Lombardoi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • alie
    svarade
    Japp. Precis så har jag kommit fram till att jag ska göra! =)

    Inte för att det är biotopiskt riktigt, och inte för att sebraciklider har rykte om sig att vara en vänlig firre - men jag ska prova att sammaföra dessa firrar på prov då jag ändå har 4st småsebror hemma. Kan ju bli ett intressan experiment. Någon som har erfarenhet av denna kombination? Två tuffa firrar tillsammans kanske kan funka ju...akvariet är ju rätt sort. Annars ryker nog sebrorna.

    Och om någon har tid, lust och idéer får ni gärna rekommendera ett par andra ciklidsorter som går ihop med Lombardoier!

    Lämna en kommentar:


  • Tascha
    svarade
    Givetvis så är könsfördelningen helt uppåt väggarna.
    Klart att du måste plocka bort hanarna.
    Behåll honorna och 1-2 hanar.
    Sedan så lär du säkert hitta några andra snygga och roliga ciklider som passar ihopa.
    Tycker att du ska sattsa på att ha tre olika ciklider.
    Då kan du ha lite fler av varje.

    Lycka till

    Lämna en kommentar:


  • alie
    svarade
    Jo, jag förstår att mina Lombardoi inte är aggressiva just pga att de är så många, och att en del förespråkar att ha många firrar just för att de inte ska kunna hävda revir och bråka. Men är det verkligen en bra lösning? Jag måste få diskutera detta om någon är intresserad. Är det inte bättre om de får utlopp för sin naturliga instinkt att hävda revir och leka på det sättet? Eller är jag helt ute och cyklar nu igen? Jag har nämligen läst att om man överbefolkar karet på det sättet kan de få svårare att leka, eller snarare försvara sin avkomma. Men du, Tascha, verkar ju ha goda erfarenheter, och det är ju trevligt =)

    Min fråga handlar ju om karet jag ska få ta hand om. Och som jag påpekade är det ingen bra balans alls mellan hanar och honor. Ca 5 honor och ca 20 hanar. Och det kan ni väl ändå inte rekommendera?

    Sedan hade det ju varit kul att få ha en eller två andra arter i karet oxå. Och då måste jag väl ändå sålla bort en del individer i karet? Jag kan väl ändå inte ha 25 Lombardoi och sedan pyttsa i ytterligare fisk?

    Lämna en kommentar:


  • Tascha
    svarade
    Det är för att du har många fiskar som dom inte är aggresiva.
    Det är därför som jag förespråkar att man har många fiskar i akvariet.
    Jag har själva 20 fiskar i mitt 200 liters, Lombardoier, Rödzebra och N´kali. Dom leker hela tiden.

    Lämna en kommentar:


  • alie
    svarade
    Hmmm. 35 fiskar... Det är just vad som går i det karet ju. Och Lombardoierna verkar inte så aggressiva just för tillfället eftersom de har det så trångt att de antagligen inte kan hävda revir. Men anledningen att jag ville "rensa ut" lite var att jag tycker att det ser alldeles för trångt ut. Det kanske det inte är när allt kommer omkring då? Men kan fiskarna verkligen leka i denna trängsel? Just att få cikliderna att leka hade jag sett mest fram emot - jag har hellre bara 1 hane plus 2-4 honor i mitt 450liters om de leker än 35 fina firrar som vimlar omkring. Men jag vet inte riktigt vad som är bäst nu helt plötsligt =)
    Fler råd?

    Lämna en kommentar:


  • Tascha
    svarade
    Här kommer lite svar på dina frågor Alie:

    1) Hanarna är gula och honorna blå. Det där med en prick på analfenan kan vara lurigt. Hade en blå "hona" med en prick på analfenan som efter ett år färgade ut till en hane.

    2) Andra fiskar som passar till Lombardoierna är Rödzebra.

    3)Du bör nog spara lite fler fiskar. Varför inte 4 hanar och en
    9-12honor.

