Inredning i ett tänkt Malaviakvarie?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Datate
    Användare
    • juli 2003
    • 77

    #16
    Får hoppas att du inte skall tömma karet på en stund, måste ju vara ett rent helv**e att hå upp så fin sand från botten hehe

    Vilken färg har det. Det måste vara i princip nästan vitt va?

    Hur är det med dina grävande fiskar då, blir det stoa sandmoln när dom görjar rota i sanden???
    MVH /Erik

    Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...

    Kommentar

    • Muggen
      Användare
      • juli 2003
      • 26

      #17
      Vitt, njae.. vad ska man säga.. gå till biltema och gör tet hål i en av säckarna för guds skull ^^ Efterliknar havsbotten som sagt med rött stuk i. Det ser inte likadant ut torrt som blött så du vet.

      Inga problem att få upp den sanden, hävert metoden fixar allt med de rätta slangarna

      Nej nej, grävande firrar gör inga problem alls. Bara kul att se på nu när de kan bygga sina hålor som de vill!

      Jag menar, blir du missnöjd så har det kostat dig lite tid & en hundring... det är det värt.
      375l Malawi
      152l Växtodling, yngel.

      Kommentar

      • Datate
        Användare
        • juli 2003
        • 77

        #18
        Hehe precis, det är ju det som är det possitiva. Kostar ju väldigt lite så man har ju inte förlorat alltför mycket om det skulle bli skit av det...

        Du hade 50kg (2säckar) till hela ditt kar? Hur tjockt lager blev det då på botten?

        En annan sak. Samlas inte allt skit ovanpå sanden, för den lär ju inte försvinna ner som den gör med grövre grus? Å hur rengör du då sanden utan å få med halva botten, med nån form av svag hävert eller?
        MVH /Erik

        Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...

        Kommentar

        • Muggen
          Användare
          • juli 2003
          • 26

          #19
          Jag skulle nog vlja slänga i lite mer sand för att enkelt täcka de stora växterna som kommer med svarta "plastkrukor". Men om man plockar bort krukorna och låter rötterna etablera sig så sitter dom som bänken & det är väldigt snyggt.
          Ska se om jag kan komma över en kamera idag, söndag.

          Jag är med på om du bor i göteborgs trakterna att dela en säck om man ska vara ritktigt sniken som jag är

          Jo, dyngan brukar hamna på sanden och synas rätt väl.. men det är inte alltid det blir så.. mestadels "försvinner" på något vis.. Fast om jag får lust så viftar jag med handen ovanför sanden så att skiten flyttar sig till pumpens insug..
          375l Malawi
          152l Växtodling, yngel.

          Kommentar

          • Datate
            Användare
            • juli 2003
            • 77

            #20
            Okej, men en säck extra är ju inte mer än 50kr så...

            Nope, jag bor i Örebro, så det blir nog lite svårt.

            Ta gärna en bild å släng upp på nätet nånstans, skulle va himla trevligt å se hur det kan se ut.
            MVH /Erik

            Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...

            Kommentar

            • Muggen
              Användare
              • juli 2003
              • 26

              #21
              Nä, det var inte pengarna jag tänkte på.. ett sjuhelvetes jobb för mig att få hem sanden bara
              375l Malawi
              152l Växtodling, yngel.

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #22
                50kg sand tycker jag är aningen för mycket för ett 375L akvarium. Jag har själv ca 25kg sand och det är ca 3cm överallt. Det blir så pga att jag har kalksten i akvariet och dom trycker jag ned i sanden så pass att det inte blir mycket sand under. Detta gör ju att sandmängden ökas på de andra öppna platserna i akvariet.

                Visst är blästersanden från Biltema billig...men inte om man ska behöva åka 16mil tur och retur för att kunna köpa det. Biltema finns ju inte i varje stad direkt...*s*

                Kommentar

                • Karon
                  Användare
                  • april 2002
                  • 880

                  #23
                  Nä, då kan man lika gärna ta sig till någon sjö eller vattendrag och bada först och sedan ta med sanden som är i princip gratis (förutsatt att man har bil förståss).
                  Med lite tur kanske man kan hitta någon fin rot också

                  Kommentar

                  • mikro
                    Användare
                    • november 2002
                    • 666

                    #24
                    jag har 42 kg i mitt 310 liters, vilket blev rätt lagom tyckte jag. Sen är det en tunn frigolitskiva i botten också förståss. Jag lyckades få tag i någon "industrisand" gratis som är rätt ljus och som dessutom var ordentligt tvättad redan från början så jag sparade en del jobb och även lite pengar : )
                    /Mikael

                    Kommentar

                    • Muggen
                      Användare
                      • juli 2003
                      • 26

                      #25
                      citat:Ursprungligen skickat av Tricella

                      50kg sand tycker jag är aningen för mycket för ett 375L akvarium. Jag har själv ca 25kg sand och det är ca 3cm överallt. Det blir så pga att jag har kalksten i akvariet och dom trycker jag ned i sanden så pass att det inte blir mycket sand under. Detta gör ju att sandmängden ökas på de andra öppna platserna i akvariet.

                      Visst är blästersanden från Biltema billig...men inte om man ska behöva åka 16mil tur och retur för att kunna köpa det. Biltema finns ju inte i varje stad direkt...*s*
                      Du har större kornstorlek - din sand tar upp med yta.. på såsätt får du "mer" sand.
                      2 säckar biltema fungerar alldeles utmärkt om man ska ha stora växter. Det behövs mer än 5cm för de största växterna.
                      Sen ska fiskarna ha sitt utrymme för att gräva én hel del under diverse stenar.. nej, 50kg biltema är prima.

                      (Har ingen frigolit, vill ha mer plats åt växterna och mindre sand.
                      375l Malawi
                      152l Växtodling, yngel.

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #26
                        Jag har 0,33mm kornstorlek på sanden. Jag har ett Malawi akvarium som jag inte har växter i annat än några plastväxter, anubias och javaormbunke.

                        Kommentar

                        • Muggen
                          Användare
                          • juli 2003
                          • 26

                          #27
                          Hade för mig att du hade 3mm men så var inte fallet då, ber om ursäkt..
                          Fast plastväxter behöver ju inte så mkt plats för sina rötter dock
                          375l Malawi
                          152l Växtodling, yngel.

                          Kommentar

                          • Bola

                            #28
                            Hej!
                            Jag har läst synpunkterna angående inredning av akvarium.
                            Jag har haft 2st 400 liters med malavi.
                            Nu har jag ett kvar.
                            Jag har en rot + väter som en tycker att man inte ska, funkar alldeles utmärkt och givitvis grottor.
                            Har blandat golden, johannis, rödsebra, arutus, demasoni.
                            Malar har jag 2st långdragnapansarmalar och en rengbågshaj,funkar alldelse utmärkt med malavi.
                            Kommer att skaffa ett 720liters och forsätta med malavi.




                            Kommentar

                            • Bola

                              #29
                              Ursäkat stavfelen i föregående inlägg.
                              Mvh.BOLA

                              Kommentar

                              Arbetssätt...