yngeldöd av demasoni?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikro
    Användare
    • november 2002
    • 666

    yngeldöd av demasoni?!

    Hejsan!

    Någonting märkligt har hänt i mitt yngelkar. Alla såg friska och pigga ut igår förmiddag, sedan bytte jag vatten och på eftermiddagen hade en fisk dött. Under natten har ytterligare två yngel dött och två till kommer nog att dö under dagen.

    Fiskarna ligger på botten, har problem med balansen och rör sig inte mycket. Jag har inte sett några symptom i övrigt och alla övriga fiskar i akvariet mår bra. Det är inget problem med syresättningen på vattnet för ytan rör sig rejält.

    Någon som har någon idé? Vågar jag byta vatten igen om det nu var det som utlöste det?
    /Mikael
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Generellt låter det som problem med saltbalansen eller kraftigt pH-fall. Kolla pH och släng i ett par matskedar grovsalt per 100 liter akvarievatten.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Mrsonk
      Användare
      • december 2002
      • 233

      #3
      Hade samma problem vid ett vatten byte. Hade dock inget salt i vattnet före eller efter och Ph värdet var nog inga större skillnader på. Lyckligtvis så dog bara två yngel. Vet ej vad det berodde på, kanske för stort vatten byte eller några ämnen i vattnet.
      Oscar Cederqvist
      -----------------

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        citat:släng i ett par matskedar grovsalt per 100 liter akvarievatten.
        Det där är en akutåtgärd man kan göra vid den här typen av symptom (som tyder på problem med saltbalansen) och har inget med den kontinuerliga användningen av salt som en del håller på med.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Mrsonk
          Användare
          • december 2002
          • 233

          #5
          Men jag förstår inte vad saltet skulle varas bra mot i detta fallet? Då bara en liten del av fiskarna drabbas och de inte visar några symptomer på parasiter eller sjukdom så tror jag att de helt enkelt är för svaga för att stå emot vattenbytet. Gör lite mindre vattenbyte och oftare, det borde begränsa svängningarna i vattenvärdena.
          Oscar Cederqvist
          -----------------

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            citat:Fiskarna ligger på botten, har problem med balansen och rör sig inte mycket.
            Dessa symptom är typiska för fiskar som inte klarar av att reglera kroppsfunktionerna pga. problem med saltbalansen. Det är för mycket vatten i fisken (eller för lite salt). Grovt beskrivet: Fisken kan inte transportera joner in och ut ur cellerna ordentligt vilket gör att den inte kan tala om för dessa vad de ska göra när det gäller vissa saker. Mer salt i vattnet leder till mindre vatten i fisken vilket leder till högre salthalt. Visst, orsaken till att de betedde sig som de gjorde kan berott på att de var för svaga för att klara av att uppräthålla saltbalansen vid vattenbytet, och eftersom problemet uppstod så borde man göra fler men mindre vattenbyten, men det betyder väll inte att man ska låta bli att rädda dem när symptomen uppkommer, eller?
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Mrsonk
              Användare
              • december 2002
              • 233

              #7
              Nej, självklart inte. Tror du salthalten skiljer sig så mycket om man bara kör med vanligt kranvatten?
              Oscar Cederqvist
              -----------------

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                citat:Tror du salthalten skiljer sig så mycket om man bara kör med vanligt kranvatten?
                Nej, jag beskriver symptom och vad man kan göra åt dem. En passus är att det möjligen kan krävas mer salt än vad jag har skrivit. Det var en "välkänd fiskimportör" (ej aktiv på nätet) som gjorde mig uppmärksam på det. Om fiskarna beter sig som ovan när man får in dem så lägger man dem i saltat välluftat vatten för att rädda dem.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Mrsonk
                  Användare
                  • december 2002
                  • 233

                  #9
                  Okej, det ska jag komma ihåg. Tackar.
                  Oscar Cederqvist
                  -----------------

                  Kommentar

                  • Johanp

                    #10
                    Mikro

                    Hur gick det sedan...Tänkte själv satsa på demsoni varför det hade varit intressant att följa utvecklingen hos dig.

                    /Johan

                    Kommentar

                    • mikro
                      Användare
                      • november 2002
                      • 666

                      #11
                      Halloj igen och tusen tack för det utförliga svaret!

                      Totalt blev jag av med 4 st yngel, men efter att ha slängt i lite salt verkar det ha stabiliserat sig. Det var de minsta ynglena som dog så det ligger väl något i att det var de som var svagast som påverkades mest, men det är ju rätt logiskt.

