Yngel Fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #16
    citat:men glöm inte heller att vi förändrat fiskens naturliga villkor genom att stoppa in firren i ett akvarium
    Det är juh helt rätt!Men då ska man väll inte förvärra det genom att ha för lite honor på varje hanne eller ha överbefolkade akvarium och enligt mig iaf inte tvångspotta honorna.

    Kommentar

    • odilou
      Användare
      • april 2002
      • 308

      #17
      Det näst bästa är att stoppa ruvande honor i ett specialkar för detta ändamål, och låta henne gå där 1-2 veckor. Om man verkligen vill mata upp en mager hona finns det inget bättre alternativ.
      Det räcker gott med ett 20-30 litersakvarium, dessa får man för en spottstyver (inte sällan hittar man sådana på loppmarknader och second hand-lager) eller limmar enkelt själv. Skaffa ett par stycken så behöver du inte oroa dig på ett tag. Detta rekommenderar jag även dig, Stefan. Inte för att jag skulle se att den enskilda fisken far särskilt illa, utan för att man vid odling där ynglen säljs vidare alltid ska försöka toppa kvaliteten på kullarna. Och i begreppet kvalitet ingår förutom fysik naturligtvis också oförstörda instinkter och beteende.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #18
        Henkedeh skrev:

        citatet är juh helt rätt!Men då ska man väll inte förvärra det genom att ha för lite honor på varje hanne eller ha överbefolkade akvarium och enligt mig iaf inte tvångspotta honorna.
        Först så ska vi väl vara ärliga och säga att det är många som kanske ha en hane eller två på t ex 3-4 honor. Att sedan hanen väljer en eller två specifika honor som han leker med oftare är ju inget vi kan styra. Hur många Malawiakvarium har en uppsättning typ troffe stilen med 2 hanar på 10-15 honor?
        Man förvärrar ingenting genom att låta honan få hjälp med spottningen ibland. Märk väl att det är inget jag har förordat varje gång de får yngel utan vid tillfällen då jag tycker honan ser sliten ut.


        Odilou skrev:

        citatet räcker gott med ett 20-30 litersakvarium, dessa får man för en spottstyver (inte sällan hittar man sådana på loppmarknader och second hand-lager) eller limmar enkelt själv. Skaffa ett par stycken så behöver du inte oroa dig på ett tag. Detta rekommenderar jag även dig, Stefan. Inte för att jag skulle se att den enskilda fisken far särskilt illa, utan för att man vid odling där ynglen säljs vidare alltid ska försöka toppa kvaliteten på kullarna. Och i begreppet kvalitet ingår förutom fysik naturligtvis också oförstörda instinkter och beteende.
        För mig handlar det inte om att toppa någon kvalitet på kullarna utan mer med hänsyn för fiskens kondition. Hur lätt är det för en svag hona att få sjukdomar i ett kar som är på 20-30L där vattenkvaliteten kanske inte är den bästa ibland? Det gäller att man håller goda värden i ett sådant litet kar. Ärligt sagt så har jag inte testat detta så kanske kommer jag att göra det, men det säger inte att jag slutar med den metod som jag känner känns säkrast för mina fiskar. Som jag sagt tidigare så låter jag mina honor släppa yngel i mitt stora akvarium också så de tappar inte sina instinkter och beteenden. Jag är tveksam till att ynglen som de släpper via tömning tappar instinkter och beteenden också. Det finns inte mycket fakta genom detta argument och så länge som ingen kan motbevisa mig så kvarstår min uppfattning om detta ämne.

        Man kan tycka olika om dessa ting och inget är väl egentligen fel.
        Som det ser ut nu på denna tråd så verkar det som om det bara vore jag som tömmer honorna på yngel, men det är en felaktig bild då detta ämne varit uppe för diskussion förr och då var vi betydligt fler.

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 1913

          #19
          citat:Man förvärrar ingenting genom att låta honan få hjälp med spottningen ibland.
          Det kan juh knappast vara bra iafll ser inte så myssigt ut iaf...Men vill du tömma dom så gör det.Sa bara att inte jag tycker man ska göra det.Jag gör det ej iaf.

          Kommentar

          • Rickard
            Användare
            • april 2002
            • 727

            #20
            Jag undviker i största möjligaste mån att tömma honerna, men om det är en som är speciellt viktig avkomma( i mina ögon) tar jag och säkrar första kullen, sedan låter jag dom spotta i huvudkaret om jag inte har plats för dom i spottkaret.
            M.v.h.
            Rickard

            Kommentar

            • nils42
              Användare
              • januari 2003
              • 931

              #21
              Kan det också vara så att detta är en penningfråga? Kejsaren Vespasianus sade ju till sin son: "Pecunia non olet", då han tog avgift för toaletter i antikens Rom. Visserligen luktade inte pengar då och gör det kanske inte idag heller.

