Namn på denna Hongi-variant

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ante
    Användare
    • november 2002
    • 571

    Namn på denna Hongi-variant

    jag undrar om någon har ett namn på denna Hongi- variant?
    den såldes so Kipuma, men jag tycker inte det låter rätt.


  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Jag tycker att det ser ut som en sk. "röd hongi" som en urvalsodlad variant av hongi'n brukar kallas. Ursprunget till denna framodlade variant kommer från Hongi-ön.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • perik9
      Användare
      • april 2002
      • 161

      #3
      Enligt Ad Konings så kallar man alla Labidochromis sp hongi för enbart L.sp Hongi vare sig den kommer från Hongi Iland, Tundo Rocks och det finns ett ställe till som jag inte kommer ihåg namnet på (fisken från dessa platser är nästan identiska).
      Jag håller med African Diving helt med att ha ett undernamn tex L.Kimpuma sp Hongi-Tundo Rocks.
      Vem har rätten att sätta ett namn på en fisk? Och vem har rätten att hitta på det vetenskapliga namnet? Finns det bara en person som får lov att göra det?
      Jag anser att African Diving vet vad dom sysslar med efter att ha bott, fångat fisk, hittat en massa nya fiskar m.m under iallafall 15 års tid Natt som dag.
      Jag har varit nere och sett vad dom åstadkommit.

      jo så jag tycker att Kimpuma är helt Ok men det finns nog andra som inte håller med om det är jag rädd.

      Mvh Perran
      Perran

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        "Enligt Ad Konings så kallar man alla Labidochromis sp hongi för enbart L.sp Hongi vare sig den kommer från Hongi Iland, Tundo Rocks och det finns ett ställe till som jag inte kommer ihåg namnet på (fisken från dessa platser är nästan identiska)."
        Arten har handelsnamnet Labidochromis sp. "hongi" vilket ofta är tagit från platsen där man hittat arten. Sedan brukar man lägga till fångstplats för fisken, som t ex Lab. sp. "hongi", Hongi Island eller Lab. sp. "hongi", Mbamba Bay. Fångstplatsen har alltså inget med namnet att göra utan är bara en upplysning om fiskens ursprung.

        "Vem har rätten att sätta ett namn på en fisk?"
        Den som gör den vetenskapliga beskivningen av arten. Labidochromis sp. "hongi" är ännu inte vetenskapligt beskriven och bär därför ett handelsnamn. se vidare här;


        "Finns det bara en person som får lov att göra det?"
        Ja.

        "Jag anser att African Diving vet vad dom sysslar med efter att ha bott, fångat fisk, hittat en massa nya fiskar m.m under iallafall 15 års tid Natt som dag."
        Visst kan dom säkert sin sak men hur skulle det se ut om alla duktiga ciklidister skulle hitta på egna namn på cikliderna. När nya arter hittas brukar African diving eller andra exportörer ge dem ett tillfälligt handelsnamn. När arten sedan blir vetenskapligt beskriven är det detta namn som gäller.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • perik9
          Användare
          • april 2002
          • 161

          #5
          Då ska det tillfälliga handelsnamnet också stå i butik
          inte bara L.sp.Hongi.

          Eller jag ska nog ta det på ett annat sätt.
          Vem har rätten att sätta det tillfälliga namnet på fisken.
          för sätter African namnet så är det fel, någon annan så funkar det?
          Perran

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #6
            "Då ska det tillfälliga handelsnamnet också stå i butik
            inte bara L.sp.Hongi."

            Lab. sp. "hongi" är handelsnamnet men det ska också anges varifrån den har sitt ursprung, t ex Hongi Island.

            "Vem har rätten att sätta det tillfälliga namnet på fisken."
            Eftersom arten ännu inte är vetenskapligt beskriven har den ännu inte ett giltigt namn. Därför används handelsnamn godtyckligt tills den blir beskriven.

            "sätter African namnet så är det fel, någon annan så funkar det?"
            Så länge dom inte är beskrivna finns det inget rätt och fel.


            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #7
              Vill bara tillägga till det Micke skriver att man också alltid skall ange fångstplats för en art för att man inte skall riskera att dessa korsas.
              Man skall alltså i detta fall skriva - Labidochromis sp. "hongi", Undu Point; L. sp. "hongi", Hongi etc.

              citat:Vem har rätten att sätta det tillfälliga namnet på fisken.
              för sätter African namnet så är det fel, någon annan så funkar det?
              Ja egentligen har väl alla rätt att sätta ett handelsnamn och det är ju det som är problemet att alltför många också gör. Därför är det viktigt att alla fiskar får ett vetenskapligt namn så snart som möjligt. Vetenskaplig systematik är ju till för att vi inte skall blanda ihop olika arter utan hålla raserna rena.
              Ciklidhälsningar
              Kjell Fohrman

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #8
                Ja, ja - Micke han lägga in ett inlägg medan jag skrev ett svar. Nåväl då blev det ju "dubbelt så bra", eller om man inte gillar det vi skrev ligger väl "ju fler kockar...." nära till hands.
                Ciklidhälsningar
                Kjell

                Kommentar

                Arbetssätt...