Inredning i ett tänkt Malaviakvarie?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ebbsson

    Inredning i ett tänkt Malaviakvarie?

    Jag har köpt ett 210L akvarie, 100*50*45, som vi har tänkt ha några Malaviciklider i, Rödsebra, Golden och ev. någon till tror jag att det var akvarieaffärspersonalen rekommenderade.

    Har tagit några tämligen usla, men ändock, bilder, som kan beskådas här: http://home.worldonline.se/ebbsson/akvarie/

    Hur som helst så har jag till att börja med inrett det med engelsk sjösten 4-6mm, turkisk kalksten, kalkskiffer, hålsten, kolsten, en skifferplatta samt en stor rot och två Javaormbunkar.

    Är detta ok? Nu i efterhand så ångrar jag sjöstenen lite, hade hellre haft sand, men vad tycker fiskarna?

    Hur många grottor? Och hur stora ska de vara? Hur gör man de bäst? De jag har gjort är ju rätt stora? Och bara två, plus det roten erbjuder i form av håligheter.

    Vill gärna ha några malar också, vad kan passa?

    Vad behöver jag köpa i vattentestväg? Hur ofta ska jag byta vatten, och hur mycket? Rengöra filtret? Vad ska de äta?

    Jisses, vad jag frågar, men hellre fråga en gång för mycket än en gång för lite )

    Tekniken består av en Fluval 304 samt en Tetratec 200W doppvärmare, om det nu har nån betydelse...

    / Petra, med hopp om att snart besitta en anings mera kunskap
  • Buckshot
    Användare
    • april 2002
    • 244

    #2
    Några synpunkter;
    Bort med roten, den kan göra vattnet surare och det är inte bra för Malawi.
    Jag hade satsat på en sorts sten(kalksten kanske) så ser det inte så plottrigt ut.
    Just Sebra och Golden bryr sig inte om bottenmaterialet så sjösten går väl att ha.
    Ancistrusmal skulle passa.
    Vattenbyte 1/3 i varje vecka.
    Rengör filtret 1 gång i månaden(inte varmvatten) eller när det blir igensatt.
    Mata med räkmix.
    Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

    Kommentar

    • Muggen
      Användare
      • juli 2003
      • 26

      #3
      En gång i månaden? Det är lite grovt tycker jag, om han nu tänker ha en riktigt fin biologisk filtrering.. jag klarar mig med en gång i halvåret med mitt 375a.
      375l Malawi
      152l Växtodling, yngel.

      Kommentar

      • mikro
        Användare
        • november 2002
        • 666

        #4
        Jag hade först engelsk sjösten till mina sebror och golden och bytte efter ett tag till sand. Det blir rätt stor skillnad på deras beteende tycker jag. Med finare sand klarar de av att gräva "bon" vilket kan bli lite svårare med grus på 6 mm.

        Finns det bara sten så brukar fiskarna kunna fixa sina egna grottor. Det kan dock vara bra med några färdiga mindre grottor där jagade honor kan gömma sig.

        Filtret borde du inte behöva rengöra så ofta. jag har haft mitt ytterfilter igång i över ett halvår nu utan att det behövts rengöras. Sen hänger det ju lite på vad du matar dem med, hur mycket du matar och vad du har i filtret och hur ofta du byter vatten : ) Vill du att fiskarna ska leka är det bra att byta rätt mycket (1/3 - 1/2) av vattnet en gång i veckan.

        Räkmix är en bra basföda, men den skräpar ofta ner rätt mycket. Kan vara bra att varva lite med pellets.

        Att roten sänker pH:et är itne säkert, men det kan hända. Jag har själv haft ett par rötter i akvariet för något år sedan, och de påverkade inte mitt pH nämnvärt. (Malawiciklider vill helst ha ett något basiskt pH)

        Hoppas det går bra!
        /Mikael

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Rengöring av filter är också beroende på hur många fisk man har och hur nedsmutsat det blir av t ex räkmixen man ger dom.

          Jag rengör varannan månad och då brukar det vara ganska smutsigt. Det kladdar igen vid insuget i pumpens botten och då får pumpen jobba mer för att hålla cirkulationen.

