malawi död

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maswa
    Användare
    • juni 2003
    • 52

    malawi död

    hej jag har haft mitt akvarium i gång i 6månader det är190L mmed blandade malawi 3-7cm. nu har en efter en dött på 2dagar. hjälp jag vet ej vad som händer. byter vatten varje vecka sköter det exemplariskt. jag har lite teorier om vad som hänt jag har inte bytt eller tvättat filtret på 3mån. min flickvän tog hem en "sten" från Tunisien som kallas ÖKENROS och är någon ihopblandning av sand och någonting möjligtvis salt. har tagit bort det nu men hade dom i 1mån. tacksam för alla förslag erfarenheter/med svettiga hälsningar jimmi
  • Hanna h.

    #2
    Testa med att göra rent filtret och byta vatten då? Annars kanske det är bukvattensot? Det kan utlösas av t ex stress. Har de några andra symptom, eller dör de bara knall o fall, sas? Du har inte bytt foder till dem?
    Hoppas det fixar sig!

    Kommentar

    • fredrikr
      Användare
      • oktober 2002
      • 985

      #3
      Ring din favoritakvariehandlare och fråga om han/hon kan testa vattnet åt dig om du kommer in med lite i en burk. Annars kan du köpa några av de viktigaste testerna själv, för nitrit och pH, för att se om det ger någon ledtråd. Rengöra filtret och göra ett ganska stort vattenbyte är hur som helst steg 1. Rengör filtermaterialet genom att krama ur det i en spann med vatten som håller ungefär samma temperatur som akvarievattnet. Har du helt fel temp kan du döda bakteriekulturen i filtret. Det ska inte heller bli kliniskt rent, bara så rent att vattnet lätt strömmar igenom.
      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

      Kommentar

      • maswa
        Användare
        • juni 2003
        • 52

        #4
        tack för hjälpen hanna och fredrik! har fixat allting,hoppas det ordnar sig nu!!!

        Kommentar

        Arbetssätt...