Blanda Tropheus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rob
    Användare
    • april 2003
    • 143

    Blanda Tropheus

    Hur är det egentligen med att hålla olika troffar i samma kar?
    En del säger att det inte är några problem, andra hävdar motsatsen och risken för att de olika troffarna ska korsa sig med varandra är stor. Vad anser ni?
    "Bättre sent än aldrig" []
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    Frågade samma fråga på Malawi AB dom svarade att det är ingen farra ifall dom inte är allt för lika också ska du ha mycket honor till varje hanne så dom inte korsas..Så svarde dom iaf..Själv har jag aldrig provat...

    Kommentar

    • Ante
      Användare
      • november 2002
      • 571

      #3
      jag har 15 st. Kachese och 14 st. Ikola i samma burk och det funkar bra.
      det är nästan som om dom ser varandra som olika arter tycker jag.
      det finns inte mer aggressivitet mellan dom än vad som riktas mot andra arter.
      Men som sagt ingen regel utan undantag fast jag tror att det nästan är ett krav att dom skiljer sig åt så mycket som möjligt ung. som mina gör.
      om man tex. blandar Lufubu och Chaitika så går det säkert sämre.

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #4
        Enligt mina teorier så borde det fungera om man har två vitt skilda arter och färger på firrarna, samt två vält tilltagna grupper, dvs minst 15st/grupp, helst 20. då borde man få två fina grupper som bara inriktar sig på sina egna fiskar. men man märker på deras beteende om den ena arten tar över och ser den andra arten som sin egen, då får man helt enkelt splittra grupperna. Det kan ju bli ganska dyrt chanstagande, men vill man vara på den säkra sidan så skall duboisi vara den som inte parar sig med andra arter än deras egen.

        Jag skall snart starta upp en Tropheus Duboisi "Maswa" och Tropheus Moori "Kala Island" tank, och det borde fungera eftersom att färgerna är vitt skilda på firrarna.

        hoppas att det funkar för dig (och mig =D ).
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #5
          Det är ingen tvekan om att alla Tropheus korsar sig med varandra. För att minska risken för korsningar skal man se till att ha stora grupper med många extra honor, ha arter som skiljer sig så mycket som möjligt från varandra som en del redan nämnt samt ha ett rejält långt akvarium (minimum 200 cm).
          Jag har dock sett tillräckligt med korsningar ute på marknaden för att rekommendera att man skall ha två olika Tropheus-arter ihop - samtliga de större Tropheus-odlare jag besökt genom åren har också kört med en art per akvarium.
          Om man ändå vill ha två arter så rekommenderar jag Duboisi som den ena av de två arterna, eftersom den skiljer sig så pass mycket från de andra troffarna. Jag har själv haft dubbar ihop med moorii ett par gånger (i sällskapsakvarium, ej odlingsakvarium) utan att det blivit korsningar. Dock är dubben något vekare än de andra, så den brukar komma till korta och leker inte. Under många år hade jag en kanonfin dubbe-grupp utan tillstymmelse till lek i ett sällskapsakvarium, sålde dom sedan till en norrman som lät dem gå ensamma och han fick fram massor av yngel.
          Ciklidhälsningar
          Kjell

          Kommentar

          • Rob
            Användare
            • april 2003
            • 143

            #6
            Ok!
            Jag fick tag i en grupp Moliro billigt. Kunde inte motstå erbjudandet så jag slog till. Hade ingen annanstans att stoppa dem än i mitt 600liters kar där det redan fanns 10 Ikolor. Ikolorna är ännu inte riktigt fullvuxna men på väg. Har haft dem tillsammans nu i cirka en månad och hittills funkar det helt ok. Frågan är bara vad som händer när ikolorna blir könsmogna? Risken med att de korsar sig med varandra är jag beredd att ta. Har planer på att byta mitt 600 mot två 375r istället.
            "Bättre sent än aldrig" []

            Kommentar

            • Ante
              Användare
              • november 2002
              • 571

              #7
              jag skrev lite om vad som hände mig på Toffetråden på detta forum, men i korthet: mina Kachese fick vara så nära Ikolorna när dom lekte utan att jagas iväg att dom åt upp ägg för Ikolahonan innan hon hann vända sig om och plocka upp dom.
              Jag blandar inte troffar något mer.
              en art -en burk om inte nöden kräver det som tillfällig lösning.
              men det har gått bra i "vardagen" i övrigt.

              Kommentar

              • Stelin
                Användare
                • december 2002
                • 1339

                #8
                Rob:
                Jag har vid ett par tillfällen blandat sorter och inte någon gång fått problem med korsningar. Blandar man bara med lite sunt förnuft så går det nog bra, det har det iaf gjort för mig. Tex så bör man nog undvika att blanda dom olika sorterna i tex "sp red" gruppen. Din blandning med ikola o moliro tror jag inte det är några problem med.
                Istället är det andra saker som gör att inte heller jag kommer att blanda mer, tex det som Ante skriver om samt att jag tycker dom stör varandra för mycket vid lek.
                Risken finns även att du inte får så mycket yngel från den minst dominanta sorten, så är du ute efter att få mycket yngel från båda sorterna så kan det vara en god ide att dela upp dom i två kar istället.
                //Stefan Lindstedt

                Kommentar

                • Rob
                  Användare
                  • april 2003
                  • 143

                  #9
                  Är helt inne på den linjen att skaffa två 375r istället för mitt 600 kar. Då kan jag ha kejsarna i det ena och molirona i det andra. Problemet är bara att hitta två fina 375r. Men det löser sig säkert.
                  "Bättre sent än aldrig" []

                  Kommentar

                  Arbetssätt...