Odlings flytt!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • H.E.J.
    Användare
    • april 2002
    • 179

    Odlings flytt!?

    Hej alla!
    Är det någon som har en bra och smidig lösning på att flytta en hel odlingsanläggning med Tropheusar ca:6mil?
    Det handlar om 10st 375l, 9st 160l, 2st 240l, 6st 60l kar och ca:390 Tropheusar.
    Tropheusen är jag mest orolig för att flytta.
    Jag måste ju ta med mig ca hälften av vattnet för att ha kvar bakterie floran, så Tropheusarna inte får en chock av helt nytt vatten.
    Mvh...
    4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371
  • Ante
    Användare
    • november 2002
    • 571

    #2
    smidigt lösning vet jag inte, men jag skulle flytta först ett antal burkar och starta upp dom på nya stället och sedan flytta fisken ett par dagar senare och sedan repetera tills det var klart.
    många svängar blir det...

    -en annan variant är att ni skickar all fisk till mig så behöver ni inte bry er om det....
    -smart va? (just kidding)

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Lägg fisken i påsar med syrgas och flytta sedan till den nya lokalen.
      Där kan dom ligga i ett dygn om du packar dom rätt.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #4
        Det kan väl aldrig vara lönt att flytta vatten. Det finns såvott jag vet lika mycket bakterier i en liten ynklig otvättad filtersvamp som i vattnet i ett helt akvarium. Om du har sand så finns det ju mycket mer bakterier i den med än i vattnet.

        mvh,

        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • H.E.J.
          Användare
          • april 2002
          • 179

          #5
          Fredrik H,
          Klart att det är lönt att ta med sig vattnet inte allt men ca hälften, för det första så tänker jag tvätta filtermattorna för dom har ej blivil rengjorda på minst 1år.
          För det andra så har jag fågelsand i karen så någon större mängd bakterie flora finns inte i den.
          För det tredje så vågar jag inte ta den risken för ca:300 Vf troffar är inget att leka med, om du förstår vad jag menar $$$.

          Ante,
          Jag kan tyvärr inte starta upp ett antal kar i förvär, var skall jag göra med Troffarna så länge utan att ge dom till dig hi hi.

          Tack för svaren så länge.
          4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Dom kom hit i påsar med syrgas så 6 mil till ska dom nog klara..=)
            Hadde det funnits ett bättre sätt hadde nog dom som jobbar dagligen med fisktransport använt det skulle jag tro? eller

            Kolla om det inte finns någon här som kan hjälpa till da som kanske bor i din närhet.

            Lycka till
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #7
              Jag tror inte heller det ställer till några problem med nytt vatten. Själv flyttade jag med alla kar för något år sedan och såg då till att hålla filtrena och sanden fräsch under transporten. Jag har visserligen bara malawiciklider, men som de andra säger så har ju samtliga vf levt i påse ett bra tag för att sedan hamna i för dem helt nytt vatten.

              Tony Englund

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • april 2002
                • 1884

                #8
                Jag flyttade just 7 stora kar och satte upp 7 nya samtidigt. Jag använde mig av nytt vatten och gammal smutsig filtermatta. Det gick bra. Du säger att du ska tvätta mattorna och ta med dig vatten. Varför inte ta med sig mattorna smutsiga och inget vatten, fylla de nya karen med kranvatten, vrida ur mattorna i det nya vattnet, tvätta mattorna och sätta i dem i karen.

                mvh,
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                • H.E.J.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 179

                  #9
                  I påsar?!
                  Dom är ju nersövda när dom transporteras från Afrika.
                  I så fall om jag hadde kunnat få tag på det medlet hadde jag sövt dom för att minska stressen.
                  Jag hadde tänkt mig 2st 100l baljor (hinkar) till varje 375lkar med Tropharna, och flyttat 4st akvarier åt gången alltså ca 800l vatten.
                  För det är väl ingen som startar ett nytt akvarium med kranvatten och inhandlar fisk för ca 10.000kr och släpper ner dom i akvariet samma dag = självmord.
                  4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    #10
                    Det finns fullt tillräckligt med "nyttiga" bakterier i filtret och sanden även om man tvättar ur dem med kallvatten så av den orsaken finns det ingen anledning att släpa med sig vatten.
                    Vatten kan man ändå ta med sig av två orsaker
                    1/ Kranvattnet på det nya stället innehåller mycket klor eller nitrat (mycket ovanligt) eller andra mindre trevliga ämnen. Detta slipper man dock tänka på om man använder ett bra vattenberedningspreparat.
                    2/ Vattenvärdena (främst pH) i kranen och akvarierna skiljer sig mycket åt. Detta kan åtgärdas genom att man tillsätter medel t.ex. bikarbonat till kranvattnet.

                    Vatten som transporteras en längre tid bör syresättas under transporten.
                    Filter och sand bör rengöras efter en transport (med ungefär akvarietempererat vatten).
                    Ciklidhälsningar
                    Kjell

                    Kommentar

                    • H.E.J.
                      Användare
                      • april 2002
                      • 179

                      #11
                      Trevligt att du Kjell gav mig ett svar, men hur hadde du gjort?
                      Säg inte att jag skall vrida ur filtermattorna i det nya kranvattnet bara, för där inehåller även otrevliga bakterier vilket jag inte tänker riskera att mina Trophar skall tampas med.
                      Ok jag skall utesluta att ta med mig så mycket av det gammla vattnet eftersom det inte behövs.
                      4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        #12
                        Hur jag hade gjort framgår väl av svaret ovan, eller hur?
                        Att ge något exakt besked är omöjligt eftersom jag inte vet dina värden.
                        Inte hade jag kramat ur filtermattorna i akvarierna men det mest för att vattnet då skulle bli skitigt för varför skulle det finnas "otrevliga" bakterier där. Om det nu finns sådana så fanns de ju i så fall i akvariet innan också.
                        Ciklidhälsningar
                        Kjell

                        Kommentar

                        • H.E.J.
                          Användare
                          • april 2002
                          • 179

                          #13
                          Tack ;(
                          4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371

                          Kommentar

                          • Fredrik H.
                            Användare
                            • april 2002
                            • 1884

                            #14
                            Klart att du ska krama ur lite skit från mattorna Henrik. Du måste bara vara lite försiktig och inte krama ur så att det blir för mycket.

                            mvh,
                            Fredrik H.
                            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                            www.cichlidgallery.org
                            www.tropheini.com

                            Kommentar

                            Arbetssätt...