haplisar i 310 liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikro
    Användare
    • november 2002
    • 666

    haplisar i 310 liters

    Hejsan!

    Jag har än så länge haft en kombinerad haplis/aulonocara/mbuna-akvarium. Nu har jag bestämt mig för att sats på haplisar och aulonocara endast och slänga ut mina lite stökigare Mbunas.

    Det jag redan har och ska ha kvar är 2+3 Pl sp "Phenochilus Tanzania" och 1+2 Aul. Stuartgranti Chiwindi.

    Jag skulle väldigt gärna vilja ha förslag på haplisar som skulle passa in och fungera ihop med mina phenochilus. Jag har funderat lite på Hinderi och eventuellt Ahli. Skulle man klara av mer än en grupp/par till i akvariet eller blir det för trångt då?
    /Mikael
  • fredrikr
    Användare
    • oktober 2002
    • 985

    #2
    Skulle tro att Hinderi kommer äga karet, och att Aulonocarorna hamnar i skamvrån. Delfiner skulle nog passa, eller kanske Otopharynx Lithobates. Mer än en grupp till kan se lite soppigt ut, men kan fungera om det inte blir för många individer totalt. Jag har 14 ciklider i mitt 300liters (C. moorii, Pr. "taiwan red" och Au. usisya), men de är ännu ganska unga. Får se hur det funkar när de blir större.

    Lycka till!

    /Fredrik
    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      Cyrtocara moorii ska inte hållas tillsammans med Placidochromis sp."phenochilus tanzania" eftersom det är stor risk för korsning mellan dessa båda arter. C. morrii bör också ha lite mer plats än ett 310 liters kar. Otopharynx lithobates som Fredrik föreslår är en mycket vacker ciklid som skulle passa bra tillsammans med de arter du har.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • diskus
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 276

        #4
        Hej,

        Jag har Hinderi utan problem med Aulonocara, men då fördelat på 770 liter.

        Jag skulle nog hoppa över Hinderi i ett 310 liters av tidigare nämnda anledning, varför inte Protomelas sp. "taiwan red" som är snällare.

        Ett annat alternativ skulle kunna vara någon Copadichromis
        tex virginalis.

        Lycka till

        Björn H



        Lite diskus, mal & malawi bilder
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

        Kommentar

        • fredrikr
          Användare
          • oktober 2002
          • 985

          #5
          Hoppsan, tur att det finns de som vet mer om korsningsrisk än jag. Jag sade även fel siffra om mitt kar - jag har 16 ciklider i mitt 300L. Jag hade 20 från början. Tre har dött i en sjukdom som troligen var en bakterieinfektion. Efter att jag börjat tillsätta bikarbonat har inga fler insjuknat. En Aulonocara hoppade ut genom ett ca 2x1cm stort hål i hörnet av främre täckglaset - det måste ha varit precis så stort att den rymdes. Hittade den på golvet på morgonen.
          Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
          http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

          Kommentar

          • mikro
            Användare
            • november 2002
            • 666

            #6
            Tack för förslagen!

            Jag har kikat lite tidigare på Taiwan-varianterna, och de verkar rätt trevliga.

            Hur tror ni Ahli och Phenochilus fungerar ihop? Är inte honorna lite smålika, och hanarna av bägge arterna framförallt blå. De har i och för sig rätt olika kroppsform så det kanske löser sig ändå?
            /Mikael

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • augusti 2002
              • 3029

              #7
              lite nyfiken .hur fick du in en bild som avatar micke?

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #8
                Det är Christian som håller på att testa funktionen att lägga in avatar igen. Funktionen fanns ju innan uppdateringen av forumet och den är tänkt att läggas tillbaka igen.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • sniffer

                  #9
                  hej, protomelas spilonotus är en ganska snäll fisk, enligt min erfarenhet, som blir stor och är väldigt fin!

                  Kommentar

                  • sniffer

                    #10
                    oops, det kanske blir tajt i ett 310 liters! Skrev tydligen svaret utan att reflektera.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...