Förteckning över lab.Hongi-varianter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    Förteckning över lab.Hongi-varianter?

    Haj
    Jag tror att jag har två olika Labidochromis sp. Hongi - varianter i mitt akvarium, är det någon som vet någon sida där det finns en lista över de flesta hongi-varianterna?

    Skulle gärna vilja identifiera dem för jag måste sälja den ena varianten.

    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Tyvärr är det med "hongi'n" som med många andra malawiciklider att de oftast säljs utan specificerad fångstplats.Jag anser att man aldrig ska köpa ciklider om säljaren inte kan specificera vilken variant det är. Är man osäker på vilken variant man har ska man inte sprida sina yngel vidare.
    Labidochromis sp. "hongi" förekommer vid flera olika lokaler mellan Undu Point och Liuli vid Tanzanias kust i Malawisjön.
    För Lab. sp. "hongi" är avvikelserna mycket små mellan de olika lokala populationerna. Dessutom har det urvalsodlats en hel del på denna art för att få fram superröda exemplar. För att göra det ännu mer komplicerat finns det en liknande ciklid i samma del av Malawisjön med ett liknande utseende som kallas Lab. sp. "mbamba".
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      ok, mina varianter skiljer iaf sig ganska mycket ifrån varandra.
      Det var iaf så att jag köpte ett 540 och fick fiskarna till, o han jag köpte det av visste inte ens att det var en labidochromis-art. Så jag har iaf lyckats identifiera alla arter utom en, jag tror det e en metraclima/pseudotropheus, men det e ju inte den de handlar om. Jag har hittat de varianter som jag har på internet nu, den ena heter "hongi Red Top" o den andra verkar vara den valiga hongin, den ser mer ut som den i btn-guide om malwiciklider.

      tackar för hjälpen.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      Arbetssätt...