Palettciklid yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nybörjaren
    Användare
    • juni 2003
    • 18

    Palettciklid yngel

    Har idag flyttat över mina yngel som är ca 3 veckor ifrån mitt lilla kar på 20l till ett annat kar på 160l. Där har jag hanen men inte honan pga att de slåss riktigt rejält om jag sätter ihop dem. Så honan får jag lov att ha i mitt 200l istället. Anledningen varför jag flyttade ynglen var att de var dubbelt så små i storleken mot de yngel som är lika gamla och som växt upp i 160l karet.
    Men tyvärr märkte jag ikväll att ynglena simmar ner i bland mitt grus (engelsk sjösten) och fastnar där! Måste jag ta bort all "grus" och byta till finkornig istället? Hur gör jag det på bästa sätt när de små ynglen är kvar i karet och man ser dem knappt?
    Hur skulle ni göra?
    Har även fått mycket sniglar/snäckor troligtvis med växterna som jag köpte och har därför lagt ut ett förvällt salladsblad som bete, men de nappar inte på detta. Något annat bra bete som finns?
    Man ska ju mata ynglena 5ggr per dag när de är små men då måste ju mina toffsalger frodas som bara den, hur undviker jag det?
    Många frågor men jag hoppas att ni orkar svara ändå...
    Pa
  • nybörjaren
    Användare
    • juni 2003
    • 18

    #2
    Det skulle vara kul om någon här kunde svara på mina frågor..
    Pa

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Nu har jag ju aldrig haft Paletter men är du säker på att ynglen fastnar där nere? Det är nog snarare troligt att de gömmer sig. De som fastnar tror jag nog var för svaga i alla fall, lite svinn får man räkna med.

      Om man tänker mata sina yngel 5 gånger om dagen så tycker jag att man bör ha ganska tomt i karet så att man kan avlägsna alla matrester dagligen. Växter och inredning hade jag tagit bort. Låt dem sedan växa i några veckor och fiska upp dem och lägg dem i en hink så kan du göra rent akvariet ordentligt. Rengör inte filtret alls utan kör sedan igång med rent kar och nytt vatten men med det gamla filtret, ingen inredning och så i med ynglena igen. I takt med att de blir större så kan du börja dra ner på matningen och steg för steg sätta tillbaks växter och övrigt. Byt sedan gärna vatten var annan eller var tredje dag så håller du vattnet rent. På så sätt blir du av med alla sniglar och alger.

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • nybörjaren
        Användare
        • juni 2003
        • 18

        #4
        Tack för svaret!
        Tycker du/ni att jag ska ta bort hanen ifrån ynglena också? Funderar på att sätta ner honom tillsammans med honan och guramina i mitt andra kar på 200l?
        Ynglena har ju fått varit med hanen/honan nu i ca 4 veckor och det kanske räcker?
        Tänkte nämligen ta bort lite växter och bara ha en stor mangroverot och grottorna kvar så att det blir lättare att göra rent stenen med hävert sådär en varannan dag. Räcker det eller måste jag "dammsuga" botten varje kväll?
        De flesta är ca 5-6mm och när kan jag då börja att mata med annan mat än baby nr1 flinfoder som tex cyklops och daphnia (tror att det stavas så..?)
        Hur snabbt efteråt brukar palettciklider leka efter att man tagit bort dem från ynglena?
        De började leka redan dagen efter som jag hade köpt dem så jag har inte haft dem så länge.
        Hoppas att någon kan svara på alla mina frågor.
        Pa

        Kommentar

        Arbetssätt...