Yngel Fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Michael79

    Yngel Fråga

    som sagt har jag haft yngel från en johanni dom är nu ca 1,5 cm..
    dom är i ett 120 L kar.
    Men nu har jag en ny hona som är på G dock inte Johanni utan nån ciklid som jag glömnt namnet på
    Dock ser Hannen ljusblå ut med små antydningar till tiger ränder
    ganska "glittrig" Honan är beige med mörkare fläckar på. ??
    Hoppas det hjälpte :p skulle själv tippa på
    nån typ av Pseudotropheus zebra
    nu är då frågan kan man släååa ner den nu gravida honan bland johanni ynglen ??
    Eller ska jag leta efter ett till yngel kar??
    Nån som har nån smart lösning..
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Om du inte kan finna annat alternativ än att stoppa henne i akvariet tillsammans med ynglen så skulle jag "tömma" henne på ynglen.

    Töm honan på yngel om du vill spara dom, men var försiktig. Kolla denna länk så ser du hur du kan göra:



    Ett alternativ är att du för över de andra ynglen i en hink med syresten tills honan släppt ynglen i ditt yngelkar. Kan du inte göra detta så anser jag att tömningen är ett alternativ om du känner att du vill spara ynglen.

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 1913

      #3
      Har man inte plats för mer yngel så tycker jag att man helt enkelt inte kan behålla dom.Utan får då låta henne spotta i huvedkaret.Eller så får du göra som Stefan säger jag skulle dock inte göra så eftersom jag absolut inte gillar det!.

      Kommentar

      • Michael79

        #4
        Tack för svar Tricella & Henkedeh
        * tricella tömma lät för avancerat för mig som nybörjare

        Min lösning blir nog så här :jag har köpt en "plast box" på ca 45L
        som jag tänkte sänka ner i yngel karet och häva johanni ynglen där
        dock med lite inredning så dom inte blir stressade.
        sen häver jag ner den andra honan som ska tömma snart i resten av 120 L akvariet det läre väl funka eller??

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 1913

          #5
          Har du 2yngel kar på 120 liter?..

          Kommentar

          • Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • september 2002
            • 1913

            #6
            Eller oxå kanske du ska göra såhär...Ta ynglena som redan är utsläppta (johannisarna) å läg dom i 45liters "akvariumet" Lått sedan den andra hon spotta sen efter det tar du över bägge yngelsorterna i 120liters akvariet..?

            Kommentar

            • Michael79

              #7
              Henkedeh 2xYngel Jag har delat av 120 L akvariet
              Så nu får hon spotta ut dom i sin halva av 120 L..

              Tyckte det blev enklast så

              Kommentar

              • Henrik Dehlin
                NCS Medlem
                • september 2002
                • 1913

                #8
                Jaha nu fattar jag =D...trodde du hade 2x120 liter..

                Kommentar

                • Michael79

                  #9
                  Önskar jag hade det

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Michael79, Jag var också nybörjare angående tömning av munruvande honor. Men visst förstår jag osäkerheten, för den hade jag första gången jag gjorde det. Tömning är inte direkt ett perfekt alternativ men det kan vara bra vid vissa tillfällen.

                    Om honan haft ett flertal lekar och ser ganska medtagen ut så tycker jag gott att man kan hjälpa henne. Ett liv i ett akvarium ter sig inte likadant som i naturen och honor får mer stress då de sällan kan komma undan om de skulle vilja.

                    En tömning består i stort sett bara i att du håller honan i vattnet samtidigt som du öppnar hennes mun försiktigt med fingernageln eller en penna (nageln är att föredra då du har mer känsla i det du gör).

                    Malawi leker ofta och får ganska stora kullar, så man behöver verkligen inte "spara" alla yngel. Ibland kan det vara nyttigt att hon får gå hela sträckan ut...och släppa ynglen i akvariet.

                    Kommentar

                    • Michael79

                      #11
                      * Tricella det är nog sant som du säger att man måste nog nån gång ibland tömma henne. Men det får bli när dom har lekt ett par ggr.
                      Som sagt är jag rätt ny. Och vill gärna ha ett par kullar
                      Men eftersom johanni honan är ensam Hona som det verkar.. så ska jag nog
                      lätta på trycket för henne nån gång

                      Kommentar

                      • Henrik Dehlin
                        NCS Medlem
                        • september 2002
                        • 1913

                        #12
                        Jag kan absolut inte fatta varför man "måste" tömma dom ibland?
                        Om honan får gå kvar 5-8dagar hos ynglena och äta upp sig är hon alltid i bra skick eller?

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Henkedeh: Vill man spara yngel från lekar så är man kanske tvungen om man inte kan låta henne spotta själv i ett alldeles eget kar. Alla kanske endast har ett utrymme för yngel och då är det ju oftast upptaget när en hona skall spotta...

                          Visst kan man debattera detta med tömning...men då kan man också debattera akvariehållning. Jag tömmer honor för att hjälpa dom från att bli utmärglade. Om jag hade en troffe-grupp där det finns en hane på ca 10-15 honor så är det en annan sak, men jag har Malawi och fördelningen är oftast 2+4. Det innebär att den dominanta hanen leker oftast med ett par eller ibland en enstaka hona som han valt ut. När honan ruvar så stressar hanen hela tiden...ända tills hon släppt ynglen...för då går det över till lek igen. En del honor har det rätt jobbigt emellanåt

                          Sedan har du ju faktorn att jag vill odla av mina ciklider och då tar jag och tömmer honor ibland för då får jag mest överlevande yngel. Alla får tycka vad de vill om detta, men jag gör det ibland..inte alltid..och jag ser inga fel i detta heller.

                          Kommentar

                          • nils42
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 931

                            #14
                            Varför inte låta fiskarna sköta sin fortplantning själva? De är nog bättre på detta än vad vi är.
                            Om vi själva skulle uppfödas artificiellt under ett antal generationer, kunde vi åtminstone gå tillbaka till en bok och läsa om hur det egentligen bör göras-- vilket knappast en fisk kan.
                            Tänk också på att dessa yngel inte får lära sig att ta hand om sin egen avkomma.
                            Så vad du än skulle vilja göra- absolut ingen "tvångsförlossning".

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Jag förstår din diskussion, men glöm inte heller att vi förändrat fiskens naturliga villkor genom att stoppa in firren i ett akvarium där det ibland finns få möjligheter till just yngelskötsel. Malawi har väl många kanske lite överbefolkat i sina kar och då är ju en honas möjlighet minskats betydligt.

                              Visst...den naturliga vägen är givetvis den bästa...om man kan uppfylla de krav som ställs för att de skall kunna driva upp sin kull.

                              Jag vet att jag skulle knappast få speciellt många yngel kvar om jag enbart lät honan släppa i mitt akvarium tillsammans med alla andra vuxna Malawis. Därför använder jag mig av att tömma när jag önskar behålla yngel.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...