Tanganyika odling i 170l kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichlan
    Användare
    • april 2002
    • 91

    Tanganyika odling i 170l kar

    Hej!
    Jag och en kompis ska kanske starta en odling i ett 170l akv. Jag undrar nu vad man skulle kunna odla. här är några som jag skulle vilja odla
    Lepediolamprologus attenuatus
    cyprichromis eller paracyprichromis
    Kan man ha en grupp med ca 5-10st individer av cyprichromis i ett 170l. I ciklidboken står det ju att man kan ha 5 st paracyprichromis i ett 200l akv och 170l är ju nästan 200l. Måtten är 103*46*36 längd*höjd*djup.


    Mycket tacksam för svar: Matte

    Mattias Forselius
    Med ciklid älskande hälsningar: Matte
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    L. attenuatus är en ganska storvuxen art som kan bli omkring 20 cm. Dessutom kan hanen var riktigt hårdför mot honan särskilt innan de parat ut. Ett akvarie på minst 150 cm rekommenderas. Cyprichromis'ar och Paracyprichromis nigripinnis skall hållas i stim och behöver därför också mer plats. Enligt litteraturen är ditt kar på gränsen för att kunna användas för Paracyprichromis nigripinnis, jag tycker att de behöver lite mer plats.
    Varför inte satsa på några arter som inte behöver så mycket plats? Några exempel är Tanganicodus irsacae, Lamprologus calliurus, Julidochromis transcriptus, Telmatochromis brichardi och Neolamprologus multifasciatus.


    Mvh Michael Persson
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Hej

      Neolamprologus multifasciatus verkar marknaden vara omättad för åtminstone i Stockholm. Affärerna ville alltid köpa för några år sedan (har inte sålt på ett tag). P. nigripinnis od. mättar man snabbt marknaden med och bara vissa affärer är intresserade över huvud taget.

      Mvh.

      Ola
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      Arbetssätt...