Konstiga Demasoni

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus1979
    Användare
    • januari 2003
    • 404

    Konstiga Demasoni

    Har för en tid sedan köpt demasoni hos en privat odlare. De flesta är mörkblå med ljusa ränder. (dvs. som dom på bilderna jag sett)Men tre stycken är snarare ljusblå med 4-5 mörka ränder. Inte heller fenorna är mörka. Dom har även en mera "skimrande" nästan metallic lik för på "kinderna". Dom är mycket lika abborrar fast blå. Dom går oftast ihop med de andra demasonisarna. Har tyvärr ingen kamera så jag kan fixa bilder just nu. Finns det någon som vet vad det kan vara?
    Mvh/Marcus
    960L Malawi
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Det är svårt att ge ett svar utan att ha sett fiskarna i fråga. Men man bör alltid bli misstänksam när fiskarna avviker från den normala färgteckningen. Själv har jag råkat ut för korsning mellan Melanochromis cyaneorhabdos och Pseudotropheus demasoni, reultatet mörkblå yngel med orelbundna ljusblå fläckar.
    För några år sedan skrevs det en artikel i Ciklidbladet om det möjligen finns två varianter av demasoni, den finns att läsa här;

    Jag tycker att skillnaden på demasoni fångade vid Pombo Rocks respektive Ndumbi Reef är påtaglig.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • mikro
      Användare
      • november 2002
      • 666

      #3
      Jag har också sett dessa demasoni. Har en kompis vars yngel är ljusare blå och lite metallic på kinderna precis som du beskriver. I hans fall är det ingen korsning i alla fall. Jag kan försöka få en bild på den så ni kan få se den
      /Mikael

      Kommentar

      • Marcus1979
        Användare
        • januari 2003
        • 404

        #4
        Vad jag kunde se så fanns det inga andra fiskar som var lika Demasoni i odlingslokalen så det bör ej vara en korsning, men man vet ju aldrig. Ska fixa en kamera för att få klarhet i det här. Mitt mål är ju givetvis att veta vad jag har i karet och slippa "oäktingar".
        Tack för hjälpen så här långt.
        Mvh/Marcus
        960L Malawi

        Kommentar

        • Marcus1979
          Användare
          • januari 2003
          • 404

          #5
          Nu har jag lyckats ta ett par bilder. Någon som sett såna demasoni förut? Bilden Demasoni och golden: http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...5028&gid=88702
          H/Marcus
          960L Malawi

          Kommentar

          • mikro
            Användare
            • november 2002
            • 666

            #6
            nej, det där såg ju inte ut som en demasoni : )
            /Mikael

            Kommentar

            • Marcus1979
              Användare
              • januari 2003
              • 404

              #7
              Nej det är ju det som är så skumt... ingen som vet vad det kan vara???
              //Marcus
              960L Malawi

              Kommentar

              • antonlan
                Användare
                • augusti 2002
                • 57

                #8
                Hej
                Jag kan inte äga vad det ät. Har aldrig sett något liknande även om vissa demasoni kan vara väldigt bleka så brukar de ju inte vara å helt ljusblå som dina. jag tycker att fiskarna i fråga väldigt ycket( åtminstone vad det gäller färgteckning) liknar lombardoi honor. En teori skule alltså kunna vara att du blivit lurad att köpa lombardoi honor som demasoni men det låter ytterst långsökt.
                jaa hoppas vi kommer sanningen på spåren nån gång/anton

                Kommentar

                • antonlan
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 57

                  #9
                  Hej
                  Jag kan inte äga vad det ät. Har aldrig sett något liknande även om vissa demasoni kan vara väldigt bleka så brukar de ju inte vara å helt ljusblå som dina. jag tycker att fiskarna i fråga väldigt ycket( åtminstone vad det gäller färgteckning) liknar lombardoi honor. En teori skule alltså kunna vara att du blivit lurad att köpa lombardoi honor som demasoni men det låter ytterst långsökt.
                  jaa hoppas vi kommer sanningen på spåren nån gång/anton

                  Kommentar

                  • Björn
                    Användare
                    • april 2002
                    • 787

                    #10
                    Hej!
                    jag skulle nog gissa på att föregående "talare" har rätt i att det kan vara ungfiskar av Ps. lombardoi. tyvärr...

                    Mvh
                    Björn
                    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                    Kommentar

                    Arbetssätt...