Lombardoi, elaka ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cassandra
    Användare
    • december 2002
    • 152

    Lombardoi, elaka ?

    Hej på Er !

    Hittade fina Lombardoi i akvariebutiken idag. Köpte de aldrig utan åkte hem och sökte information på nätet. Läste bl a att hannen kunde vara enormt elak. Systematiskt avliva de andra gulfärgade bl a. Stämmer det här eller vad har ni andra för erfarenheter ?
    Sugen på att köpa dem men vill höra vad ni andra säger först.

    Mvh Cassandra
  • fredrikr
    Användare
    • oktober 2002
    • 985

    #2
    Oj, du gjorde precis som man ska. Jag hör till den digra skara som någon gång köpt direkt på första ingivelsen, och fått ångra det.

    Har tyvärr ingen erfarenhet av Lombardoi.

    Mvh, Fredrik
    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #3
      Denna art är generellt sett ganska aggressiv, men sedan finns det ju också skillnader mellan olika individer så det går inte att ange vad som kommer att hända i varje enskilt fall.
      Det bästa är att köpa en yngelgrupp som får växa upp tillsammans i akvariet då brukar det ofta gå bra, att däremot släppa ihop vuxna hanar är inet så lyckat.
      Ciklidhälsningar
      Kjell

      Kommentar

      • Tascha
        Användare
        • oktober 2002
        • 214

        #4
        Tycker absolut att du ska köpa Lombardoier.
        Jag har själv tre hanar och fyra honor.
        En mycket vacker och trevlig fisk.
        Dessa går ihopa med rödzebra och med N´Kali.
        Jag har också hört att dom skall vara aggresiva men har aldrig sett någon tendens till detta.
        Kan ju vara som Kjell skriver och att jag lyckats få tag i "snälla" individer. Har dock ej köpt alla på samma ställe.
        Lycka till med dina Lombardoier.

        /Roger

        Kommentar

        • Ante
          Användare
          • november 2002
          • 571

          #5
          har precis gjort mig av med en grupp på 4 hanar och 5 honor och dom fungerade bra ihop men dom har växt ihop från yngelstadiet, två av hanarna delade akvariet mellan sig och en tredje hane fick ett litet revir mitt i mellan dom på nåder så att säga.
          dom var synnerligen aggressiva tycker jag, jag hade även vuxna Copiadichromis i den burken och dom var dubbelt så stora men dom fick passa sig hela dagarna.
          Skall också tillägga att jag inte tycker att Copiadichromis är lämpligt sällskap till dessa om inte akvariet är stort för dom är lite för snälla för det sällskapet.

          Kommentar

          • Cassandra
            Användare
            • december 2002
            • 152

            #6

            Hej Kamrater !

            Jo, hmm, kunde inte hålla mig. Åkte tillbaka ett par dagar senare och köpte dem.
            Måste nog säga att det blev ganska tubulent i akvariet efter att jag släppt i dem. Hanen var mycket kaxig. Honan stod uppskrämd i ett hörn av akvariet. (Har många grottor).
            Visst, skulle kanske egentligen ha ett helt gäng av em men så är det det där med platsen.
            Nu verkar det ha lugnat ner sig. Peppar, peppar.....

            Mvh Cassandra

            Kommentar

            Arbetssätt...