredning tänkte jag svart bakgrund och grus samt bygga upp ett stenrev för att fiskarna skall poppa fram ordentligt. Jag ska även ha sump till som planeras att ta ca 70 liter. I sumpen ska jag ha snabbväxande växter som skydd mot alger samt att jag tänkte odla märlkräfta (Hyalella azteca) som godis till fiskarna. Jag kommer även bygga ett överdimensionerat fluidiserande sandfilter för att få karet så stabilt som möjligt.
    Så, min fråga till er experter är vilken eller vilka ciklider, tänkte ha max 2 sorter, ska jag satsa på? Jag vill att dom skall vara lite mindre så jag kan ha fler, färglada så att dom syns och att dom är lugna så jag slipper bråk och tjafs.

    Tack på förhand, Hasse
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Hej och välkommen till ciklid!

    Min första tanke var en grupp med typ 20-25 Pseudotropheus saulosi men sen på slutet grusades den tanken Bråk och tjafs hör till om man har mbuna, saulosi är rätt bråkiga.

    Jag hade satsat på någon aulonocara tillsammans med Labidochromis caeruleus . Aulonocarahonorna är tråkiga i färgen men det väger hanarna upp.
    Senast redigerad av Erik Österlund; 24 november 2014, 23:44.

    Kommentar

    • {_AquA_}
      Användare
      • februari 2013
      • 1299

      #3
      Finns många fina Aulonocara du kan välja på. Alltså Malawiciklider. Har själv haft malawi och tyckte att Aulonocara var det jag fastna mest för...
      // Nasser H

      Följ mina projekt:

      Tråd 1:
      https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
      Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

      Finns mer gott på följande sida!
      Min Zoon:
      http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

      Kommentar

      • Hans Wretfors
        Användare
        • november 2014
        • 40

        #4
        Jag funderar på att grunda med ett knippe riktigt fint färgade golden, dom är en snygg grund och har just den "poppeffekten" jag letar efter. Sedan är det svårare, jag väger mellan "Ruby green" , "Sp. Hongi" och "Demasoni".
        Någon som har några tankar eller input om dessa?

        Kommentar

        • {_AquA_}
          Användare
          • februari 2013
          • 1299

          #5
          Ruby Green är ju fina som många andra viktoriaciklider, men jag hade hellre valt någon aulonocara från själva Malawisjön. Lika till utseendet också. Finns oändligt många färgvarianter. Naturliga, men även korsade och framtagna färger. Hongi var lite lugnare i temprament jämfört med demasoni när jag själv hade malawi.
          // Nasser H

          Följ mina projekt:

          Tråd 1:
          https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
          Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

          Finns mer gott på följande sida!
          Min Zoon:
          http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Demasoni är absolut inte lugna Det kan vara knepigt att få ihop en grupp som funkar men det är självklart inte omöjligt. Golden tillsammans med Demasoni är en klockren kombo. I stort sett likvärdig kombo blir det med saulosi, en betydligt mer "lättare" fisk att få en fungerande grupp av.

            Jag är personligen inget fan av hongi jag skulle som sagt hellre valt någon aulonocara. Det är trevligt att se dom sväva över sanden och leta efter byten.

            Kommentar

            • Joakim Birgersson
              Användare
              • augusti 2013
              • 202

              #7
              Om Du är ute efter lugna ciklider så avråder jag för Demasoni. Snygg som få men arg som en bålgeting.

              Labidocromis Carelius är klockren. Snygg, lugn men inte mesig. En liten grupp på 6-8 stycken. Härligt gula med svarta femkanter i synnerhet på hanarna.
              En annan mbuna som jag tycker är underskattad är Metriaclima estherae . Hanen är härligt blå och honorna är mycket snygga i orange. Fart men med fler honor än hanar så funkar det.

              Två arter bara, men tre färger och inga problem med maten då de är herbivora båda två. Lycka till i Ert val.

