Leptosoma-yngel gödslar prästkragarna...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy K
    Användare
    • maj 2002
    • 309

    Leptosoma-yngel gödslar prästkragarna...

    Hej!
    Jag har problem med mina Cyprichromis Leptosoma "Jumbo Kitumba".
    De leker flitigt, men jag lyckas inte att få ynglen att överleva.
    De får rikligt med Artemia, käkar glatt, går i "rätt" vatten, pH 8, hårdhet 10, inga problem med nitrit eller nitrat. Efter 5-7 dagar hittar jag dem på botten med utstående ögon trots att de såg helt OK ut dagen innan.
    Vad göra?

    MVH

    Tommy K

  • David Johansson
    Användare
    • april 2002
    • 581

    #2
    Jag har ingen egen erfarenhet av Leptosoma men jag vet ju att vatten kvaliteten är av mycket stor betydelse, dessutom ställer de höga krav på syresättningen i vattnet vilket också gör att man bör hålla vattentemperaturen ganska låg, kring 23-25 grader.
    Viktigt är också att de får mycket proteinrikt foder den första tiden, artemia och cyklops är bra.

    David
    David

    Kommentar

    • Tommy K
      Användare
      • maj 2002
      • 309

      #3
      Hmmm, ska man törs sänka så lågt som till 23 grader? Temperaturen i sjön är knappast så låg... jag kanske ska prova att öka vattengenomströmningen först och se vad som händer.

      MVH Tommy

      Kommentar

      • Kenneth
        Användare
        • april 2002
        • 277

        #4
        Jag är ingen expert men det låter nästan som du har någon sorts sjukdom i burken som dina vuxna djur klarar av men som slår ut dina yngel. Jag har aldrig haft ditt problem med mina C. leptosoma. Jag har PH på >8 och KH på ~11-14 óch ca 25 grader i vattnet. Ett tag hade jag faktiskt runt 28 i ett av mina yngelakvarier utan speciellt mycket fart på vattnet. De mådde utmärkt där.

        MVH
        /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
        MVH
        /Kenneth Johansson,

        ordförande
        Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
        Ansvarig för Ciklidstämman 2007

        Kommentar

        • Tommy K
          Användare
          • maj 2002
          • 309

          #5
          Satte lite mer sprutt på vattnet, de 2 som är kvar av de ursprungliga 8 verkar må bra än så länge. Kenneth - vad gav du dina yngel för mat?
          (Jag hoppas att det inte att det är någon sjukdom då mina sandciklider- och N. Similis yngel klarar sig utan problem).

          Kommentar

          • Kenneth
            Användare
            • april 2002
            • 277

            #6
            Jag ger mina yngel endast räkmix som jag mosar mellan fingrarna så det blir som ett dammoln. Jag har förlorat yngel men det beror nog snarast på att jag inte hinner mata tillräckligt ofta.

            MVH
            /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
            MVH
            /Kenneth Johansson,

            ordförande
            Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
            Ansvarig för Ciklidstämman 2007

            Kommentar

            • Tommy K
              Användare
              • maj 2002
              • 309

              #7
              Jag har också funderat på att anledningen till att de dör finns i antalet matningstillfällen. Pga av jobbet blir det bara på morgonen och kvällen. Kanske det är för sällan... i så fall blir det svårt att
              lösa problemet. Hur ofta matar du Kenneth?

              MVH Tommy

              Kommentar

              • Thomas

                #8

                Hej!
                Tommy K!
                Jag har nästan samma uppsättning fiskar som du, och samma problem!
                Jag har en grupp Cyprichromis leptosoma "Malasa", ett gäng Neolamprologus similis och en liten grupp Xenotilapia ochrogenys.
                Mina leptosoma yngel lever i ungefär 10-14 dagar, sen dör de allihop inom några dagar. Jag har ingen bra förklaring till varför, vattenvärdena är okej - pH 8.5 ingen nitrit, nitrat.
                Någon som har en bra förklaring, tror inte på att syrehalten skulle ha något med detta att göra.

                mvh
                Thomas

                Kommentar

                • Tommy K
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 309

                  #9
                  Det verkar vara dåligt med kunskapen om yngelproblemet på forumet, men C. leptosoma är ju inte heller någon direkt vanlig fisk. Jag vill bara meddela att nu (29/5) lever 2 st yngel fortfarande av de ursprungliga 8. Jag provade att åka vattengenomströmningen kraftigt. Efter det så slutade dödsfallen. Kanske det är lösningen - jag har en hona som ruvar så det blir spännande att se om det går bättre med nästa kull.

                  MVH Tommy K

                  Kommentar

                  Arbetssätt...