Kan Ancistrus ta yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tord
    Användare
    • juni 2003
    • 23

    Kan Ancistrus ta yngel?

    Nån som har erfarenhet av att ha en Ancistrusmal hos nyspottade yngel?

    Jag har en i min yngelburk som jag tänkte skulle äta matrester.
    Men först försvann xenotilapia-ynglen spårlöst och sedan cyprichromisen. I bägge fallen gick honorna fortfarande kvar.

    Det kan ju förstås vara fel på vattnet eller nåt sånt, men jag börjar allt undra om den där malen är riktigt pålitlig ändå.

    Tord
  • petersav

    #2
    Det är nog så tyvärr att ancistrusen tar yngel. Jag har blivt av med Tropheus och Aulonocarayngel på detta vis tidigare. Ancistrusen tar dom nog på natten när ynglena står på botten och sover. Små Acistrusar går bra att ha ihop med yngel.

    Mvh Peter

    Kommentar

    • Tord
      Användare
      • juni 2003
      • 23

      #3
      Tack för svar. Jag misstänkte det.
      Fast den är inte särskilt stor, 4 cm kanske.

      Nån som har nåt förslag på nån annan mal som kan sköta renhållningen utan att äta upp oskyldiga barn?
      Provade tidigare ett par fläckiga pansarmalar men dom trivdes nog inte i höga ph:t och gick hädan.

      Mvh Tord

      Kommentar

      • Cassandra
        Användare
        • december 2002
        • 152

        #4
        Samma erfarenheter även jag.

        Köpte två stycken ungfiskar av ancistrus, cirka 3-4 cm stora. Släppte ner dem i mitt yngelkar där 11 stycken malawiyngel gick.
        Tyvärr var åtta av dem borta på morgonen dagen därpå. Är helt övertygad om att de ätit upp ynglen när de befann sig vid botten under natten.

        Mvh Cassandra

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 1913

          #5
          Jag hade 2Ancistrus ihop med mina labetropheus trewavsae yngel och dom tog aldrig ett enda yngel inte ens i början när dom var ynglena var kanon små....Men det kanske är olika beronde på inredning matning och malarna...

          Kommentar

          • petersav

            #6
            Det stämmer nog det du skriver Henke. Vissa äter yngel och vissa inte. Det kan ju vara så att det är olika individer som äter eller att karen är olika inredda. Jag har haft fullvuxna ancistrus med nyspottade aulonocarayngel utan att dom blivit uppätna.

            Peter

            Kommentar

            • Ozzp
              Användare
              • augusti 2002
              • 34

              #7
              Ynglen slår tillbaka!

              Hade två vuxna ancistrus i mitt yngelkar och det har alltid gått bra. Min första kull efter en riktigt snygg mainganohane (och hona förstås men hannen är någonting extra) 14 yngel varav 7 blev uppätna första natten i karet.
              Veckan därpå hade en rödzebra ca 2,5 cm tröttnat på maltyranniet och tog död på båda malarna... Jag fattar inte alla som säger att det går bra att ha mbunas och ancistrus tillsammans.
              Hur lyckas ni?

              Fredrik

              Kommentar

              • Ralph
                Användare
                • maj 2002
                • 736

                #8
                Mina Tropheops "crocodile rocks" käkade upp och hackade ihjäl en rätt stor kull med Ancistrus för mig, och då var krokodilerna bara ca 1,5 cm. De gör rätt för namnet...

                Värt att notera är att mina vuxna Ancistrus aldrig har rört mina malawi-yngel.

                Kommentar

                • Reily
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 28

                  #9
                  Jag har extremt svårt att tro att ancistrus skulle kunna ta några yngel! Titta på hur de äter, trevande liksom pejlande försöker de få in tex en algtablett i luktradarn. Dessutom har de varken tänder eller nån slags vakumsug teknik och deras mun är riktad nedåt, nej jag sätter min nästa lön på att era yngel gick år av någon annan anledning.

                  Mvh Rickard
                  /R

                  Kommentar

                  • Cassandra
                    Användare
                    • december 2002
                    • 152

                    #10

                    Kul, Reily !

                    Då ser jag fram emot att bli rik nästa månad....!
                    Mvh Cassandra

                    Kommentar

                    Arbetssätt...