äntligen. puh ibland tar det bara tid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    äntligen. puh ibland tar det bara tid

    Nu har mina c.moori äntligen lekt. jag skaffade dem förra sommaren och då var de ca 3 cm. nu är det minsta ca 7 cm o den största närmar sig nu ca 17-19cm. jag har gått o längtat efter denna lek länge och undrat om det vad som gjort att de inte lekt någon gång.

    Jag plockade bort mina röd sebra, maingano, saulosi, för att det verkade bli för mycket stim för delfinerna.

    Vatten byte gjorde jag i måndags samtidigt som jag spelade lite bf1942 på nätet. vatten byte gör jag men slang som jag suger lite i som sedan leder vattnet till brunnen på muggen. jag satt o spelade i lugnan ro när det slog mig " fan vattenbytet" jag rusade upp o såg att det var nästan bara 20 cm vatten kvar ( har ett 720), vilket måste betyda att jag spelat en bra stund utan att tänkta på tiden o vattenbytet.

    Jag började fylla på rätt kallt vatten, det är nämligen under sommartiden ca 28 grader i karet, jag fick ner temperaturen till ca 25-26 och var rätt nöjd med det. Efter att jag kopplat på vattnet så satte jag mig för att spela vidare, ingeting lärt att mitt misstag alldeles nyss. En stund senare kommer sambom hem, detta måsta vara ca en timme sen då jag på började vattentömmningen o undrar "håller du fortfarande på med akvariet?"

    Inte igen tänker jag o rusade upp för att se hur mycket vatten som runnit över. Som tur var hade jag ca en dm kvar innan det var fullt. jag hade inte satt på lika mycket sprutt som vanligt vid påfyllningen som tur var.

    Alldeles nyss satte jag mig framför karet för att se om det var dags att rengöra rutan från alger ser jag att två honor går o tuggar. de liksom jonglerar runt äggen i munnen o tittar man noga in så ser man faktiskt äggen. Äntligen har de lekt, nu gäller det bara för dem att de lär sig hur allt funkar så de inte spottar förtidigt eller sväljer dem. det kan bli svårt för ynglena att klara sig men jag har rätt bra med grottor o en drös med små sten som de kan vara i utan de stora kan nå dem. jag hoppas allt ska gå bra o få fina kullar i framtiden

    /johan
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    kul att de lekt! Funderar på att skaffa cyrtocara moori, men vet inte riktigt om jag har plats, får se vad som händer i framtiden, har precis fått några prot. sp. taiwan red som jag ska stoppa ner i min burk, man kanske skulle satsa på haplisar......=)
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • augusti 2002
      • 3029

      #3
      jag har följande i mitt kar nu
      c.moori
      röd rubin
      baenshi
      protomelas fire blue
      protomelas taiwan reef
      samt några golden

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #4
        ok, jag har f.n.(inte i samma burk än):
        1+1 sciaenochromis fryeri (har möjlighet att skaffa 5 honor till)
        2+2 aul. sp. röd rubin (kan skaffa fler ex, sjöodlade)

        imorron ska jag hämta prot.sp. taiwan red, 1+2
        funderar på cyrtocara moori (ca 5st)
        har möjlighet att skaffa 2+2 copadichromis borleyi f1

        har även:
        6lab. Caeruleus
        5lab. sp. hongi red top
        4lab. pearlmutt

        har bestämt mig för att ha kvar mina labidochromisar.......några av mina favoriter.

        har f.n. ett 540 o ha dem i.......så de blir ju inte så himla trångt ändå.

        måste i så fall göra mig av med: 7 metraclima sp.zebra long pelvic, 9 labeotropheus trewavasae, 2 metraclima ? (håller på att försöka identifiera dem..)......

        ska sen försöka bygga 2st 200liters o ha mina labidochromisar i.....hade varit ganska gjutet o ha en haplis-burk....=)

        då hade de blivit:
        7ahli
        6röd rubin
        3 taiwan red
        5 delfiner
        4 borleyi
        i ett 375 som slutdestination (ska ha mina troffar i 540-akvariet sen)

        va tror du? kan de funka?? hoppas det iaf... =)
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Det tycker jag låter som lite väl mycket i 375 liter. Frågan är om du kan låta C.moorii bli fullvuxna i det karet. Jag skulle föreslå max tre av varje sort.

          mvh,
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #6
            ahli har jag redan 1+1, få i så fall skaffa en hona till(hur det nu ska gå till, de säljs ju bara som par =D). Röd rubin har jag redan 2+2, vill ha fler honor. 1+2 cyrtocara moori hade nog vart lugnt, de får ja skaffa hos lasse i s.sandby, 2+2 c. borleyi får jag ta dem som de är, som två par alltså(köper av en ja känner i så fall).

            i så fall blir de
            1+2 ahli
            1+2 prot. sp. taiwan red
            2+4 röd rubin
            1+2 cyrtocara moori
            2+2 cop. borleyi (e inte riktigt säker, men de e väldigt vackra)

            19 firrar i ett 375......nu börjar de likna ngt =)

            va tror du om det?
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            Arbetssätt...