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #22
                Nils42: Nej det är INTE en penningfråga för mig då de arter jag har är vanliga och betingar ett litet pris när man väl kan sälja ynglen.
                Jag har vanliga Malawiarter...men jag tror nog att t ex en del uppfödare av troffar använder sig av denna metod då de ger ett ganska fint pris vid yngelförsäljning.

                En vanlig Malawiart får du knappt mer än 15-20kr/st för om storleken är ca 3-4cm. En troffe betingar allt från 50kr-100kr beroende på storlek och efterfrågan.

                citat:Kejsaren Vespasianus sade ju till sin son: "Pecunia non olet", då han tog avgift för toaletter i antikens Rom. Visserligen luktade inte pengar då och gör det kanske inte idag heller.
                Roligt skrivet av dig, men är du inte lite väl mycket "Bror duktig" nu?

                Kommentar

                • Rickard
                  Användare
                  • april 2002
                  • 727

                  #23
                  Jag tycker att det är lite mycket hackande på Tricella. Med de akvarister jag har prata med inkl. mig själv, tömmer de flesta någon gång. Det är inget som någon rekomenderar men det görs när det behövs. Tricella rekomenderar inte att man skall tömma utan han säger att man kan behöva tömma vilket är en stor skillnad.

                  Detta ämne har diskuterats många gånger och det har slutat med att om det rätt att hålla akvariefiskar överhuvudtaget. Nu är det så här att vi alla är förövare på naturen på ett sätt och många av oss blir tvingade av platsbrist mm. att tömma honor.

                  Är det verkligen så moralisk förkastligt vid enstaka tillfällen? eller är det mer förkastligt att tränga ihop 20 st Demasoni i ett 200 liters kar för att om dom bara trängs tillräckligt så överlever fler?
                  M.v.h.
                  Rickard

                  Kommentar

                  • Ante
                    Användare
                    • november 2002
                    • 571

                    #24
                    jag plockade ut en tropheus hona igår som inte ville spotta sina yngel i den stora burken med 28 andra troffar och det var rena "mission imposible" att få ut henne ur burken.
                    det var bara att riva allt till slut. nåväl det gick ju vägen.
                    jag kan på flera sätt hålla med Tricella, det är inte mycket kvar av hennes buklinje efter 30 dagars fasta och den hane som lekt med henne har tidvis jagat henne ganska ordentligt.
                    hon kommer att få gå med ynglena i spottkaret tills buken pekar utåt igen.

                    Kommentar

                    • Henrik Dehlin
                      NCS Medlem
                      • september 2002
                      • 1913

                      #25
                      citat:Tricella rekomenderar inte att man skall tömma utan han säger att man kan behöva tömma vilket är en stor skillnad.
                      Hans första inlägg var väll en rekomendation,om inte så fatta jag fel!

                      Kommentar

                      • Rickard
                        Användare
                        • april 2002
                        • 727

                        #26
                        Det kanske bäst om Tricella svarar på det
                        M.v.h.
                        Rickard

                        Kommentar

                        • Henrik Dehlin
                          NCS Medlem
                          • september 2002
                          • 1913

                          #27
                          Det var detta jag syfta på för mig låter det iaf som att han menar att man kan eller ska göra så jämt,Om inte så fatta jag fel å ber om ursäkt!

                          citat:Om du inte kan finna annat alternativ än att stoppa henne i akvariet tillsammans med ynglen så skulle jag "tömma" henne på ynglen.

                          Töm honan på yngel om du vill spara dom, men var försiktig. Kolla denna länk så ser du hur du kan göra:

                          Kommentar

                          • Rickard
                            Användare
                            • april 2002
                            • 727

                            #28
                            Jag tolkar det som man KAN göra det om inget annat går.

                            Det märks att folk är olika.
                            M.v.h.
                            Rickard

                            Kommentar

                            • Henrik Dehlin
                              NCS Medlem
                              • september 2002
                              • 1913

                              #29
                              citatet märks att folk är olika.
                              Ööö?
                              vad mena du med det?

                              Kommentar

                              • Rickard
                                Användare
                                • april 2002
                                • 727

                                #30
                                Man tolkar saker och ting på olika sätt. Om man skriver något som är självklart för en betyder det inte att andra uppfattar det på samma sätt.
                                M.v.h.
                                Rickard

                                Kommentar

                                Arbetssätt...