          Om man har Malawi så har man oftast ganska många fisk i karet. Varje månad behövs nog inte, men en gång i halvåret är för lite för mig och min 375:a med Malawi.

          Nyligen bytte jag ut min Rådasand mot en annan storlek Rådasand och det blev väldigt snyggt, faktiskt underbart snygg färgton. Jag använder nu storleken 0,33mm (även känt som Chinchilla-sand).

          Om jag vore du så skulle jag ha ett powerhead som komplement till ditt ytterfilter. Aquaclear 301 är en billig och liten powerhead som fungerar bra för vattencirkulationen. Rikta utblåset uppåt så vattenytan får större rörelse.

          Kommentar

          • fredrikr
            Användare
            • oktober 2002
            • 985

            #6
            Personligen skulle jag skippa just Rödzebra. I alla akvarier jag sett med Rödzebra i har de största hannarna terroriserat ALLA andra fiskar, ciklider och malar utan urskiljning.

            /Fredrik
            Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
            http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Den erfarenheten har inte jag av min Röd Zebra hane. Han går tillsammans med "Maingano", Protomelas Fire Blue och Cyrtocara Moori utan att terrorisera dessa alls. Han har valt ett hörn som han försvarar måttligt.

              Kanske är det skillnad om man har fler hanar av samma storlek (könsmogna).

              Kommentar

              • Muggen
                Användare
                • juli 2003
                • 26

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av fredrikr

                Om man har Malawi så har man oftast ganska många fisk i karet. Varje månad behövs nog inte, men en gång i halvåret är för lite för mig och min 375:a med Malawi.

                /Fredrik
                Lite offtopic kanske, men hur många malawi har du i 375an? Jag har 32 & det funkar utmärkt för min del.
                Matar med artemia för det mesta.

                ebbsson: Jag föreslår Biltemas blästersand. Jäkligt snygg & fiskarna gillar den, mina malawi började gräva som attans när de fick den fina sanden.
                Karet med den sanden blir havsliknande.. Mycket snygg i min mening. Jag har båda storlekarna från biltema, allt från 0.1-1mm är det blandat på 50kg totalt i karet.
                375l Malawi
                152l Växtodling, yngel.

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Just nu har jag inte speciellt många i mitt kar med Malawi. Jag har dock haft ca 40-50st, vilket blev för mycket. Det antalet var inkl yngel i olika storlekar.

                  Det är ju mängden fisk plus det foder man ger och hur ofta, som anger nedsmutsningsgraden. Var och en får ju själva se när de rengör sin pump om det behövs oftare eller ej.

                  Citatet var inte skickat av fredrikr utan av mig, Tricella.

                  Kommentar

                  • Muggen
                    Användare
                    • juli 2003
                    • 26

                    #10
                    Servern verkar inte vara i sin ordning... dels det & sen detta

                    "Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'

                    [Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Could not update; currently locked by user 'admin' on machine 'W2KS1'.

                    D:HOMECCIKLIDWWWFORUM../banner2.asp, line 10"
                    375l Malawi
                    152l Växtodling, yngel.

                    Kommentar

                    • ebbsson

                      #11
                      Tack så jättemycket för era svar!

                      Ska nog byta till sand, tipset om Biltemas sand var ju kanon ) 49,90 för 25 kg ist. för 250 kr för 20 kg sjösten... Sjöstenen får åka i dammen.

                      Vad det gäller roten så får den nog vara kvar, jag tycker att den är fin, vi ju lagt i kalksten också, får hålla koll på värdena.

                      Hur många individer skulle ni föreslå, och vad skulle man kunna ha utöver Rödzebra och Golden? Eller har nån nåt helt annat förslag kanske? Finns det fler lämpliga malar än Ancistrus? Kanks enån man kan ha tillsammans med den?


                      / Petra

                      Kommentar

                      • Muggen
                        Användare
                        • juli 2003
                        • 26

                        #12
                        Vart bor du? Jag bor i göteborg oc hhar eventuellt en massa röd-röda sebra hannar att bliav med.. men eventuellet skulle jag byta ut dem på jobbet mot ett par honor..
                        375l Malawi
                        152l Växtodling, yngel.

