större fredlig malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zidane
    Användare
    • maj 2003
    • 34

    större fredlig malawi?

    Ska snart till att fylla mitt 900 liters med fisk. Har en hel del fisk sen tidigare: rödzebra, golden, trewasae och en ensam borleyi. 900 liter är ju rätt stort och jag skulle vilja ha lite större fisk som passade med mina tidigare...cyrtocara moorii ska jag skaffa, men är det någon som kan rekommendera någon annan större malawi?
    Har ju plats för fler =)
  • fredrikr
    Användare
    • oktober 2002
    • 985

    #2
    "Fredlig" är knappast den främsta egenskapen du ska leta efter. "Tålig" och kanske "inte rovfisk" låter mer riktigt, om den själv ska överleva men inte döda dina andra fiskar.

    Kanske Hinderi skulle passa. Den är skapligt tuff och dessutom väldigt vacker.

    Mvh,

    Fredrik


    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

    Kommentar

    • Björn
      Användare
      • april 2002
      • 787

      #3
      En "stor nallebjörn" som jag tror skulle passa i ditt kar är F. rostratus. Jag tycker personligen att det är en av de trevligaste ciklider Malawisjön har att erbjuda.

      Mvh
      Björn
      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

      Kommentar

      • Rickard
        Användare
        • april 2002
        • 727

        #4
        F. Rostratus är hyfsat snäll. Vad menar du med fredlig? Om du skall ha firrar tillsammans med Trewasae och Rödsebra bör dom inte vara fredliga/snälla. De flesta Haplisar är lite lugnare av sig än Mbunas och slåss inte lika ofta. Kan du precisera lite mer vad du är ute efter.
        M.v.h.
        Rickard

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #5
          citat:En "stor nallebjörn" som jag tror skulle passa i ditt kar är F. rostratus.
          citat: F. Rostratus är hyfsat snäll.
          Jag såg en gång en F.rostratus-hane som tog 20 sekunder på sig (efter att de släppts ihop) för att ta liver av en 30 cm påfågelciklid - nåja det finns väl olika slags nallebjörnar.
          Ciklidhälsningar
          Kjell

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #6
            De robustare arterna från släktet Protomelas är de haplisar som brukar fungera bäst tillsammans med mbunas. Hinderi'n som nämnts tidigare är ett bra exempel liksom övriga varianter av Protomelas taeniolatus. Ett par andra exempel är Protomelas spilonotus och Protomelas ornatus.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Rickard
              Användare
              • april 2002
              • 727

              #7
              Mina Rostratusar vågar knappt röra sig i mitt kar. Medinvånare är C. Carelius, D. Strigatus, P. Hindiri. Hanen färgar knappt alls. Det skulle va kul att få tag på en tuffing (Rostrataus) som klarar att hävda sig. Min erfarenhet (rätt så många Rostratus) är att deras devis är att bättre fly än illa fäkta, medans P. Hindirin "letar" slagsmål.

              Är inte Påfåglar extremt snälla/fega?

              Är det någon som vill byta sin tuffa hane mot en snäll är det bara att höra av sig.
              M.v.h.
              Rickard

              Kommentar

              • zidane
                Användare
                • maj 2003
                • 34

                #8
                Hmmm...jaa, jag menar väl att de ska klara sig bra bland de andra fiskarna samt att den inte bör ta ihjäl dom heller. Funderade länge på att skaffa några Frontosor men misstänker att mina malawis kommer att få sätta livet till.

                Kommentar

                • sniffer

                  #9
                  tjena, dimidiochromis compresseiceps har jag i karet, som är ett 720 liters, och den är snart fullvuxen och har faktiskt inte visat prov på aggressivt beteende trots sin längd,som snart är över 20cm,plus det faktum att det är en rovfisk. Se bara till att köpa en 'flock' eftersom de är ganska hårda på kärleken!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...