Korkad fråga om odling!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Datate
    Användare
    • juli 2003
    • 77

    Korkad fråga om odling!?

    Nu kommer nog många å skratta rakt ut i luften, men en liten fråga som jag senaste tiden ställt mig är denna:

    Visst förstår jag att det måste vara väldigt trevligt att lyckas "föda fram" egenproducerade fiskar genom egen odling. MEN, vad gör ni med "alla" fiskar ni lyckas få fram. Förr eller senare måste ju "huvudkaret" bli fullt, och det lär ju knappast gå att få in oändligt med kar i sitt hem.

    Så, vad gör alla "amatöruppfödare" med sina fiskar. Skaffar ni fler å fler akvarier, ger ni bort fiskarna, säljer ni dom, eller avlivar ni dom???

    Det måste ju vara väldigt få fiskar som går att sälja, eftersom många arter är "relativt" lättodlade (om jag förstått det hela rätt).

    Skulle va trevligt med ett svar.

    MVH /Erik
    MVH /Erik

    Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    säljer till butiker eller till, privatpersoner. så har jag gjorti allla fall.....
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Det finns inget som heter "korkad fråga" tycker jag. Det finns ingen anledning att känna sig undergiven dessa hugade experter då de också varit nybörjare precis som vem som helst. Ös bara på med frågor och skäms inte om det låter dumt. Du får ju reda på det du vill troligtvis och många här har inte en aning om vem du är...

      Jag säljer till privatpersoner främst. Det tar en stund att få upp ynglen till "säljstorlek". Man kan också höra med lokala zoohandlare om de är intresserade, men gör det i förtid så du har tid på dig att ev sälja bort de flesta privat. Handlare brukar vilja ha en "motprestation" som t ex att de ger dig rabatt vid inköp av tillbehör eller annan fisk...rena byten är också förekommande.

      Jag har också en fråga angående detta ämne när vi ändå håller på. De odlare som håller på med urvalsodling (dvs sparar de bästa av ynglen och lekgrupper)...hur gör ni? Tar ni "bort" de som inte ser 100% bra ut och låter de åka i toan eller matas till de vuxna?
      Intressant att veta då det låter väldigt bra med "urvalsodlade yngel", men kanske inte ser så bra ut om man ser hela bilden...

      Kommentar

      • Datate
        Användare
        • juli 2003
        • 77

        #4
        Aha..okej.

        Men är det inte väldigt svårt å finna köpare då. Jag menar det att det verkar ju som om väldigt väldigt många håller på med "amatöruppfödning". Jag kan ju kanske tänka mig att dom som "odlar" Malawi å Discus kan sälja dom, eftersom dom är ganska dyra å så, men alla de som tycks sitta å odla fram Palett och Fjärils- ciklider då!? Dessa ska ju vara otroligt lättlekta å det måste vällan finnas 1000-tals "amatörodlare". Kan väl knappast finnas nån som vill köpa såna fiskar, särskillt som dom är relativt billiga i haldeln!?

        Dessutom, dom som odlar måste väl nästan hitta köpare på orten, för det måste ju kosta en förmögenhet att skicka fiskar med posten!?

        MVH /Erik
        MVH /Erik

        Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • februari 2003
          • 2533

          #5
          jag kör med mina firrar till afäären jag säljer till, eller så får de privatpersoner som vill köpa komma hem o hämta firrarna, så får man lite trevligt fisk-snack osså kan köparen se föräldrarna.......
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • Datate
            Användare
            • juli 2003
            • 77

            #6
            Vad är det för fiskar du odlar då, och får du mer för dina fiskar av butiken, än vad det kostar å köra ner till affären?

            MVH /Erik
            MVH /Erik

            Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • april 2002
              • 1884

              #7
              Man kan nog säga att just Fjärilsciklid är en mycket lättsåld fisk. Den vill absolut alla akvarieaffärer handla av dig förutsatt att den ser rätt ut.

              Om man har en hobbyodlig så är ofta målet att driva den gratis. Fisken man säljer ska bekosta elektriciteten, ny fiskar, foder och annat. På det sättet kan man ha ett 15-20 tal kar igång och njuta av alla sorters olika biotoper och sorters ciklider. Man lär sig massor av att kunna experimentera med så många helt olika kar på samma gång. Vissa odlar bara en sort eller en sjö och det tycker jag skulle bli tråkigt fort. Därför har jag just nu både Tanganyika, Malawi, sydamerika och centralamerika i mitt fiskrum. Kul och förhoppningsvis i slutändan nästan gratis.

              mvh,
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • Datate
                Användare
                • juli 2003
                • 77

                #8
                Låter som du har lyckats riktigt riktigt bra med din hobby, trevligt!

                Problemet är ju att få pengar till at skaffa ett tillräckligt stort kar för att få ett seriöst fungerande kar. Skulle dock vara väldigt trevligt om man lyckades få nån fisk att leka så småningom. Hitintills har jag bara lyckats få guppy å svärdbärare att yngla av sig hehe.

