VF. Tropheus sp. black "Bemba"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • juli 2002
    • 9

    VF. Tropheus sp. black "Bemba"

    Raderat
    <font color="orange">Bilder</font id="orange"> <font color="blue">e-mail</font id="blue">
  • imported_n/a
    Användare
    • augusti 2002
    • 330

    #2
    hysteriskt pris,eller? enbart för vissa.

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 1913

      #3
      Hehe jo det var ett saftigt pris men dom är jäkligt sällsynt(VF)...Malawi AB har aldrig fått in bemba vf sen dom startade..

      Kommentar

      • odilou
        Användare
        • april 2002
        • 308

        #4
        Köper du 30 så kostar varje fisk drygt 280 danska kronor. Inte så hemskt farligt ändå. Real Ilangi kostar ju 900 spänn stycket på Akv. Malawi.

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Jag tycker inte priset är "hysteriskt"...Tropheus håller ett högt pris och det får man nog räkna med om man ska ha dessa vackra och efterfrågade fiskar. Arten har ju blivit någon sorts "statusfirre"...och det är ju på det viset som priser styrs i den övriga världen. Tillgång och efterfrågan...

          Jag har sett högre pris än det som nämns här.

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            #6
            Om vi nu ska tala om priser så tycker jag att vildfångad fisk över lag håller ett väldigt lågt pris. Att ett vilt levade djur som är handplockat i sjön och transporterat från en näst intill oåkomlig del av afrika, betingar ett värde på 2-3 hundra kronor måste betraktas som billigt. Blotta kilopriset för död torkad torsk som exporteras till Portugal och Spanien från våra breddgrader ligger på det dubbla.

            mvh,
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #7
              Medlemmar i Nordiska Ciklidsällskapet har också rabatt hos Cichledecentret.
              Ciklidhälasningar
              Kjell

              Kommentar

              • Stelin
                Användare
                • december 2002
                • 1339

                #8
                "Medlemmar i Nordiska Ciklidsällskapet har också rabatt hos Cichledecentret."

                Det är en av anledningen till att jag kommer att bli medlem i NCS igen. En annan är att man annars missar för många, som det iaf verkar intressanta artiklar i Ciklidbladet.
                //Stefan Lindstedt

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #9
                  Välkommen som medlem Stefan.
                  Ciklidhälsningar
                  KJell

                  Kommentar

                  • Ante
                    Användare
                    • november 2002
                    • 571

                    #10
                    för mig som bor i en avlägsen del av landet utan föreningsverksamhet är ju Ciklidbladet kombinerat med internet den enda möjligheten att få någon kontakt med övriga akvarister.
                    på tal om att VF inte är gratis, nä det är det inte men att Troffar skulle vara någon statusfirre vet jag inte, det finns malawi som kostar 7-800:-/st. också.
                    sedan kanske man inte måste köpa 15 st av dom för att det skall funka så det blir ju billigare på så sätt.
                    sedan kan man ju diskutera om vissa arter är värda priset, men det kanske är meningslöst det också, det är ju upp till var och en vad man gillar och prioriterar.
                    Personligen tycker jag inte att Ilangi är värda 900:-/st. men det är MIN mening.

                    Kommentar

                    • Robbe
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 527

                      #11
                      Jag tycker oxå att Ilangi är en klart över reklamerad Tropheus.Mina favoriter är Kiriza och Canary cheak(jag tror den heter så)men som sakt smaken är som baken.......

                      Kommentar

                      • Stelin
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1339

                        #12
                        Ilangin har jag tyvärr inte sett några vuxna djur av i verkligheten. Men efter vad jag har kunna se på bilder på tropheus.info så är den i mitt tycke utseendemässigt den optimala tropheusen. Men tyvärr på tok för dyr även för mig. Även priserna på yngel verkar också vara lite väl häftiga.
                        Bortsett från Ilangin så tillhör Red Rainbow varianterna mina absoluta favoriter, priserna på vildfångade exemplar av dom verkar också lite mer överkomliga.

                        Kjell skrev:
                        "Välkommen som medlem Stefan"
                        Tackar, jag tänkte passa på att bli medlem i god tid(i denna eller nästa månad) innan nästa utskick av ciklidbladet som jag läste någonstans (prelimärt) skulle vara i september.
                        //Stefan Lindstedt

                        Kommentar

                        • Ante
                          Användare
                          • november 2002
                          • 571

                          #13
                          jag har hört att orsaken till att ilangin är så dyr är att den endast finns i en lokal med mycket krokodiler....
                          det låter som en orsak så god som någon...

                          Kommentar

                          Arbetssätt...