Dimidiochromis compressiceps

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    #31
    Jag började min "Haplis"-karriär för ca 2 månader sedan och köpte D-C, dessa har jag tillsammans med O. lithobates, N. venustus och två S. multipunctatus (malar). Två av mina D-C har dött ganska oförklarligt, men de tre kvarvarande har inga problem att hävda sig i konkurrensen, snarare tvärt om. Venustusarna och D-C är runt 10 cm, lithobateshonorna runt 5 cm, hannen något större.
    // Magnus Arvidsson

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • augusti 2002
      • 3029

      #32
      har nu haft mina D-C i några dagar. jag tycker det verkar som de förbränner maten fortare än mina andra malawi. man ser nästan hur magen sjunker in.de kanske har större ämnesomsättning än "vanliga" malawi. man förstår varför de står i valisnerian-mönstret på ryggen är nästan gul-grönd så står de men nosen neråt så smälter de in perfekt

      Kommentar

      • Rickard
        Användare
        • april 2002
        • 727

        #33
        Min erfarenhet av att ha två Haplishannar i ett kar är god. Nu beror det säkert på vilkan medinvånare man har men jag har utan större problem kunnat ha flera P. Hindiri, F. Rostratus, S. Ahli och även C. Carelius hannar ihop. Jag tycker bara det är fördelar med det. Risken med Dimichromis är mer att man har för lite honor så att det blir vinkelhakar av de få som är där. Lösningen jag rekomenderar är två hannar 4-6 honor eller 1 hane och minst 3 honor. Jag har bara en hona till min eminenta D. Strigatushane och hon är ett typex på vinkelhake.
        M.v.h.
        Rickard

        Kommentar

        • Bilbo
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 1159

          #34
          En följdfråga gällande D. compresiceps.
          Vid vilken storlek blir de könsmogna?
          // Magnus Arvidsson

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • augusti 2002
            • 3029

            #35
            jag har tio st, hoppas på en bra utdelning.

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • augusti 2002
              • 3029

              #36
              mina d-c ratar mina pellets, gillar sådär räkmix men blir tokiga när jag matade med fryst artemia för första ggr. gött[8D]

              Kommentar

              • Anders
                Användare
                • april 2002
                • 42

                #37
                Tack för tidigare svar.
                Jag har även fullvuxna N livingstonii, hanen ca 15 cm, ihop med mina compresser och de accepterar varandra till fullo.
                Eftersom jag till övervägande del haft köttätare har jag kört med en räkmix bestående av en tredjedel torskblock, en tredjedel räkor och en tredjedel ärtor samt askorbinsyra. Senaste versionen spetsar jag med ett par dl pellets. Jag är övertygad om att denna, lite "fetare" föda gjort att exempelvis mina ahlihonor aldrig dragits med vinkelhakeproblemet trots ett flertal lekar.
                Compresserna glufsar också i sig av detta. Och liksom du Johan, blir jag lika glad varje gång de fyller magen.
                Har 1+2, hanen är drygt 10 cm och har precis börjat färga så smått samt göra sig till för honorna. Någonstans här börjar nog könsmognaden apropå tidigare fråga.

                mvh

                Anders Johansson
                Anders

                Kommentar

                Arbetssätt...