    Det där med att dom ska vara så in i baljan aggresiva håller jag inte med om. Ser man bara till att ha mycket fisk i akvariet så blir dom inte aggresiva.
    Hade jag haft ett akvarie på 450 liter så hade jag nog sett till att ha si så där en 35 fiskar.

    Lycka til


    Lämna en kommentar:


  • alie
    svarade
    Datate: Vore kul att hålla kontakten då vi båda är nybörjare och antagligen kommer att behålla en liten avelsgrupp Lombardoi =)

    Mvh
    /A

    Lämna en kommentar:


  • Datate
    svarade
    Jo, jag är nästan lika mycket nybörjare som du, även om jag haft Malawi en gång i tiden. Då (ca 10 år sedan) hade jag 9 Malawi i mitt 90liters kar. Gav dom bara flingfoder tror jag, och hade ett luftdrivet filter som nästan inte gav nån rotation på vattnet. Dessutom hade jag väldigt lite tillgång till internet och jag gjorde nog de flästa fel man kan göra. Även om jag inte kommer ihåg riktigt hur det slutade, så tror jag inte det tog många månader innan allihopa var döda :

    Skulle jag satsa på Malawi nu så tror jag att saker å ting skulle gå bättre. 375liters kar, bredband å olika forum på nätet. Riktig belysning och filter samt den berömda "räkmixen" som tydligen skall vara en delikatess bland Malawi.

    Vad gäller små stimfiskar så tror jag inte det går så bra. Den förra ägaren av detta kar hade vid ett tillfälle satt i ett gäng neontetror. Dom blev tyvärr bara ca 2 timmar gamla i det akvariumet. Han hade då samma fiskbestånd som jag har nu, oh Silverhajarna borde inte äta tetror. Inte häller malen, så då återstår Malawisarna och öronålen. Även om öronålen ska vara en rovfisk så tror jag nog att det var cikliderna som hade festmåltid.

    Skulle dock vara intressant om det går att ha malar (algätare) i ett Malawikar. Kanske finns nån Malawimal eller nått???

    Lämna en kommentar:


  • alie
    svarade
    Jag tänker inte slänga ner någon stimfisk på allvar däri. Jag har ju redan ett sällskapspar. Jag bara försöker ta reda på "vad som går och inte går" rent hypotetiskt. Jag är ju nybörjare på ciklider. Helt grön. Och nu försöker jag ta reda på så mkt som möjligt eftersom jag helt oväntat får ta hand om det här karet från ett företag som konkursat. Jag vill ta reda på så mycket som möjligt...dels för fiskarnas skull och dels för att jag är nyfiken. Det finns säkert en hel drös med misstag som jag kommer begå - den saken är väl säker. Men detta forum är ju guld att fråga på!

    Vad gäller deras benägenhet att äta alger - karet står på företaget och innehåller drösvis med alger på rutan! Jag skrapade bort en del med magnet igår. Hur jag ska locka firrarna att äta mer alger än de gör är för mig ett mysterium. Så jag tänkte i termen "mal". Men jag vet inte...

    Vad gäller "stimfisk" som passar i ett Malawikar så vet jag inte heller. Menar du med tanke på vattenvärdena? Det får man ju isf luska reda på. Någon kanske passar... Menar du med tanke på om cikliderna äter upp småfisk? Det var så jag menade. Jag bara undrade om de gör det. För jag har oxå läst att de äter ur "algmattan plus små plankton och ryggradslösa djur". Jag undrade - menar ni att de sär "stora" fiskarna inte äter upp en guppy om jag slänger i en?!? Men om du menar stimfisk i ett Malawikar med tanke på biotopriktigheten - ja då vet jag inte heller. Än.

