Är "Golden" speciellt känsliga??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Är "Golden" speciellt känsliga??

    Jag har under ca 1-1,5 år haft "Golden", men de dör ut efter några månader. De som dött har varit i storleken 3-5cm. Jag har inte haft dödsfall på någon av mina andra Malawi-arter så det verkar vara en försvagning hos mina "Golden".

    Nu är dessa köpta av 3 olika så det kan inte vara en gemensam svaghet annat än artmässigt såvitt jag kan tänka mig. Är det någon som vet om ifall "Golden" är en känslig Malawi?
  • Rickard
    Användare
    • april 2002
    • 727

    #2
    Jag har haft Golden i olika omgångar med olika medindivider men aldrig haft problem med dom, däremot har jag alltid haft problem med Venustus. Mina Venustusar har alltid dött först av alla sedan har de smittat ner resten av firrarna.

    Man kan ju undra om det finns vissa arter som är allergiska mot sina hussar och mattar .
    M.v.h.
    Rickard

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Golden är väl inte kända som krångliga firrar. Mina egna golden är bland de tåligaste jag har, både vuxna och yngel.

      En aning inavel på de flesta golden kan ju iofs ställa till det på olika vis. Hittils har jag inte fått några "dåliga" exemplar, men däremot kan de skilja sig ganska mycket i utseendet. Vissa har tex knappt något svart på fenorna, medans andra är kolsvarta på fenorna och även "smutsfärgade" över kroppen.

      Ett tillskott med ett stort antal vf golden hade smakat fågel, men det lär väl inte hända .

      Tony Englund

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Jag vet faktiskt inte om Goldens sjulle vara känsligare. Men jag har erfarit både svaghet och styrka. Jag har aldrig tidigare hört något om att Golden skulle vara känsligare än andra. Däremot fick jag den känslan när 7 av mina Goldens strök med en efter en under en två månaders period. Dessa var individer från två olika håll, men de dog ur bägge läger. Som det verkade så var det buksoten som tog dom - och det är väl inte så konstigt kanske att dom går åt då. Speciellt om man inte medicinerar (det bara ändrar på eländets karaktär många gånger). Däremot verkade övriga fiskar i tanken oemottagliga. Nu är tanken till synes kärnfrisk och de Golden som är kvar ser starka och välmående ut.

        Jag tror däremot mer på att det rör sig om svaga individer/dåliga avelsgener än artbundet. Men det kan ju också vara så att Goldens är känsligare vid en viss tid under sin utveckling. Jag fick exempelvis höra av en erfaren Malawist när jag var inne på Demasoni, att jag skulle försöka få tag på större individer typ över 5cm för att öka chanserna för överlevnad. Det han pekade på med sitt resonemang var att mindre individer skulle vara påtagligt känsligare under perioden fram till en viss ungefärlig storlek (stress/sjukdom). Jag tror nog att det kan stämma med ett flertal andra arter. Om det här resonemanget nu stämmer.

        Flertalet av mina Goldens som dog var dock större än 5cm (7-8cm), några av de som överlevde var mindre. Det är kanske mer en kombination av att mindre individer generallt kanske är något känsligare, med att en del individer helt enkelt har hög motståndskaraft medan andra har fått sig en taskig dos förmåga att stå emot påfrestningar och dukar under förr eller senare vid bara så lite stressorer. Men det löser ju inte frågan varför vi båda haft problem med Goldens - om det nu inte är artbundet. Kanske cirkulerar det dåligt uppfödda anlag bland Goldens i handlen? Eller är det bara oturen att få tag på just de svagare individerna.

        Sen får man ju inte glömma att se över eventuella omständigheter i hållningen som kan vara utlösande faktorer. Jag lyckades dock inte ringa in något specifikt varför just mina Goldens skulle vara mer utsatta än övriga invånare. Möjligen då att vissa sjukdomar kanske lättare öveförs inom arter som håller ihop mer intimt, när något väl brutit ut.

        Många gånger så kanske den utlösande faktorn redan satt sina spår i butiken. Slarvig hållning. Processen från odlare, till butik, till inköp kanske avlöser varandra alltför hastigt eller med för stora förändringar och stress som följd. Väl hemma i tanken så bryter följdeffekterna ut.

        Jag vet ingenting egentligen och är ingen erfaren malawist, utan vill bara dela med mig mina spontana tankar runt det här.

        Kommentar

        • sarahkarlsson
          Användare
          • mars 2003
          • 43

          #5
          Det där med storlek låter vettigt.
          Har aldrig någonsin haft problem med golden.
          Det är de tåligaste fiskar jag har haft, så jag ser alltid till att ha några golden med i blandningen.
          Men de har faktiskt varit relativt stora.
          Det som jag själv har problem med det är demasoni.
          Köper ett tiotal och så går det en efter en....
          Men de demasoni jag har haft har alltid varit små.2-5 cm.
          Ska prova att köpa större, kanske kan vara nåt...
          sarah

          Kommentar

          Arbetssätt...