Tanganyika växer långsamt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • januari 2003
    • 82

    Tanganyika växer långsamt?

    Är det i regel så att Tanganyika-ciklider växer långsammare än Malawi-ciklider?
  • Buckshot
    Användare
    • april 2002
    • 244

    #2
    Det kan nog vara så.
    Jag har iaf märkt att Malawi är betydligt hungrigare än Tanganyika.
    Tanganyika brukar inte gå att mata för mycket men Malawi går att göda till betydligt större storlek än i naturen.
    Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av Buckshot

      Det kan nog vara så.
      Böjd att hålla med. Fast det kanske är rättare att säga att Malawi växer väldigt fort, än att tanganyika växer långsamt.

      Kommentar

      • klassisk ära
        Användare
        • juli 2003
        • 139

        #4
        Som jag ser det är regelbundna och högfrekventa vattenbyten det viktigaste när det gäller att dra upp yngel. Det känns nästan som om tre vattenbyten fördubblar tillväxthastigeten jämfört med ett byte i veckan. Stora kar verkar också hjälpa mycket. Men visst växer de långsamt...

        Skriv om ni har tillväxttips!!

        Mikael

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av klassisk ära

          Skriv om ni har tillväxttips!!
          Nej, men en fråga: Är det bara jag som får kraftigt varierande tillväxthastighet hos yngel från en och samma kull? Jag tycker jämt alla andra har exakt jämnstora yngel, men jag får normalt cirka 3x storleks-skillnad inom en kull... Matar jag för lite?

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Det där beror främst på art. Chromidotilapia, Benitochromis och Pelvicachromis har växt extremt jämt hos mig. Likaså Paracyprichromis om vi ska ta en tanganyika. Mycket fisk, mycket mat, ingen inredning och rent vatten brukar ge jämn tillväxt. Om någon tar revir så växer den fortare, eller så växer de andra långsammare, vilket vet jag inte.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

              Om någon tar revir så växer den fortare, eller så växer de andra långsammare
              Där har vi nog nåt. Jag har trott att de största tar revir, men det kan ju vara omvänd orsak & verkan, dvs att de med revir blir störst. Nackdelen med inredda yngelakvarier, kanske.

              Kommentar

              • Ante
                Användare
                • november 2002
                • 571

                #8
                jag har tropheus yngel i samma burk som J. Marlieri yngel och troffarna växer fort medans marlierina växer långsamt och dom går ju i samma burk och äter samma mat.

                Kommentar

                • klassisk ära
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 139

                  #9
                  "jag har tropheus yngel i samma burk som J. Marlieri yngel och troffarna växer fort medans marlierina växer långsamt och dom går ju i samma burk och äter samma mat"
                  Generellt kan man nog säga att Tanganyika-munruvaryngel växer snabbare än Tangaynika-substratruvaryngel.

                  Mikael

                  Kommentar

                  • odilou
                    Användare
                    • april 2002
                    • 308

                    #10
                    Ges de dessutom proteinfattig troffekost växer de ännu långsammare.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...