Saltvattensciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ozzp
    Användare
    • augusti 2002
    • 34

    Saltvattensciklid?

    Finns det någon ciklidart i salt- eller bräckvatten? Fick en fråga av en jobbarkompis och själv har jag aldrig funderat över det då jag är busnöjd med mina malawis.

    Fredrik
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Etroplus suratensis finns bara i bräckt vatten. Sedan hittar man ibland vissa tilapior i bräckt vatten ex. Oreochromis mossambicus. Även en del mellanamerikaner som Vieja macilacauda finns i bräckt vatten. Jag har hört att de även kan finnas i salt. På http://artedi.nrm.se/Summary/FamilySummary.cfm?ID=349 finns lite info.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • odilou
      Användare
      • april 2002
      • 308

      #3
      Det är sant som Ola säger. Viejor är tåliga mot salt och lever ofta i floder bara enstaka kilometrar från havet.
      Även en del tilapior lever bräckt - ett lite udda exempel är Sarotherodon galilaeus som bland annat finns i Israels havsnära flodsystem.

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        När jag läste akvakultur sas det att Oreochromis mossambicus kan överleva i obegränsad tid i rent saltvatten; det fanns tydligen tillochmed odlare som drog upp dem i saltvatten för att de växte snabbare där.

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Har för mig rödcikliden kan leva i saltvatten iaf kortare tider.

          //NJ

          Kommentar

          • timon

            #6
            ALLA fiskar kan leva i saltvatten, iaf en kortare tid =)

            Det finns som sagt sådana som lever i bräckt vatten. Vad jag vet så finns det inga saltvattensciklider.

            Kommentar

            • GoSatta
              Användare
              • februari 2003
              • 1686

              #7
              Visst finns det saltvattens ciklider, kan inte komma ihåg vad någon heter men finns iaf ett flertal som lever i salt tillåmed på korallrev, storsta problemet för dom är tydligen att det är svårt att befrukta ägg då mjölken tvärdör i saltvatten. Men sen är väl också ciklidernas närmsta släktingar saltvattenfiskar? så som fröken och clownfiskar.
              /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
              http://www.gosatta.org

              Kommentar

              Arbetssätt...