325L-hjälp med olika malawis!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • augusti 2002
    • 1232

    325L-hjälp med olika malawis!

    Hej,

    tror det blir roligare för min del med Discus i 222an och Malawis i 325.

    Vad kan man ha?

    Vill ha ex C.moorii,någon kött ätare som ex. naerochromis chrysogaster, samt en grupp Röd Zebra.
    Ska Haplisar hållas i grupper som dom flesta mbuna?

    Kan ni komma med några tips på lite större fiskar än RödZebra gärna kött ätare som tar yngel om det blir för många=)

    Mvh Ola
    ola lindeberg
  • Rickard
    Användare
    • april 2002
    • 727

    #2
    Kolla tråden ang. D. Compressiceps.
    Finns även S. Ahli, m.fl.
    M.v.h.
    Rickard

    Kommentar

    • Ola
      Användare
      • augusti 2002
      • 1232

      #3
      Hej,

      Jo, jag har kollat dem...
      men det står inte direkt om C.moorii

      Mvh Ola

      ola lindeberg

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Om du funderar över ifall "Haplisar" skall gå i grupper så tror jag inte det är nödvändigt. Jag har t ex Cyrtocara Moori med fördelningen 1 hane 2 honor och det fungerar väldigt bra. Jag har även Protomelas "Fire Blue" med samma fördelning. Dessa går i samma kar som grupper av Röd Zebra, Maingano och Golden.

        Jag tror att de flesta arter nyper yngel om ynglen inte kan gömma sig. Jag har sett Maingano hugga efter dom medan Röd Zebra inte alls är speciellt intresserade. Protomelas tar yngel så fort den kan och detsamma gäller Golden som ibland står och lurar över de plastväxter jag har som yngelskydd.

        Kommentar

        • Ola
          Användare
          • augusti 2002
          • 1232

          #5
          Hej,

          Går dom flesta Haplisar ihop utan några större slagsmål som mbunas gör?
          Letar efter en rov fisk till akvariet med, har du nåt tips?

          Mvh Ola
          ola lindeberg

          Kommentar

          • Rickard
            Användare
            • april 2002
            • 727

            #6
            De flesta haplisar är lite lugnare än mbunas men det finns undantag t.ex. P. Hindiri.
            M.v.h.
            Rickard

            Kommentar

            • Ola
              Användare
              • augusti 2002
              • 1232

              #7
              Hej,

              Rickard: Har du nårgra tips till min 325L tank då? Vill ha RödZebra och C.moorii kanske 1+2 Aulonocara Jacobfribergi 1+2 rovfisk? sedan lite annat kanske golden, Stigmatochromis modestus, Dimidiochromis compressicepsden är ute sluten i ett 325 liters kar ju men något liknande i beteende fast lite mindre skulle sitta fin fint Dimidiochromis compressiceps ja listan kan bli lång...

              Mvh Ola
              ola lindeberg

              Kommentar

              • Rickard
                Användare
                • april 2002
                • 727

                #8
                F. Rostratus och C. Moori lever i symbios i Malawisjön. Rostratus är en rolig rackare, när man närmar sig med håven sticker den som ett skott ner under sanden. Har man inte hundra koll på vart den tog vägen är det kört att hitta den. Nu blir Rostratusen rätt stor så det är ett gränsfall om du kan ha den i ditt kar. Den och Moorin vill ha finkornig sand om man vill se deras naturliga betende. Du kan glömma allt vad planterade växter heter dessa är bland de värsta grävarna och planterade växter kommer att sluta som flytväxter. Rostratusen är ganska lugn och fredlig, dock har jag hört om enstaka individer som har gått beserkagång och tatt kål på ett helt kar på några timmar.
                M.v.h.
                Rickard

                Kommentar

                • Rickard
                  Användare
                  • april 2002
                  • 727

                  #9
                  Den mest lämpade är kanske S. Ahli, det som kan vara problem är att den kan vara lite vek och snäll men det är också individberoende. Sedan om man låter yngel växa upp tillsammans så samsas de flesta Malawisar. Jag har haft I. Sprengarie(5-7 cm) ihop med C Carelius 35-40cm) utan problem, det var t.o.m. att C. Carelius hannen flyttade sig när I. Spreangari hotade? honom när dom lekte. Kontentan av detta är att det mesta funkar om man har rätt kar och drar upp dom som yngel i samma burk, tänk bara på att de äter olika och det går inte att blanda för mycket p.g.a. det.
                  M.v.h.
                  Rickard

                  Kommentar

                  Arbetssätt...