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Jag har 8st Golden, 4st Röd Zebra (blå hane), 3st Cyrtocara Moori, 5st Melanochromis Cyaneorhabdos (Maingano) och 3st Protomelas "Fire Blue" i mitt 375L akvarium...det är en ok blandning tycker jag även om jag skulle önska en art till, men då tror jag att jag behöver plocka bort någon annan.

                          Med Golden och Röd Zebra kan du ha arter som t ex Aulonocara...då de inte är så aggressiva som en del andra från Mbuna-gruppen.

                          Kommentar

                          • Datate
                            Användare
                            • juli 2003
                            • 77

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av Muggen

                            ebbsson: Jag föreslår Biltemas blästersand. Jäkligt snygg & fiskarna gillar den, mina malawi började gräva som attans när de fick den fina sanden.
                            Karet med den sanden blir havsliknande.. Mycket snygg i min mening. Jag har båda storlekarna från biltema, allt från 0.1-1mm är det blandat på 50kg totalt i karet.
                            Kollade katalogen och OJ så billigt det var i jämförelse med akvariesand.
                            Förstod jag rätt hade du ett 375, precis som jag. 50 kilo säger du. Hur tjock lager får man med det i en 375:a?

                            Tvättade du sanden eller behandlade du den på något vis innan, eller hällde du bara i den i karet?

                            Hur blir det med grumligheten egentligen, blir det inte stora moln så fort någon fisk nuddar bodden? Materialet är ju väldigt finkornigt!

                            Hade i mitt kar tänkt å ha Siamesiaska algätare, tetror, skalare och några dvärgciklider. Är det att rekomendera sådan fin sand då?

                            Hur är det med växterna, gillar dom såpass finkornig sand (tycker att det bör vara bättre än mitt 3-6mm grus iallafall).

                            Ni som har såpass fin sand, använder ni växtnäring i botten, eller kör ni bara?
                            MVH /Erik

                            Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...

                            Kommentar

                            • Muggen
                              Användare
                              • juli 2003
                              • 26

                              #15
                              Jag använde inga konstiga medel eller något likande för att tvätta sanden förutom vatten. Själv tyckte jag att det var på tok för jobbigt att tvätta sanden i små hinkar på 10L så jag hällde i rubbet i akvariet utan fiskar & något annat och gjorde rent det där i. De EXTREMT små kornern är självklart uppe i vattnet och grumlar det, jag körde igång vattentillförseln till det samtidigt som jag sög ut vatten med hävert metoden. Sen in i det sista när det inte var så grumligt längre så tömde jag karet tills det var cirkus en decimeter vatten ovanför sanden & grävde till utav helv. och slutligen tömde det.
                              Sen fyllde jag det och satte igång min 2217 med enbart vadd i så att små små korn som virvlade runt i akvariet fastna för att sedan slängas.
                              Slutligen tömde jag det så mkt det gick, rengjorde pupmen, slängde vaddet(& satte i riktiga grejerna). Sen var det bara å sätta i inredningen och en provfisk som inte visade några som helst dåliga symptom. Efter 2 timmar med provfisken åkte övriga firrar i plurret.

                              Grumligt blir vattnet verkligen inte iom att det som skulle kunna göra det grumligt är borta. Visst kan man skapa moln i akvariet om man bara drar handen ovanför sanden, men den lägger sig i princip direkt; inga problem där.
                              Sanden är väldigt lös i början när någon har rört om den, men efter någon natt eller två så har den lagt sig på plats & bildat en form av paket.

                              Jag har inte börjat köra riktigt med växter i det karet ännu, dock har de växter som är i fått riktigt fina rötter och man får ta i en del för att få upp de växter som hra ritkigt fina rötter. De sitter rätt bra på plats.
                              Ingen näring i sanden för min del inte, de verkar klara sig utan.

                              Som sagt, mina firrar älskar det, de gräver en väldans massa under stenar och överallt där de vill
                              Speciellt gillade Golden firrarna det.
                              375l Malawi
                              152l Växtodling, yngel.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...