Yngel Fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Michael79

    #31
    Jag fattade Tricella som att det var en Utväg av många..
    och jag är tacksam för hans svar..
    Men sen om det är etiskt rätt lr inte det finns det någ många synpunkter på..
    Jag tror själv att det kan vara bra om honan är hårt utsatt..
    Men skulle ju aldrig göra det av andra själ..

    Kommentar

    • Bjurström
      Användare
      • maj 2003
      • 37

      #32
      Intressant att det moraliseras så mycket kring vad som är "djurplågeri" (har sett det ett flertal gånger på akvarieforum senaste veckorna). Kanske beror på att det är en hobby och att det då anses att man då ska vara snällare mot djuren (och har råd att vara det) och att det är närmare en själv och det skapar ökad identitet och sympati med djuret? och att de flesta av oss är stadsbor?

      För trots allt är det ju en droppe i havet. De flesta av oss går gladeligen till affären och köper kött och mycket annat som kommer från djur som inte haft det bra och det i proportion till akvariehobbyn är ju hundratusentals gånger större... Ska man vara åtminstone lite konsekvent så...

      och vi ser ju inte djurplågeriet på djurfabrikerna och det man inte ser...

      Andreas

      Kommentar

      • Michael79

        #33
        * Bjurström Bra synpunkt..
        Jag menar bara är tömmning av honan så stort djurplågeri som många säger.. Jag tycker inte det.. Jag har ju som sagt aldrig gjort det Men skulle jag göra det så är det för att främja den honan i så fall..
        Djurplågeri Nja ..

        Btw jag lägger nog ut mer pengar på mina fiskar än vad jag köper kläder för :p

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 1913

          #34
          Har nån sakt att det är djurplågeri?

          Kommentar

          • Rickard
            Användare
            • april 2002
            • 727

            #35
            Anledningen till att många är kritiska till tömmning är att fiskarna förlorar (på sikt) sina yngelvårdande egenskaper. Detta har hänt bl.a. odlade Scalarer från sydostasien som i vissa fall ej vet hur man skall ta hand om sina yngel. Dom har tappat dessa egenskaper efter många generationers konstuppfödning. Därför skall man ha viss försiktighet när det gäller tömmning.

            Pesonligen tror jag inte att det spelar roll om det händer någon enstaka gång för att man har speciella skäl.
            M.v.h.
            Rickard

            Kommentar

            • Bjurström
              Användare
              • maj 2003
              • 37

              #36
              ok, om det handlar om att inte avla bort viktiga naturliga beteenden, som yngelvård så är det en annan femma (jag trodde uprördheten handlade mer om "djurplågeri e.d. det var sådant som en del blivit uppröda över i andra trådar jag läst, på zoopet). Håller med om att man inte bör göra det (avla sönder fisk).

              Men ett beteende är ju inget som försvinner pga att en hona töms någon gång ibland. Det är först med systematisk tömning i flera generationer som beteendet börjar påverkas. Så moralismen missar poängen även här.

              Andreas

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #37
                Mitt första inlägg var menat som råd om alla andra alternativ kunde röjas bort av olika anledningar. Jag anser inte att en hona skall stoppas i samma akvarium med andra små yngel som inte är hennes...och därav föreslog jag tömning...om man önskar behålla ynglen.

                citat:[u]Om du inte kan finna annat alternativ </u>än att stoppa henne i akvariet tillsammans med ynglen så skulle [u]jag</u> "tömma" henne på ynglen.

                Töm honan på yngel om du vill spara dom, men [u]var försiktig</u>. Kolla denna länk så ser du hur du kan göra:
                Jag har strukit under de ord som jag anser markerar att jag inte rekommenderar detta som första alternativ och inte heller något man skall göra varje gång. Sedan är det upp till var och en att tolka hur de vill...men jag tycker mitt budskap är och var tydligt.

                Kommentar

                • ice hacker
                  Användare
                  • mars 2003
                  • 16

                  #38
                  Då måste jag bara fråga,
                  Varför, av vilken anledning kan/bör man inte stoppa en ruvande hona
                  i samma kar som det redan går yngel i?
                  Som du själv skriver stefan så kommer ju malawikullarna ganska tätt ibland och om man då har yngel som är ex en vecka gamla och släpper ner en hannan hona för att spotta i samma kar, vad spelar det för roll?
                  vad kan hända?

                  Kommentar

                  • Henrik Dehlin
                    NCS Medlem
                    • september 2002
                    • 1913

                    #39
                    Jag prövade det en gång,men det gick ej hon vart stressad av dom andra ynglena och jagade dom hela tiden o.s.v...Likadant var det med malar!

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #40
                      Det jag menade med att inte stoppa ned honan tillsammans med andra yngel av t ex andra arter är att hon inte har samma beskyddarinstinkter gentemot dessa. Det är klart att om man vill att honan skall äta upp sig så kan man ju göra det för då är det ju serverat så att säga...

                      [u]Det är endast vad jag inte skulle göra </u>för att jag är oroad över att honan nyper åt sig en del av de andra ynglen men detta är inget jag grundar på några fakta...enbart...hm...intuition.

                      Då väljer jag hellre tömning som alternativ, och det var det jag skrev.

                      Ett färskt exempel var när min delfinhona skulle spotta sina yngel. Jag har ett 100L kar med yngel i som är av varierande storlek och arter så det var liksom ingen idé att stoppa henne i det karet. Jag tömde honan på yngel och samtliga mår nu riktigt gott. En iakttagelse som jag gjort nu är delfinynglens tidiga bevis på egna egenskaper. De plockar betydligt mer i sanden för att hitta föda än någon annan art gjort i så tidig ålder. Rätt så fascinerande att se redan vid frisimmande ålder att de skiljer sig mellan arternas beteende att leta föda.

                      Jag har yngel av "Maingano", "Röd Zebra", "L.Trewavasae" och "Tropheops RT Chilumba"...ingen av dessa har visat det beteendet som delfinynglen gör...iallafall inte så markant.

                      Kommentar

                      • Ola
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 1232

                        #41
                        Hej,

                        När ni ändå snackar om yngel så kan jag passa på att fråga vad som är det bästa fodret till Röd Zebra yngel. Vill att dom ska växa så snabbt som möjligt. Granulat är det bäst? eller Spirulina? Eller är det bäst att bara veriera fodret allt från fryst till vanligt torrfoder?

                        Mvh Ola
                        ola lindeberg

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #42
                          Jag har inte gjort någon undersökning vad som fungerar bäst, men jag använder mig av kombinationen Räkmix-Flingfoder-Cyclops. Det fungerar bra för mina fiskar och de växer fort. Nu har jag en speciell blandning i räkmixen som jag tror "hjälper" till lite extra.
                          En del förespråkar Artemia och det har jag inte provat i speciell utsträckning då jag är aningen lat av mig att ha en artemiaodling igång.

                          Flingfodret är också en detalj där det är ganska viktigt vad man använder sig av för sort. Kolla upp respektive arts foderbehov och mata efter de riktlinjerna. Yngel skall man mata lite men flera gånger om dagen.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...