                      Frånsett en kort släng av bukvattensot som jag nästan fick skylla mig själv för att jag fick, har jag inte haft några andra problem med demasoni. Trevliga och stiliga fiskar, och så länge det antingen finns många honor per hane, eller många gömställen så funkar det bra. Jag har precis gjort mig av med mina vuxna fiskar, och dessa yngel är de enda jag har kvar. De sista fem veckorna fick jag tre kullar, så de kan vara rätt produktiva när de vill : )

                      Hoppas det går bra för dig johan!
                      /Mikael

                      Kommentar

                      • carlrunge

                        #12
                        hej mikro,
                        hej allihopa,

                        - jag har ett 112 liters (välutrustad)akvarium, där från början hade jag 2st. p.demasoni - hane 4cm och hona 3cm (hoppas att kön stämmer...).
                        - sedan köpte jag 3st "honor" (3cm) till hanen (tanken var att mildra den eventuella agressionen som hanen riktar mot honan).
                        inom 2 veckor var alla tre nytillkommna döda... (jag såg inte exact hur det gick till - på natten? - men såg att den stora "hanen" bet på en döende, så jag drog slutsatsen att han dödade de allihopa...).
                        - sedan dess har jag inte vågat köpa några till och har "bara" de 2st kvar i akvariet.

                        har du några råd till mig?
                        jag skulle gärna vilja se att det kommer yngel...

                        hälsningar
                        c.

                        Kommentar

                        • bmwpower
                          Användare
                          • december 2002
                          • 1934

                          #13
                          Jag har samanlagt haft en 60-70tal demasoni och idag fins det 25 kavr i det ena karet.
                          I det andra går det 10stycken men där kan det bara smälla till så är någon död utan synliga skador.
                          Jag vet inte om dom dör av stress eller vad det beror på

                          Kommentar

                          • sarahkarlsson
                            Användare
                            • mars 2003
                            • 43

                            #14
                            Jag och min sambo har alltid haft otur med demasoni.
                            Efter att samtliga fem honor dött och de två hanarna enbart återstod så tänkte vi att vi skulle göra hanarna lite glada och köpte två nya honor som dessutom var dubbelt så stora.
                            Glada?? De blev så arga att det var inte klokt och det blev jage med en gång i akvariet.
                            Honorna var upptryckta över varsin pump och så fort de rörde sig blev de jagade.
                            Vi avvaktade först men efter en vecka så fick jag ringa in till akvarieaffären och fråga om råd.
                            Det första han frågade var VEM som stod i affären när jag handlade???
                            Han sa att demasoni har fruktansvärt svårt att acceptera nya kompisar i akvariet (Jag antar att det gäller enbart andra demasonis) och ska man köpa demasoni när man redan har i akvariet så får det i så fall vara flera stycken så att aggressiviteten delas upp emellan dem. Sedan är det nästan alltid någon som dör i början.
                            Hans tips till mig var att ha hanarna i varsin yngelkasse(eller honorna) så att hanarna långsamt vänjer sig vid de nya individerna.
                            Vi lämnade tillbaka alla demasonisarna!!!

                            Men nu har vi köpt en ny grupp på 10 stycken.
                            Fast vi har bara 5 kvar.
                            De dör en efter en...
                            Denna gången är inte jakt inblandad. Verkar vara en svår fisk...
                            sarah

                            Kommentar

                            • mikro
                              Användare
                              • november 2002
                              • 666

                              #15
                              Halloj!

                              Jag tycker det är lite märkligt att det kan variera så mycket från person till person hur bra/dåligt det kan gå. Kanske lite det som är spänningen med demasoni : )

                              Jag har själv gjort mig av med alla mina vuxna demasoni nu (för att satsa på haplisar istället), men några veckor innan jag bytte bort dom så införde jag en ny hona i akvariet. Hon blev lite jagad de första dagarna, men efter en vecka så lekte hon med hannen och verkade kunna klara av honom bra. Jag har vid ett par tidigare tillfällen tillfört ungfiskar till mina demasoni och där har det inte varit några problem alls. Det verkar som om de vuxna individerna inte riktigt ser de mindre fiskarna som något hot för deras revir och helt enkelt ignorerar dem. Det kan också vara ett bra sätt att utöka gruppen på, att låta yngre fiskar växa sig in i den.

                              Jag tror det är väldigt viktigt att ha gott om gömställen så att honorna har någonstans att gömma sig för hanarna när de ilsknar till.

                              Hoppas det löser sig för er!
                              /Mikael

                              Kommentar

                              Arbetssätt...