              720 l. Malawi mbuna
              720 l. Tanganyika
              112 l. Yngel och karantän

              Kommentar

              • Hans Wretfors
                Användare
                • november 2014
                • 40

                #8
                Labidocromis Carelius och Metriaclima estherae är ju en riktigt snygg kombo om jag får tag i fint färgade exemplar. Det får nog bli den kombinationen, återkommer lite längre fram med inlägg och bilder på det nya akvariet. Tack för all hjälp och input.

                Kommentar

                • {_AquA_}
                  Användare
                  • februari 2013
                  • 1299

                  #9
                  Jag finner Metriaclima estherae som tempramentsfull som Demasonii.
                  Vad tycker du om Aulonocara firefish?
                  // Nasser H

                  Följ mina projekt:

                  Tråd 1:
                  https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                  Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                  Finns mer gott på följande sida!
                  Min Zoon:
                  http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                  Kommentar

                  • Mikael W
                    NCS Medlem
                    • augusti 2002
                    • 8596

                    #10
                    Estherae blir väl lite för stor. Och så har du i så fall två arter gula fiskar. (Samma gäller för saulosi-honorna.)
                    Finns det något i Cynotilapia som kunde passa? Någon blårandig art?
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

                    Kommentar

                    • HåkanM
                      NCS Medlem
                      • november 2005
                      • 1294

                      #11
                      Tja varför inte en grupp Pseudocrenilabrus multicolor victoriae , i tillägg kanske ett par Indisk ciklid. Båda trivs ju i högt PH och är rätt snälla. Sen en kul kombo med en munruvare och en icke munruvare.

                      Kommentar

                      • Bosse G
                        NCS Medlem
                        • november 2013
                        • 235

                        #12
                        Indisk cichlid?
                        Finns väl ett par stycken.
                        Har Etroplus canarensis och den skulle nog gå bra. Etroplus maculatus skall helst ha salt i vattnet. Och E suratensis vill också ha salt och blir nog uppåt 20 cm.


                        Ursprungligen postat av HåkanM
                        Tja varför inte en grupp Pseudocrenilabrus multicolor victoriae , i tillägg kanske ett par Indisk ciklid. Båda trivs ju i högt PH och är rätt snälla. Sen en kul kombo med en munruvare och en icke munruvare.

                        Kommentar

                        • Hans Wretfors
                          Användare
                          • november 2014
                          • 40

                          #13
                          Varför gör ni så här mot mig, jag hade ju bestämt mig!!!!
                          Skämt å sido, men ni har gjort valet mycket svårare med alla förslag. Men det är otrolig vad vissa fiskar är vackra. Det är bara att börja om från början och fundera, tur att det kommer ta ett tag innan akvariet ska gå igång.

                          Kommentar

                          • Bosse G
                            NCS Medlem
                            • november 2013
                            • 235

                            #14
                            Tycker du skall ta ett snack med vår ordförande vad han tycker. Tar ju inte lång tid att åka till hans lokal från Kristianstad. Bättre hjälp kan du nog inte få. Han visar di säkert också hur du skall få ner pH på ett enkelt sätt. Finns flera.
                            Han heter Joakim Asterhed och är faktiskt trevlig fast han håller på Blåvitt.
                            Välj hellre en fisk med intressant beteende istället för att den skall vara färggrann. Kommer att ge dig mer i längden.


                            Ursprungligen postat av Hans Wretfors
                            Varför gör ni så här mot mig, jag hade ju bestämt mig!!!!
                            Skämt å sido, men ni har gjort valet mycket svårare med alla förslag. Men det är otrolig vad vissa fiskar är vackra. Det är bara att börja om från början och fundera, tur att det kommer ta ett tag innan akvariet ska gå igång.

                            Kommentar

                            • Joakim Birgersson
                              Användare
                              • augusti 2013
                              • 202

                              #15
                              Ursprungligen postat av Bosse G
                              Välj hellre en fisk med intressant beteende istället för att den skall vara färggrann. Kommer att ge dig mer i längden.
                              Så sant!

                              Öppnar för Tanganyika som Hästnosar, Jullar och Apelsiner!
                              720 l. Malawi mbuna
                              720 l. Tanganyika
                              112 l. Yngel och karantän

                              Kommentar

                              Arbetssätt...