Ännu en Malawikombinationsfråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • salo
    Användare
    • april 2002
    • 314

    Ännu en Malawikombinationsfråga

    Ska alldeles snart starta upp ett Malawikar. Eller snarare byta ut innehållet till Malawiciklider. Akvariet är på 310 liter (125x50x50cm)

    Har tänk mig följande fiskar:

    Grupper av:
    Metriaclima estherae
    Pseudotropheus saulosi
    Labidochromis caeruleus (Golden)
    Labeotropheus trewavasae

    Par eller 1+3 av:
    Cyrtocara moorii

    Åsikter synpunkter? Det jag är tveksam till är väl Moorii'n som kanske blir för stor för mitt akvarium. Ett alternativ kanske är någon Aulonocara men det kanske inte funkar så bra med trewavasae (har läst mig till att aulonocaror bör funka med de övriga arterna)?

    Någon art som bör strykas eller bytas ut? För många arter i ett kar av den storleken?

    /Jonas
    540 (180x60x50) under uppbyggnad
    30L Nano under planering
    Drömmer om ett Nanorev
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Tveksamt om Cyrtocara Moori kan vara med i det akvariet med den sammansättningen. Jag skulle nog avböja det alternativet.

    Saulosi och Trewavasae är de tuffaste följt av Röd Zebra och sist Golden.

    En art som skulle kunna passa in bättre är t ex Protomelas Taeniolatus "Fire Blue". Aulonocaras är för veka och klarar sig nog inte så bra som Protomelas.
    Med det menar jag inte att de skulle dö, men däremot så får du nog inte se en Aulonocara som trivs fullt ut (och det är ju förutsättning för de vackra färger de visar).

    Golden och Röd Zebra kan du ha tillsammans med både Cyrtocara, Protomelas och Aulonocaras då de är av de snällare Mbuna arterna.

    Jag skulle nog försöka hålla mig till en 3-4 olika arter i ditt akvarium. Röd Zebra behövs nog endast t ex 1 hane på två-tre honor. De förökar sig oerhört lätt. Golden kan hållas liknande, men trivs mer i större grupp såsom t ex 2hanar+4-6honor. Aulonocaras, Protomelas och Cyrtocara kan hållas 1hane+2honor.

    Kommentar

    • Rickard
      Användare
      • april 2002
      • 727

      #3
      Du skulle kunna prova med 1+2 S. Ahli istället för Moori. Du skulle undvika för många yngel eftersom dom tycker om yngel . Dom är rätt snälla mot medinvånare och ändå klara av bråkmakarna i karet.
      M.v.h.
      Rickard

      Kommentar

      • salo
        Användare
        • april 2002
        • 314

        #4
        Tack för era svar!

        Det lutar nog åt den "klassiska" kombinationen Rödzebra och Golden tillsammans men någon trevlig blå ciklid, möjligen en Aulonocara, Scofoli(sp?), Saulosi eller annat. C. Moorii'n är ju jättefin men jag är lite fundersam gällande storleken på den.

        /Jonas
        540 (180x60x50) under uppbyggnad
        30L Nano under planering
        Drömmer om ett Nanorev

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • augusti 2002
          • 3029

          #5
          jag har både fire blue och taiwan reef till mina moori och alunocora och alu. klarar sig hur ´bra som helst

          Kommentar

          Arbetssätt...