                Ska välförsöka få ett par Fjärilar eller Paletter att leka så småingom, det BORDE kunna gå tycker jag, även om jag häldst skulle vilja pröva på lek med Malawi, men det får bli den dagen jag får råd att sätta upp ett betydligt större kar än mitt 90liters...


                MVH /Erik
                MVH /Erik

                Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Alla börjar vi någonstans...så det är bara att göra sitt bästa och utöka när plånbokens innehåll och intresset stegrar samtidigt *s*.

                  Jag har 375L Malawi och ett par yngelkar (2st 105L). Jag är oerhört sugen på troffar (igen) och discusar...men som sagt...man skall ha både råd och plats. Snart kanske Malawiodlingen kan ge en god avkastning.

                  Jag började med Malawi under hösten 2002. Det tog lite tid innan man fick upp fisk i lekstorlek plus att man kunde inhandla fiskar med god kvalitet. Den första leken som resulterade i yngel var i Januari detta år och efter det har det rullat på. Jag har sålt yngel till handlare och privatpersoner för ca 3000kr. Varje yngel/ungdjur har jag sålt för ca 10-15kr/st.

                  Jag är givetvis en bra bit ifrån +-0, men det tar sig...*S*

                  Kommentar

                  • Datate
                    Användare
                    • juli 2003
                    • 77

                    #10
                    Kanske inte hör till saken, men med sånna priser så kanske det inte är så farligt dyrt å starta upp ett Malawikar, om man bortser från "hårdvaran".
                    Malawi är ju inte särskillt billiga om man går till en djuraffär. Var iofs väldigt länge sedan jag köpte några, men minns jag inte helt galet så kostade dom 30-50kr st på den tiden, å dom lär ju ha ökat en del på dryga 10års tid...

                    MVH /Erik
                    MVH /Erik

                    Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Skall du köpa t ex Röd Zebra så ligger de på 60kr/st i affär nu. VF är ju en helt annan prisbild, men ungefär allt mellan 350kr paret till...ja...just det...*s*

                      Kommentar

                      • Datate
                        Användare
                        • juli 2003
                        • 77

                        #12
                        En annan liten fråga innom samma ämne.
                        Borde det inte vara lättare att få lek av odlade fiskar än VF? Vad jag tänker på är att dom kommer från föräldrar som uppenbarligen funkat bra som "avelsdjur", och förhoppningsvis fört en del av arvet vidare...
                        Å andra sidan har ju viltfångade fiskar likväl blivit födda av sina föräldrar....

                        Hmm...det där var nog en ganska dum tanke...men kan det finnas nån sanning i att odlade fiskar lättare kan leka i akvarium. Trots allt är la VF inte vana i att leva i fångenskap i grund och botten.

                        MVH /Erik
                        MVH /Erik

                        Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...

                        Kommentar

                        • Ante
                          Användare
                          • november 2002
                          • 571

                          #13
                          en intressant tanke med urvalsodling, många kanske tänker att det som finns till salu är det inte odlaren själv vill ha kvar.

                          jag tänker som så att vilka föräldrar ger dom bästa avkommorna? för att veta det så måsta jag ju hålla varje kull för sig och sedan låta dom växa upp så pass att dom färgar ut iaf. så pass att ett urval kan göras.
                          Det varierar ju hur föräldrarna nedärver sina anlag och det är inte säkert att den vackraste nedärver sina anlag utan det kan röra sig om en ganska oanseelig fisk som ger fina avkommor i kombination med en annan individ.

                          detta gör ju att ett seriöst urvalsodlingprojet kräver ganska många burkar och utrymme för att kunna ge något och kallas just urvalsodlat.

                          jag har suttit och räknat lite på det när det gäller mina Ikola, en variant som kan skilja sig väldigt mycket i kvalitet, en del ser ut som Kiritza nästan och en del är gula nästan från gällocken ut mot stjärtfenan.
                          Sedan kan det skilja mycket på intensiteten i gulfärgen också.
                          jag har nu kullarna separerade i 105 liters burkar och dom växer dom ganska fort ur och sedan så skall dom flyttas till större akvarium, i mitt fall 310 liters som dom får gå i till dom börjar färga ut var det tänkt och detta gör att varje kull måste ha ett 105 samt ett 310 liters akvarium.
                          har man då en produktiv grupp så blir det ganska många burkar och med tanke på att dom måste vara kring ett år innan man kan se hur dom kan tänkas se ut.

                          Kommentar

                          • nils42
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 931

                            #14
                            VF är ju ett antal hundralappar dyrare än de odlade. Hur vet eller ser ni att det är VF? Är det enbart försäljarens ärliga utseende och den lapp, som finns på akvariet eller är det annat?

                            Kommentar

                            Arbetssätt...