Mbunas i 120 liters akvarie?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer T
    • april 2024

    Mbunas i 120 liters akvarie?

    Av en händelse fick jag ett 120 liters akvarium med tillbehör och genast vaknade mitt Malawibegär som jag avslutatde i slutet av 70-talet. Om det är lika kul som jag minns det kommer jag nog ganska snart att skaffa ett lite större kar runt 2-250 liter. Min fråga är kan man ha ett par små grupper, kanske Mbunas, t.ex. Golden och något mer (vad?) i ett så litet akvarie eller är det helt fel?

    Tacksam för svar,
    Christer C
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    120 liters är nog i minsta laget, men om du kollar denna länk så kan du se om det finns några arter som faller inom ramen.

    http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_grupp_resultat.asp?GRUPP='Ciklider+%2D+Malawi +%2D+Mbunas'


    Jag såg att t ex Cynotilapia Afra och Melanochromis Cyaneorhabdos (Maingano) kunde passa i sådant kar. Säkerligen finns det fler arter så kolla in den länken.

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 1913

      #3
      Cynotilapia Afra är enligt mig en mycket rolig malawi...Endel säger att dom kan vara mycket aggresiva men det var dom ej i mitt 715...men dom kanske blir det i ett 120L?

      Kommentar

      • hanna
        Användare
        • april 2002
        • 118

        #4
        Rostcikliden (Iodotropheus sprengerae) är en fredlig liten malawi som säkert skulle gå att ha i ett 120l akvarium...
        Mvh Hanna

        Kommentar

        • Christer T

          #5
          Tack för alla rekomendationer. Mycket intressant läsning där på Zoopet!

          Christer C

          Kommentar

          Arbetssätt...