yngelinvation

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cinzano
    Användare
    • april 2003
    • 21

    yngelinvation

    många har problem att få fiskarna att leka och få yngel men vi har problem med tvärtom,vårt akvarium börjar bli överfullt. Dom föds i vårt vanliga akvarium men dom stora fiskarna bryr sig inte så alla klarar sig hela tiden.Föder dom sina ungar hela tiden eller finns det nåt stopp? det är våra Labeotropheus trewavasae som spottar hela tiden.
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Det kommer nog att fortsätta. Det vore nog en bra investering med ett mindre yngelkar så att ni kan dra upp yngeln lite på ett lätthanterligt sätt och sedan byta till er en och annan burk fiskmat eller något som ni behöver hos er lokale handlare.

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • cinzano
      Användare
      • april 2003
      • 21

      #3
      Ja fast dom är ju inte så lätta att fånga in éftersom dom simmar in och gömmer sig i alla grottor.

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #4
        När ni väl införskaffat ett yngelkar så kan ni lägga över honan innan hon spottar så blir det mycket lättare.

        mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • cinzano
          Användare
          • april 2003
          • 21

          #5
          jag förstog det men honorna gömmer sig också,när vi skulle flytta över dom till det stora akvariet höll vi på och fångade in dom av och till i 2 dygn.

          Kommentar

          • fredrikr
            Användare
            • oktober 2002
            • 985

            #6
            Jag har ingen chans att fånga en hona på dagen i mitt kar, utan att jaga den så länge att både den och resten av fiskarna blir fruktansvärt stressade, och då finns det ju stor risk att hon spottar eller kanske sväljer äggen i panik.

            Istället, efter ett tips här på forumet, går jag upp när det varit totalt mörkt i akvarierummet i kanske en timme, med en ficklampa. Jag lyser bara korta blinkningar medan jag letar rätt på honan. Sedan lyser jag den rakt i ögonen från framsidan på akvariet medan jag snabbt sätter ner håven och fångar den. Den är duktigt yrvaken och dessutom bländad, och hinner aldrig fatta vad som hänt innan den ligger i yngelkaret. Har man en riktad ljuskägla så kommer ju i princip inget ljus på håven. Inte konstigt att den inte ser den komma. Funkar mycket bra.

            Om honan står och trycker i en grotta hela natten också kan det ju bli knepigare. Mina gör det inte, de brukar inte bry sig så mycket om var de sover. Om de blir jagade flyr de däremot in i grottorna.

            För ciklider som vill äta funkar det väldigt bra med avsågad PET-flaska agnad med mat. Det blir ju också väldigt odramatiskt.

            Fredrik
            Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
            http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

            Kommentar

            • Bjurström
              Användare
              • maj 2003
              • 37

              #7
              Att få upp yngel ur ett välinrett malawikar, d.v.s. fullt med sten och gömställen är inte det lättaste. Inte heller att få upp lekande ciklider.

              Borde det inte funka med någon form av ryssja? En med små öppningar, så att bara yngel kommer in... Någon som har erfarenhet av det?

              Känns som en väldigt enkel och effektiv metod.

              Andreas

              Kommentar

              • imported_n/a
                Användare
                • augusti 2002
                • 330

                #8
                om du inte är road av att föda upp yngel,skaffa en rovmalawi alt. pilnäbb

                Kommentar

                Arbetssätt...