Yngel...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus1979
    Användare
    • januari 2003
    • 404

    Yngel...

    Upptäckte idag att ett utav de yngel som för någon månad sen fans i en tuggande honas mun men som sedan med sina syskon försvann spårlöst över en natt. hade lyckats undgå alla rovgoiriga firrar och tagit sig in i min "pumpkammare" ¨bakom bakgrunden. Glädjen är stor eftersom det är mitt första överlevande yngel. Har ett kar på 70L i källaren men det känns liet överdrivet att sätta igång det som yngelkar för ett ynka yngel. Men det känns ju å andra sidan inte så kul att ha det simmande inne bland pumpar och värmare.
    Frågan blir ju då: Kan man föda upp enstaka yngel i en sån "yngelkasse" som man hänger på sidan i akvariet. Har haft sån till sällskapsfiskar förut men malawi behöver ju mer cirkulation och i en sån står ju vattnet i princip still. Nån som provat?
    Mvh/Marcus
    960L Malawi
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Det är inte omöjligt att det går i "kassen" men om jag vore dig så hade jag satt igång 70-karet i alla fall. Du får alldeles säkert fler yngel snart och då har du allt iordning. Det ensamma ynglet kan hålla igång karet till dig.

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Rigan

      #3
      Håller med föregående talare...dra igång 70 liters burken...

      Mvh Rigan

      Kommentar

      • Marcus1979
        Användare
        • januari 2003
        • 404

        #4
        ok... Blir till att starta igång karet då. Om jag slangar över vatten från stora karet så är det väl bara att köra hårt och släppa i ynglet på en gång? Eller måste bakterier i grus och så också stabilisera sig?
        Mvh/Marcus
        960L Malawi

        Kommentar

        • spaceace
          Användare
          • februari 2003
          • 93

          #5
          Ta en del av gruset från det stora karet och slanga över vatten.Ifall du inte vill starta det lilla akvariet så finns det yngelburkar med springor i som man sätter vid ytan, då blir det genomströmning på vattnet. En sådan burk brukar jag använda i mitt yngelakvarium till nyfödda yngel ifall jag har större yngel i akvariet.
          Lycka till!
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=99418

          Kommentar

          • Ante
            Användare
            • november 2002
            • 571

            #6
            starta upp burken, flest burkar när han dör vinner!
            (just kidding)

            Kommentar

            • Marcus1979
              Användare
              • januari 2003
              • 404

              #7
              Ja mitt 320 liters i en lägenhet på 52kvm ger ju ett nästan löjligt lågt Liter/kvm antal så att starta ett akvarium till vore ju igentligen det enda rätta! Men nu är det så att det lilla ynglet har valt att simma in bakom bakgrunden så fort jag tänker tanken att han ska upp. Så när jag har lyckats få upp alla pumpar och håvningen ska ta fart så sitter han å trycker i andra änden utav karet totalt utom räckhåll. Så valet för mig blir enkelt, han får bo i pumputrymmet tills han blir så stor att han inte kommer in bakom resten utav bakgrunden.
              960L Malawi

              Kommentar

              Arbetssätt...