Hästnosar rör inte yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henriklh

    Hästnosar rör inte yngel?

    Jag har ett par Lamprologus signatus tillsammans med ett par Tanganyikodus irsace i ett 160-liters akvarium. singatusarna lekte för ett tag sen, men jag har inte bemödat mig om att plocka upp ynglen och till min förvåning så har väldigt många överlevt. Detta trots att jag varit borterst och det ibland har gått tre dar mellan matningarna. Även om signatusarna är väldigt aggresiva så kan dom inte ha försvarat kullen SÅ bra. T ex när jag matar över deras revir så har dom inte en chans att köra bort hästnosarna. Ynglen är överhuvudtaget inte i närheten av snäckan, så det är inte den som räddat dom.

    Min slutsats blir att hästnosar (iaf Tanganyikodusar) helt enkelt inte tar yngel. Är det någon som har samma (eller en helt annan) erfarenhet?

    MVH /Henrik
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8596

    #2
    Hej

    Hos mig bor 4 st hästnosar (Spathodus erythrodon) i ett akvarium tillsammans med en stor grupp Tropheus sp Black Pemba. Det föds och växer upp en hel del Tropheusyngel i akvariet, har inte sett något som skulle tyda på att hästnyllena tog yngel.

    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    Arbetssätt...