    Men kunskapen kommer med tiden! Den som inte funderar och frågar får ju inget veta. Tänk på att jag har tagit reda på fakta om dessa ciklider i enbart två dygn. För två dagar sedan visste jag inte vad det var för ciklid som jag skulle bli ägre til. Jag såg bara att det var en "ciklid" minsann =) Men jag är 100 på att jag löser det så småningom.

    Mvh
    A

    Lämna en kommentar:


  • Datate
    svarade
    Måste bara fråga.

    Vad hade du tänkt dig att ha för mindre stimfisk sompassar i ett Malawikar!?

    och

    Vad finns det för malar som går att ha med Malawi och dessutom tål det hårda vattnet?

    Är inte Malawi algätare som gnager alger som extrakäk, eller måste man ha algätare för att klara den värsta alginvationen?

    Lämna en kommentar:


  • alie
    svarade
    Låter som en god idé =) Jag börjar oxå tycka att dessa ciklider är ruskigt kul. Jag har dock aldrig haft att göra med såna "stridstuppar" förut, så jag har ju ingen aning om vad jag kan ha i karet mer. Ett par av någon annan ciklidsort - eller blir det garanterat fullt krig då? Äter den malar eller kan jag ha en liten städpatrull? Äter den mindre stimfisk, eller bryr den sig föga om dessa små "obetydliga" varelser?

    Silverhajar är tråkiga tycker jag personligen. Men smaken är ju som bekant precis som baken =)

    Mvh
    /A

    Lämna en kommentar:


  • Datate
    svarade
    citat:Ursprungligen skickat av alie

    Datate: Om du har svängen förbi Norrk någon gång kanske jag kan ta de blå om de visar sig vara honor. Skulle nog inte skada att få in lite nytt blod bland mina Lombardoier!

    Mvh
    /A
    Faktum är att jag mer och mer börjar tänka i banorna att försöka sälja resten av fiskarna och bara behålla mina Malawi. Dom är bra fina och praktfulla, och det händer lite där. Dom verkar ha betydligt mycket mer "personlighet" än Silverhajarna som jag tidigare idag släppte i stora karet. Måste dock bygga om hela interiören i karet i så fall, men det kanske det är värt. Dessutom är det nog lite skönt å ha ett kar där alla fiskar äter samma foder, så man slipper ha 2-3 olika foder varje dag...

    Dessutom, 2 honor å en hane borde kunna medföra lek om dom trivs, så man kanske kunde få ett litet bestånd av Lombardoi med tiden...om man har en del tur.

    Lämna en kommentar:


  • alie
    svarade
    Datate: Om du har svängen förbi Norrk någon gång kanske jag kan ta de blå om de visar sig vara honor. Skulle nog inte skada att få in lite nytt blod bland mina Lombardoier!

    Mvh
    /A

    Lämna en kommentar:


  • ollec
    Gäst svarade
    Om jag minns rätt så kan du inte titta på äggfläckarna för att avgöra om det är hona eller hane. Hur/om man kan se skillnad på unga utan att titta på könsöppningarna vet jag inte, men jag tror inte att man kan det.

    Jag skulle nog ha sparat flera honor så att hanen kan sprida ut sina 'agressioner'.

    4 st tycker jag låter lite lite i ett 450 liters. Du kan klämma in ganska många fiskar till.

    Lämna en kommentar:


  • alie
    svarade
    Frågan är, om jag vill spara 1+3 Lombardoier - hur ser jag skillnad på unga hanar och honor? Har hanen en fläck på analfenan medan honan saknar detta? Stämmer det, lr är jag helt ute och cyklar?
    ÄR 1+3 = 4 fiskar i 450liters lämpligt, eller skulle ni ha sparat flera?

    Jadu Datate - hur ska man bli av med resten? Får sätta ut annons på säljes kanske? =) Avliva känns ju jättegrymt. Speciellt, som i mitt fall, 20 firrar eller så. Men om ingen svarar på annonsen så... Ja, jag vet ärligt talat inte. Några råd?

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...