Hur ska jag nödförvara "större" fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Datate
    Användare
    • juli 2003
    • 77

    Hur ska jag nödförvara "större" fiskar?

    Är det någon som tror sig kunna svara på hur länge man kan hålla 3ciklider (vet inte vad det är, men fick för mig att dom liknade delfincilkider, fast inte så extremt framträdande panna. gul hane å blå honor verkar det som 10-15cm), 2 sivlerhajar (ca 15cm) och 1 suspekt mal(ca 15cm avlång å gulvit), i en 90liters kar.

    Kommer få med dom fiskarna när jag skaffar mitt 375liters, men dom måste bo i mitt lilla kar 2-4 dagar ungefär innan det stora är klart å har nått en vättig temp. Jag vet att det lilla är väldigt mycket för litet, men jag har ingen annan stans att förvara dom under tiden.

    Har inte heller råd å avliva dom å skaffa nya fiskar för tillfället, så jag tänkte försöka få dom å överleva så det iallafall är något som rör sig tills ekonomin är bättre,och jag bestämt mig om jag skall köra ett S.Amerikanskt eller Malawi...
    MVH /Erik

    Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...
  • Hank
    Användare
    • april 2002
    • 1321

    #2
    Har fiskarna gått ihop innan är det nog inga problem.
    Om alt. är avlivning har du ju ändå inget att förlora på att
    testa......
    /#378 Hank
    Zoonen:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

    NCS medlemsbilder:
    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Delfinciklider är blå, både hanar och honor.

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #4
        HAr du inget större att förvara dom i ?...exempelvis badkar eller nått...

        Kommentar

        • Datate
          Användare
          • juli 2003
          • 77

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av HeNkEdeh

          HAr du inget större att förvara dom i ?...exempelvis badkar eller nått...
          Jo, har badkar, men eftersom det säkert finns massa rester av schampo å saker i det så tänkte jag att det kanske var dumt.

          Dessutom har jag inget filter eller värmare som är tillräckligt för badkaret, annars var det en ide jag faktiskt funderat en del över. Man får la låta bli å duscha på 2-3 dagar. Får hålla sig hemma under tiden hehe

          Tror du det går att bara fylla badkaret å stoppa i firrarna under tiden tills det stora är klart?

          Hade ju tänkt att "med tiden" flytta över en art i taget till det stora, för å "vänja" in dom i det nya vattnet å alla nya vattenvärden dom kommer utsättas för. 3ciklider i ett 90liters borde ju funka, men 3 ciklider å 2 silverhajar låter trångt...

          Hade ju tänkt att låta det stora stå 2-3 dagar för å få lite bakterier å rätt temp, å sedan stoppa i nåra fiskar för å sedan låta det stå så några dagar å sen sätta i resten. Eller har någon någon annan idé på hur man bör göra när växter å fiskar flyttas från en typ av vatten till en annan. Skall flytta dom från Karlskoga till Örebro (för er som bor i trakten å känner till ev vattenskillnader).

          Kanske skall tillägga att fiskarna nog är ganska tåliga, eftersom mannen som har dom nu har haft dom för att det är cool (skulle jag tro) och inte för att dom skall må optimalt bra. Ta t.ex mycket rötter, få växter och väldigt lugnt strömmande vatten till en blandning av Malawi, Silverhajar å malar. Dessutom har dom aldrig fått nått annat än flingfoder samt att han tydligen inte gjorde vattenbyten särskillt ofta, mest fyllde på det som avdunstat. Enda var båda hans blå Malawi från en kull som han själv fått i det akvariet för något år sen, så dom lär ju ha trivts relativt bra endå. Med andra ord, det verkar som om dom fiskarna som bor där är relativt tåliga av sig...
          MVH /Erik

          Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #6
            sätt ner dom i 90 litersakvariet, det är nog bättre än att chansa med badkaret. det är ju inte någon längre tid som du ska ha dem där, så det borde gå bra.
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • supermick
              Användare
              • maj 2002
              • 151

              #7
              utrusta dig med vindunkar för att ta med vattnet som finns i karet du köper (minst hälften) håll pumpen fuktikt sen är ju karet i gång på en gång när du är hemma
              fattar inte varför inte alla gör så = färdigt akvarievatten och en pump som fungerar (med bakterieflora)
              ps. ett badkar är "bara" 380 L (gustavsberg)
              dom blå malawisarna låter som nån Placidochromis
              hej hopp i plurret

              Kommentar

              • Datate
                Användare
                • juli 2003
                • 77

                #8
                Karet står redan i mitt vardagsrum. Å fiskarna bodde ca 1 dag i mitt 90liters. Eftersom det var trångt å min lombardoihane jagede alla som kom i närheten av hans grotta, så valde jag att chansa. Så jag flyttade över Silverhajarna till det stora karet. Visserligen så var det kanske inte så bra, pga att jag hade helt nytt vatten, rengjorda filter och spolad sand. Men men, Silverhajarna verkar må bättre å bättre, och efter ett 25%:igt delvattenbyte idag så verkar det vara lite mer fart på dom iallafall. Stod mest å simmade mot rutan innan. Trologen pga felaktiga vattenvärden och annat som dom inte gillade...Nu ska jag dock vänta en vecka innan jag sätter i lite fler växter. Sen ska jag sakta börja stoppa i mer fiskar om några veckor till.
                MVH /Erik

                Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...

                Kommentar

                • supermick
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 151

                  #9
                  lycka till
                  tänk på det där med vatten ... tills nästa ggn
                  hej hopp i plurret

                  Kommentar

                  Arbetssätt...