N.Brevis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spiderworm

    N.Brevis

    Hej!
    Jag köpte ett antal N.Brevis "sunspot" för ett par veckor sen.
    Jag undrar en sak. det är några av dom dom simmar mot varandra o gapar mot varandra... är det för o se vem som är störst eller är det en hona o en hane som håller på att leka?


    är tacksam för svar!
    Mvh//Ola
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Mina "Ocellatus" gjorde precis likadant och det är hanarna som markerar revir. De står och "gungar" fram och tillbaka med utspärrade gälar mot varandra..ganska imponerande faktiskt. Kommer man ned med handen i närheten av ett revir så attackerar de oftast snabbt och hårt. De verkar totalt orädda. Idag såg jag faktiskt samma aggression mellan två "Röd Zebra" honor. Det är inte lekbeteende.

    Kommentar

    • spiderworm

      #3
      Då har jag nog lite otur. för det är nämligen fyra som gör så (av 5) o den femte gömmer sig hela tiden.

      Men tack för svaret ialla fall!

      //Ola

      Kommentar

      • klassisk ära
        Användare
        • juli 2003
        • 139

        #4
        citat:Mina "Ocellatus" gjorde precis likadant och det är hanarna som markerar revir.
        Detta får väl ses som en sanning med modifikation då även honor helt klart har detta beteende, främst mot andra honor. Det är också lite konstigt att jämföra N. brevis med N. occelatus, tycker jag.

        Mikael

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Njae..bägge är ju snäckskalslekare. De tillhör också samma släkte. Visst är det vanskligt att jämföra, men jag förklarade närmare vilken erfarenhet jag hade av detta beteende med de fiskar jag haft.

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Tricella

            Njae..bägge är ju snäckskalslekare. De tillhör också samma släkte.
            Skillnaden ligger i storlek på revir, och fortplantningsstrategi - brevis har mindre revir och lever i par.

            Annars är det säkert riktigt att gapandet är aggressivt beteende som fiskarna ägnar sig åt för att avgöra vem som äger vilken del av akvariet. Inte bara hane:hane och hona:hona försöker imponera varandra sådär, utan hanar och honor kan också bråka, även om det enligt min erfarenhet oftast stannar vid imponansbeteenden. Brevis är en snäll ciklid, men den _är_ en ciklid.

            Kommentar

            • odilou
              Användare
              • april 2002
              • 308

              #7
              "Njae..bägge är ju snäckskalslekare. De tillhör också samma släkte."

              Jo, och min Zündapp 50CC fungerar likadant som din Volvo 760 - de drivs nämligen båda med explosionsmotorer!
              Riktigt så enkelt är det inte. I Tanganyikasjön finns det en hel massa snäcklekande arter, spridda över flera släkten. För övrigt tillhör Ocellatus och Brevis efter senaste revisionen INTE samma släkte. Neolamprologus brevis och Lamprologus ocellatus är de korrekta namnen på dessa fiskar.

              Dessa arter använder sig i någon grad av snäckskal för skydd och/eller lek:

              Lamprologus callipterus
              L. ornatipinnis
              L. ocellatus
              L. meleagris
              L. speciosus
              Lepidiolamprologus attenuatus
              Neolamprologus hecqui
              N. boulengeri
              N. meeli
              N. brevis
              N. calliurus
              Telmatochromis temporalis (om jag minns rätt)
              Telmatochromis brichardi
              A. cf. compressiceps (från åtminstone sex platser i sjön varav Sumbu är den mest välkända)
              N. multifasciatus

              De följande kan använda snäckor i mindre omfattning:
              Lamprologus signatus
              L. kungweensis
              L. laparogramma
              N. fasciatus
              N. mondabu
              N. pleuromaculatus
              N. brichardi
              N. similis
              N. caudopunctatus
              T. vittatus (det finns flera miniatyrvarianter av denna fisk men den som normalt säljs i handeln blir alldeles för stor för att kunna använda Neothauma. Det finns dock inom Vega CG en del yngel - och föräldradjur såklart - av den snäckskalslekande variant som säljs som T. Vittatus "Shell").

              Jag har antagligen glömt ett par arter, förlåt. Ett annat problem är att många arter som i naturen lever bland stenar / på dybotten i akvarium använder sig av snäckor ifall sådana finns. Klassiska exempel är N. Similis (som många hävdar aldrig använder snäckor i sjön) samt N. Kungweensis (viltfångade exemplar har antagligen aldrig sett en snäcka innan de hamnar i våra akvarium).

              Till er som vill hålla signatus / kungweensis i ett mer biotopriktigt manér kan försöka er på att gömma några 10-20 cm långa s.k "elektrikerrör" i sanden. Dessa fungerar som substitut för den i naturen självgrävda tunnlarna och fisken föredrar normalt dessa framför Neothauma.


              Saluts cichlidaires,
              Rasmus

              Kommentar

              • klassisk ära
                Användare
                • juli 2003
                • 139

                #8
                Hej igen!

                På tal om Vega CG så håller vi för närvarande på att odla fram stammar med snäckskalslekare som för det mesta varit svåra att hitta i Sverige. Exempel:

                Telmatochromis sp. "vittatus shell"
                Lamprologus calipterus
                Altolamprologus sp. "sumbu"

                Odlingen går för närvarande bra och fiskar kommer, om allt går väl, finnas tillgängliga i handeln(göteborgstrakten) inom en tid.

                Det här blev lite odlingsrapport off topic, så jag kan lika gärna nämna en annan grej som hände mig häromdagen: Jag lyckades - helt oavsiktligt- korsa en Neolamprologus boulengeri-hane med en N. meeli/hecqui-hona då de gick tillsammans i ett förvaringskar. Ynglen kommer dock inte under några omständigheter lämna min lägenhet, någonsin.

                Mikael
                Bohus

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  citat:Jo, och min Zündapp 50CC fungerar likadant som din Volvo 760 - de drivs nämligen båda med explosionsmotorer!
                  ???...jaja...du förstod nog ändå vad jag menade.

                  Kommentar

                  • spiderworm

                    #10
                    Jag har en fråga till. Vem är det som är i snäckan? är det honorna som har egna snäckor eller det är hanen som är i snäckorna o har det som revir? nån som förstår hur jag menar?

                    tacksam för dom andra svar jag fått!!

                    Mvh//Ola

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2695

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av spiderworm

                      Jag har en fråga till. Vem är det som är i snäckan? är det honorna som har egna snäckor eller det är hanen som är i snäckorna o har det som revir? nån som förstår hur jag menar?
                      Menar du brevis? Den bildar par, och där är bägge i snäckan; honan som är minst går in först, hanen sist, och han viker sig sen på tvärs och blockerar mynningen med sin kropp. Han släpper sen inte ut honan förrän han är säker på¨att faran är över. (Eller så funkade iaf mina gamla VF brevis, mina nuvarande tjeckiska massproducerade brevis förstår inte det där med snäckor alls.)

                      Hos de flesta (alla?) andra arter håller hanen ett revir med flera snäckor i, och varje hona tar en snäcka. Hanen hos vissa arter är så stor att han inte får plats i nån snäcka, och i så fall flyr han ifall en stor predator kommer, medan honorna gömmer sig.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...