Maingano slakt...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Maingano slakt...

    Jag har sett under ett par dagar att en hona åkt på rejält med stryk av alpha-hanen så hennes fenor är minimerade till halva storleken. Först trodde jag att hon var sjuk och observerade henne under två dagar tills igår kväll då jag var tvungen att plocka ur henne.

    Efter ett par timmar repade hon sig ganska bra och jag har nu insett att det inte var pga sjukdom som hon såg ut som hon gjorde, utan pga hård misshandel.

    Detta är en av två honor som lekt med alpha-hanen och lagt ett par kullar. Det är alltså inte någon ratad fisk i gruppen utan en accepterad. Jag förstår att detta även kan hända accepterade om de inte är i lekstämning samtidigt som hanen. Jag tror inte att det enbart är hanen som åsamkat detta, men han är solklart misstänkt och högst troligt skyldig.

    Vet någon hur lång tid det tar för fenorna att växa ut igen?

    Ska jag plocka ut Alpha-hanen en stund för att försvaga hans dominerande i akvariet?

    Hanen är fullt utvuxen och har ökat i aggressivitet under ett par månaders tid. Är det normalt beteende hos t ex Maingano, att aggressionen accelererar utan provokation via diverse störningsmoment?
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #2
    de maingano jag hade var lika som dina.

    jag skulle tro om du tar bort tin A-hanne så kommer en det säkert en ny. jag vet inte hur många du har eller hur karet är inrett. men jag tycker de är rätt lika demansoni, dvs mycket aggresiva. jag skulla ha så många som det passar/går in & sen inreda med grymt många gömställen så de har en chans att gå undan.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Egenhjälp och uppdatering:

      Honan togs ut ur akvariet och hamnade i ett 16 liters avsett för första-stadie-yngel. Väl där fick hon, efter vattenbyte, lite mat att ta för sig själv. Nu efter ca 4 dygn har hon återhämtat sig förvånansvärt bra och fenorna som var rejält tuggade har börjat att växa ut igen. Det är otroligt fascinerande att se denna effekt efter så kort tid.

      Med tanke på att honan näst intill flöt upp till ytan med nosen först då jag la henne i 16 liters akvariet så är detta händelseförlopp rätt imponerande. Troligtvis hade hon åkt på rejält med stryk av alpha-hanen och var oerhört stressad när jag "befriade" henne från mördarjakten.

      Om några dagar kan jag nog återföra henne till det stora akvariet som nu är ommöblerat och mindre aggressivt än tidigare...

      Kommentar

      • Cassandra
        Användare
        • december 2002
        • 152

        #4
        Spännande och roligt att höra att slutet blev gott. Tur att den stackars honan kom igen efter att hon fått ett eget akvarium.
        Har själv sex stycken ungfiskar av maingano (6-7cm storleken) men har ej sett sådan aggression i mitt akvarium ännu. Värre är det i 253 liters burken. Crock-hannen är bland det elakaste jag själv upplevt hemma hos mig.

        Mvh Cassandra

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          "Crock-hannen"?

          Honan har helt återhämtad sig och är verkligen i farten igen. Maingano är tuffa, precis som många Melanochromis arter, och då särskilt vid vuxen storlek.
          Jag har inte märkt någon aggressivitet mellan de andra Maingano som fortfarande går i det stora akvariet utan troligtvis var detta ett undantag...

          Honan har lekt med hanen ett par gånger med lyckade kullar och nu var hon troligtvis inte redo för en ny kull utan avvisade hanen, som i sin tur attackerade den ovilliga honan bryskt.

          Kommentar

          Arbetssätt...