Rödzebra, blå eller röda hanar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hanna
    Användare
    • april 2002
    • 118

    Rödzebra, blå eller röda hanar

    Är det någon som vet hur rödzebrornas färg nedärvs?

    Jag har under några år haft ett antal olika rödzebror inköpta vid olika tidpunkter och på olika ställen. Det har varit både röda och blå hanar och olika starkt röda honor (har dock inte haft några OB-färgade). Jag har observerat en del hos ynglen som gör att jag börjar undra exakt hur anlaget för blå eller röda hanar ärvs. T ex:

    Överlag verkar det som de honor som får starkast röd färg kommer från röda hanar.
    Ett speciellt par med blå hane och ganska starkt röd hona har än så länge efter ca fem kullar bara fått röda hanar.

    Jag börjar bli nyfiken. Är det någon som kan upplysa mig med lite teori bakom färgnedärvning?
    Mvh Hanna
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Jag gör det enkelt för mig och hänvisar till mitt svar på detta inlägg;
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • hanna
      Användare
      • april 2002
      • 118

      #3
      Tack för ditt svar, Micke. Nu var det inte förekomsten av olika färgformer jag funderade över, som du sa så har det redan diskuterats ofta här:-). Mina funderingar gick mer åt det "praktiska" hållet. Jag får försöka förtydliga mig lite: Motsvarar den ljusare röda färgen hos vissa honor ett blått anlag? Det röda anlaget verkar åtminstone till viss del vara dominant över det blå, är det någon som vet om det är sant och hur det egentligen hänger ihop?
      Mvh Hanna

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Jag förstod din fråga men ville åter påvisa att den naturliga färgen för hanar är blå.
        Rödzebran exporterades fram till inbördeskriget i Mozambique började i mitten av 70-talet då det blev omöjligt att fånga fisk vid Minos reef. Därför var enda möjligheten att behålla denna vackra ciklid i hobbyn att odla den. Någonstans kom då gener för röda hanar fram och dessa gener blev mer och mer dominanta. Till slut blev de naturligt blå hanarna ovanliga i hobbyn. För några år sedan blev det åter möjligt att exportera fisk från Minos reef, och nu har blå hanar åter blivit vanligare i handeln.
        De röda hanar som idag förekommer i handeln härstammar från de odlade stammarna medan de blå med största sannolighet är ett rusultat av nyimporterna.
        Personligen har jag inte lagt märke till att honor efter röda hanar skulle vara rödare än honor efter blå hanar. Är du säker på att de bleka honorna inte är röda hanar?
        En förklaring kan annars vara att de röda hanarna odlats i många generationer utan att nytt avelsmaterial tillförts.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • hanna
          Användare
          • april 2002
          • 118

          #5
          Jodå, jag är säker på att det har varit honor. Däremot har jag ju bara haft ett begränsat antal fiskar, så det kan ju vara slumpen som gjort att just de fiskarna fick ljusare yngel. Det är lite därför jag frågar om någon vet hur det hänger ihop rent teoretiskt.
          Mvh Hanna

          Kommentar

          • ice hacker
            Användare
            • mars 2003
            • 16

            #6
            Har liknande frågor i ämnet och i stället för att starta en ny tråd så spinner jag vidare på din Hanna, hoppas det inte gör något.

            1. Kan en röd (rosa) hane och en röd hona få OB yngel ?

            2. Om det är möjligt, kan det bli både hanar och honor (MC/OB
            ynglen alltså)?

            3. Kan en blå hane och röd hona få OB yngel ?

            4. Om det är möjligt kan det bli både hanar och honor (MC/OB
            ynglen alltså)?

            5. MC hane OB hona, vad får dom för sorts yngel (färg/färger) ?

            6. Röd hane och OB hona, vad får dom för avkomma? (om dom nu parar
            sig överhuvudtaget)

            7. Blå hane och OB hona, vad får dom för avkomma? (om dom nu parar
            sig överhuvudtaget)

            Kommentar

            • per w
              Användare
              • april 2002
              • 59

              #7
              hej
              svar till ice hacker
              1. nej
              2. nej
              3. nej
              4. nej
              5. Ob,m-cat,blåa
              6. vet ej har alldrig prövat
              7. Ob,m-cat,blåa

              svaren är av egen erfarenhet
              Mvh Per W

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #8
                1/ Ja
                2/ Ja
                3/ Ja
                4/ Ja
                5/ OB, blå, röd
                6/ OB, blå, röd
                7/ OB, blå, röd
                Eftersom ordet kan finns med så blir svaren så. Att inte MC finns bland svaren beror enbart på att MC är en OB (hane).
                Ciklidhälsningar
                Kjell

                Kommentar

                • ice hacker
                  Användare
                  • mars 2003
                  • 16

                  #9
                  Hej igen.
                  För Ca: ett halvår sedan så hade jag yngel efter ett rödzebrapar (röd/rosa hane , röd hona)och då fick jag just tre yngel som var lite mörkare gråblå i färgen. Alla andra var röda,(honan gick i ett eget spottkar) Jag var ganska ny i gemet då och ställde en fråga i zoopet ang färgen på ynglen och då fick jag till svar att det var blåa yngel och det har jag trott ända tills för någon månadsedan för nu när dom har växt till sig lite, dom är ca: 5cm så är dom bruna med oranga fält (eller tvärt om, oranga med bruna fält)
                  Jag fattar ingenting!! Tittar jag i artbeskrivningen så är det på pricken likt OB-honor.
                  Jag har inga blåa hanar.
                  Men enligt dej Per W så ska det inte vara möjligt, jag får inte ihop det riktigt, HJÄLP !!

                  Kommentar

                  • per w
                    Användare
                    • april 2002
                    • 59

                    #10
                    som jag skrev är detta mina egna
                    erfarenheter
                    per

                    Kommentar

                    • ice hacker
                      Användare
                      • mars 2003
                      • 16

                      #11
                      Det är helt ok Per, De svar på inlägg som jag har skrivit har jag också använt mig av egna erfarenheter.

                      Om det nu är som du skriver Kjell så måste det ju finnas fler personer i detta landet än jag som har fått OB yngel av röda föräldrar.
                      Och eftersom det kan bli både OB honor och hanar, hur ser jag skillnaden på dom tre ungfiskarna jag har?

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

                        Eftersom ordet kan finns med så blir svaren så. Att inte MC finns bland svaren beror enbart på att MC är en OB (hane).
                        Ciklidhälsningar
                        Kjell
                        Förr i tiden kallade man ju endast dom verkligt fina exemplaren för MC men nu för tiden kallas ju allt (hanar med bara i stort sett 2 färger)för MarmeladeCat.


                        Hur kommer det sig ?
                        Har det blivit ett försäljningns knep tro?
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        Arbetssätt...