Byte av akvarium - fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macson
    Användare
    • april 2003
    • 133

    Byte av akvarium - fiskar?

    Hejsan!
    Har ett litet problem, som jag inte får bukt med!
    Jag har ett 540 l, som jag ska sälja och köpa ett större akavrium. Problemet är att det nya akvariumet ska stå där det nuvarande står. Jag har massa malawis i det, och vill absolut ha kvar alla! Hur ska jag kunna byta plats på akvarium utan att fiskarna avlider? (Ett nytt akvarium ska ju stå i minst 1-2 veckor, innan det kan användas).

    Tacksam för alla tips!

    MVH

    Markus
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Måste 540:an säljas för att införskaffa det nya eller kan det stå kvar ett tag? Det bästa vore om du kunde tömma 540:an och flytta bort det en bit i samma rum och sedan fylla upp det och sätta tillbaks fiskarna. Sedan kunde du ta in det nya och starta upp det och slutligen flytta över fisken. Jag förstår att det skulle bli trångt ett tag men det får man nog ta.

    Det kanske kunde gå att komma överrens med köparen om något i den stilen?
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • walle_1
      Användare
      • februari 2003
      • 708

      #3
      Det nya akvariet behöver inte stå något. Ta några hinkar "gammelvatten" från 540 litrarn, spar det och häll sedan i det nya karet.

      Jag har även startat upp kar med helt nytt vatten, helt rengjord inredning och grus och stoppat i fiskarna på en gång. Har aldrig haft några problem med dåligt vatten. Men det kan ju vara tur eller beror på vilket vatten man har.


      MVH Martin
      MVH Martin

      http://m1.271.telia.com/~u27102612/

      Kommentar

      • sillstryparn

        #4
        citat:Ett nytt akvarium ska ju stå i minst 1-2 veckor, innan det kan användas
        Har jag missat något eller? Nej, ett akvarium behöver inte stå i veckor innan du lägger fisk i.

        Med tio-liters hinkar eller något annat billigt kärl kan du lätt ha fiskarna i minst en vecka. Se till att tömma fiskarnas tarmar innan. Då borde det inte vara några problem att hinna sälja ditt gamla och köpa ett nytt. Håll även igång ditt filter under tiden(i tex en hink).

        Lycka till
        Sillstryparn

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Att spara gammalt vatten är inte alls lika effektivt som att spara sand/grus. Problemet är bara att om det tar någon vecka så dör bakteriefloran i den sparade sanden, liksom den gör i det eventuellt sparade vattnet.

          Givetvis går det att starta akvarier med fiskar och allt från början men varför göra det halvbra när man kan göra det bra. Detta beror ju helt på hur man värdesätter den aktuella fisken tycker jag. Givetvis sker inget om det inte finns någon fisk alls i karet under inkörningsperioden men att slänga i hela beståndet från start borgar för en rejäl nitrittopp efter någon vecka.

          Att köra vidare med ditt gamla filter i det nya karet är givetvis väldigt effektivt men jag förutsatte att du skulle skaffa dig en något rejälare pump och filter då det nya karet var större.

          Att få fiskar att "överleva minst en vecka" i en tio liters hink går nog att åstadkomma men jag skulle inte göra det med fiskar som jag verkligen värdesätter. Jag var av den uppfattningen att du ville göra ett säkert byte och verkligen minimera riskerna.

          mvh,
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #6
            Skaffa en stor mörkt färgad balja och flytta över en del av gruset, stenar, rötter samt så mycket "gammalt" vatten du får plats med till baljan och kör sedan det "gamla" filtret i baljan. Fixa sedan i ordning det nya karet i lugn och ro.
            Jag har gjort så i en ca 80-liters balja och det fungerade bra, tänk bara på att täcka över baljan med något så att inte fiskarna hoppar ur, jag lade en del växter uppe på ytan och det gick fint.

            Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Therese
              Användare
              • april 2002
              • 196

              #7
              Varför inte köpa det större akvariumet och göra tömningen av 540l sammtidigt som du fyller det nya akvriumet? Det lär bli en del jobb på en gång, men jobb kommer det bli oavsett när du gör det.

              Då slipper du ha fiskarna i hinkar någon längre tid och kan flytta över dem till sitt nya hem på en gång.

              mvh Therese

              Kommentar

              • macson
                Användare
                • april 2003
                • 133

                #8
                Tack för svaren, men jag vet fortfarande inte riktigt hur jag ska göra. Jag har en fråga på Therese's inlägg, ska jag stoppa 540 l vatten i fickorna? Jag måste ju tömma allt vatten i 540 först och sedan flytta akvariet så att jag kan ställa dit det nya. Tror inte du tänkte på det =)

                Jag kommer nog inte köra på hink -eller 80 liters modellerna, då det låter väldigt riskabelt, har dessutom 2 hundar och en katt vilket kan leda till ett och annat! Kanske ska försöka komma överens på något sätt med köparen, har inte satt in annons än men ska göra det snart! Ni får gärna tipsa om ni känner nån som vill byta/sälja ett 700-900 l akvarium med bakgrund.

                MVH

                Markus

                Kommentar

                • fredrikr
                  Användare
                  • oktober 2002
                  • 985

                  #9
                  1. Stäng in hundarna och katten i ett annat rum
                  2. Häverta upp 50-100 liter från akvariet i en stor plastbalja
                  3. Lägg akvariegruset i baljan
                  4. Flytta dina filter till baljan
                  5. Flytta dina fiskar till baljan
                  6. Töm akvariet
                  7. Flytta bort akvariet
                  8. Ställ dit det nya akvariet
                  9. Fyll det nya akvariet, men lämna plats för det vatten som finns i baljan
                  10. Lägg i gruset, filtren, fiskarna och vattnet från baljan i det nya akvariet
                  11. MYCKET VIKTIGT: Släpp ut hundarna och katten igen

                  Det här blir som ett stort vattenbyte för fiskarna. Om de inte är otroligt känsliga kommer de säkert klara det fint.

                  Det finns förstås många alternativa lösningar på steg 1. Låt någon kompis ta hand om djuren under tiden, eller skaffa en balja med rejält lock (med lufthål i) som du har på så fort du inte ska lägga i eller ta upp saker ur baljan. Ställer du baljan på köksbänken eller liknande så lär väl inte hundarna skapa så mycket problem?

                  Om du har en elektrisk pump (finns t ex en borrmaskinsdriven pump på Clas Ohlsson för ca 180kr, så kan du spara flera hundra liter vatten i badkaret, om det bara inte är några rester av rengöringsmedel i det. Men tänk på att många fiskar får 30-50% vattenbyte som rutinåtgärd varje vecka. De flesta fiskar tål stora vattenbyten bra.

                  /Fredrik
                  Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                  http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                  Kommentar

                  Arbetssätt...