Inredning till Troffar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn
    Användare
    • april 2002
    • 787

    Inredning till Troffar

    Hej!

    Kommande projekt i min "lilla" källare är ett 530liters kar (160*60*55) med troffar. Inredningen består hittills av en BTN Rocky och 2-3mm Råda"sand". Pumparna snurrar så det räcker och nästan allt annat är i sin ordning, utom resten av själva inredningen.
    Så, hur bör man inreda ett akvarie för troffar för att få dom så produktiva som möjligt? Det viktiga är att fiskarna trivs, sen om det ser bra ut för människoögon också är ju bara ett plus. Vill dom ha plastslott och bubblande dykare så ska dom få det, även om jag inte gillar det =) (antar att "risken" inte är speciellt överhängande).

    Jag har en massa sten nere i lokalen, flat ölandssten. Tror ni det är uppskattat att stapla dessa så att det bildas en massa grottor, (mina mbuna-kar är inredda på detta vis, och det funkar bra) eller ska jag satsa på två-tre riktigt stora stenar?

    Hur har du inrett ditt troffe-kar?

    Mvh
    Björn
    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR
  • Ante
    Användare
    • november 2002
    • 571

    #2
    jga har tre små högar med lavasten men kommer att flytta mina Ikola till ett eget kar och då komemr jag att prova med att bara he en hög i varje burk, främst för att se om det kan ruska om lite bland mina kachese som mest simmar omkring som scalarer.

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Jag upplever mins som betydligt produktivare i tomt akvarium men jag har visserligen bara provat med 375 liter. Det ryktas ju att stenar inte skapar aggressioner i gruppen om akvariet är större.

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • Björn
        Användare
        • april 2002
        • 787

        #4
        Det lutar mer och mer åt två-tre STORA stenar. Om det inte funkar kanske man kan byta inredning efterhand...

        Mvh
        Björn
        fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Vart kan man få tag i typ "flat ölandssten"? Jag har försökt att finna flata rundade stenar med en mer "naturlig" Malawifärg men det är näst intill omöjligt. Jag har varit ute vid sjöar, kollat hos handlare (men där är det tveksamt till köp pga priset). Någon som har en susning om vart man kan finna dessa utan att behöva åka till Öland? *s*

          Tacksam för svar...

          Kommentar

          • Hank
            Användare
            • april 2002
            • 1321

            #6
            På öland finns det på flera ställen.
            Bl.a vid Äleklinta strand, där vi av en slump hamnade
            pga köbildning mot Borgholm i sommar.
            Storlek typ 20x20x5cm.
            Kanske inte den storleken du vill ha.
            Plockade själv en kasse.
            Lagligt? Knappast......
            /#378 Hank
            Zoonen:
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

            NCS medlemsbilder:
            http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

            Kommentar

            • Juanito
              Användare
              • maj 2002
              • 180

              #7
              Tja jag skulle gå för att ha >2 Stora stenar och sen några mindre som bildar små grottor för små fisk och yngel att gömma sig i.

              Själv har jag en stor sten i mitten av akvariet som delar upp akvariet i två. Höjden av stenen är kanske 35-40 cm och länden ca 60 cm. Den är rätt platt och står på ena sidan men stabilt smalare i toppen men den är inte tjockare än 12 cm. Det är just och just så jag vågar sätta dit den. Sen har jag Stenar upp till knapp halva storleken av denna som är staplade på varandra i varsin sida av akvariet. Där emelan finns då mindre stenar. Det hela bildar som en enda sten rös men med klart markerade områden.

              hälften av de troffar jag hade dog av dålig mat för ett havft år sen det blev nåt konstigt med min räkmix en frontosa strök med oxå. så jag har fyra kvar att troffarna. De två dominantaste hannarna har varsit område på varsin sida av den stora stenen och "burrar" upp sig för varandra i gränsområdet. I gränsområdet få en hona vara. Sen den fjärde får hålla sig längst till vänster i karet. Det fungerar bra trots de är få till antalet och jag har nyligen få se ett första försök till lek. Inget resultat än men det tar sig.

              Dessuom blir det mera värklighets troget med stora stenar och fiskarn betersig så på ett annat sätt när dom kan söka skydd vid sidan av en sten.
              juanito

              Kommentar

              Arbetssätt...