Blå blå...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    Blå blå...

    Tjena,
    öhm, ja, jo, så här ligger det till: jag såg ett stim malawiciklider i 7-10cm klassen på Akvarieleasing för några månader sedan, som var enormt starkt neonblå med svarta tvär-linjer, dvs zebra teckning. Förutom neontetror har jag aldrig sett någon sötvattensfisk med så stark blå färg. Alla fiskarna i akvariet såg likadana ut.

    Jag frågade då vad det var för art, men jag minns inte vad jag fick för svar, förutom att det inte var en Cynotilapia afra, som jag trodde.

    Nån som törs ge sig på en gissning vad det kan ha varit, så jag kan försöka kolla upp dem?
  • Thomas 58
    Användare
    • april 2003
    • 26

    #2
    Hej Mike!Skulle toppa på att det var Sciaenocromis fryeri/ahli som du såg!MVH.Thomas.

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 1913

      #3
      Det skulle inte jag tro!..Dom har väll ingen sebra teckning är du säker på att det inte var Cynotilapia afra Mara point ? eller kanske Saulosi?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #4
        Det finns en bra bit över 100 malawi som har en sådan teckning, så det behövs nog bra mycket mer beskrivning för att det skall gå att de ett säkert tips om vad det kan vara.
        Du kan ju kolla in på Zoopets artbeskrivningar http://www.zoopet.com/akvarium/1500_fiskar.asp och markera - "Ciklider-Malawi-mbunas" och sedan klicka på "Visa resultat som bilder", de småbilder som då dyker upp går ju ganska fort att kolla igenom och då hittar du kanske fisken du söker eller någon som liknar den för vilket gör det lättare att söka vidare.
        Ciklidhälsningar
        Kjell

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av HeNkEdeh

          Det skulle inte jag tro!..Dom har väll ingen sebra teckning är du säker på att det inte var Cynotilapia afra Mara point ? eller kanske Saulosi?
          Nej, en Sciaenochromis tror jag inte det var pga kroppsform och stark sebrateckning, och jag trodde att det var just C. afra 'Mara Point' och frågade, och det var det alltså inte... men saulosi kan det mycket väl ha varit. Jag har faktiskt ett svagt minne av att fisken var namngiven efter en person, och det passar ju på saulosin.

          Tackar!

          Kommentar

          Arbetssätt...