svår/ tar lång tid att färga ut

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    svår/ tar lång tid att färga ut

    min protomeals fire blue tog rätt lång tid på sig att färga ut. men nu börjar det hända grejor . där emot mia taiwain reef ser forfarande ut som sill. de är nog runt 9 cm nu och har endast lite blått på skallen. brukar de vara så sena att komma till med färgerna?
  • fredrikr
    Användare
    • oktober 2002
    • 985

    #2
    Jag har Protomelas sp. "taiwan red". Den dominante hannen var ganska fullt utfärgad vid 7-8cm TL. Se min hemsida för bilder på vad jag kallar ganska fullt utfärgad. Särskilt bläsen tycker jag har blivit tydligare sedan dess, och färgerna skiftar en del efterhand, men han har definitivt lämnat sillstatusen. De andra hannarna har på sin höjd lite blåa huvuden, och kanske lite gult på sidorna, men ränderna är fortfarande tydliga.

    Mvh,

    Fredrik
    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • augusti 2002
      • 3029

      #3
      jo ränderna har jag har jag alltid haft på dem men liksom inte mer än så max lite blått på huvudet

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Vad har dina "taiwan reef" för sällskap? Har dom för tufft sällskap kan dom vara svåra att få fullt utfärgade.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • augusti 2002
          • 3029

          #5
          på "begäran" tog jag bort en del i signaturen. men om man klickar på namnet &lt;------ så kommer du till fakta om mig o på senaste nytt står det vad jag har. kanske man ska lägga tebax det i sign.?

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #6
            Det kan mycket väl vara att sällskapet av Protomelas taeniolatus och Cyrtocara moorii är lite för tufft för att de ska färga ut ordentligt. Mina vill inte heller färga ut ordentligt med undantag av en kort period i samband med lek. Vad jag har för sällskap till mina kan du läsa under min profil.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • fredrikr
              Användare
              • oktober 2002
              • 985

              #7
              Mina Taiwan Red har sällskap av C moorii samt Aulonocara. Den störste mooriihannen är lite större än den störste Taiwan Red:en. Ändå har båda fina färger. Normalt är det den största mooriin som är kung i akvariet. Han är också den enda som får stå i Protomelashannens grotta. När mooriihannen leker tar han ca 20% av akvariet som sitt revir, och då tolereras ingen mer än den aktuella honan där. När Protomelashannen leker tar han snarare 90% av akvariet, och kommer undan med det - alla andra fiskar tränger ihop sig i ett hörn, inklusive den store tuffe mooriin. Det är häftigt att se samspelet! Och det är aldrig någon som skadar någon annan, vad jag kunnat se, det stannar vid hot. Aulonocarorna har för övrigt absolut inget att säga till om, men det är inte heller någon som bråkar med dem. De två största Aulonocarorna verkar få i sig den mat de behöver, medan de minsta knappt växer alls. Jag misstänker att de är lite rädda att ge sig in i kalabaliken som blir vid matningsdags.
              Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
              http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

              Kommentar

              • Johan
                Användare
                • augusti 2002
                • 3029

                #8
                ni kan se en bild på en av mina på

                Kommentar

                Arbetssätt...