Hur hålla ned temperaturen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • antonlan
    Användare
    • augusti 2002
    • 57

    Hur hålla ned temperaturen?

    Hej!
    Nu har ju sommarvärmen kommit till min stora glädje. Problemet är bara det att mina fiskar inte är lika glada som jag över värmen. Temperaturen i mina akvarium har stigit med två-tre grader de senaste dagarna och det tycks inte finnas något jag kan göra åt det. Jag tror att problemet ligger i att temperaturen alltid ligger ett par tre-fyra grader över rumstemperaturen (genom påverkan från pumpar, luysrör m.m.) och nu sitger rumstemperaturen, inte mycket att göra kanske.
    Men jag undrar om det finns något knep att ta till för att slippa temperaturer uppemot 29-30 grader i malawikaret. Och det blir väl knappast bättre senare under sommaren så jag skulle nog behöva hitta på något snart!
    Jag har själv tänkt på att skaffa ytterfilter och sen dra en slang från pumpen genom kylen eller liknande innan den återvänder till akvariet. Men det här käns en aning omständigt. Finns det något enklare sätt? Har ni några erfarenheter att dela med er av?
    Hälsningar Anton
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    #2
    Sök på forumen här och på Zoopet, denna fråga kommer upp varje sommar!
    // Magnus Arvidsson

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      Det är alltid probem med att hålle nere temperaturen i akvarier på sommaren. Lysrören brukar vara en stor värmekälla, minska belysningstiden och om du har flera lysrör släck då några av dem. Att lägga remsor av frigolit mellan lysrörsramp och akvarium brukar också hjälpa.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Anette
        Användare
        • april 2002
        • 178

        #4
        Ta bort täckglasen. Avdunstningen gör att temperaturen sjunker en aning.

        Det går också att frysa in vatten i tex en PET-flaska och sedan lägga ner den i akvariet så att den kyler vattnet en aning.

        Lycka till
        Anette

        Kommentar

        • Repaterion

          #5
          Det går även om det sulle ha ett gammalt kylskåp som du gör hål i sidorna på och drar en vanlig trädgårdsslang igenom med sisådär lagom många krokar i.

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Det är enklare att försöka se till att rummet inte blir för varmt.
            Dra tex för fönstrena så att inte solen värmer upp rummet så mycket.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              citat:Lysrören brukar vara en stor värmekälla, minska belysningstiden och om du har flera lysrör släck då några av dem. Att lägga remsor av frigolit mellan lysrörsramp och akvarium brukar också hjälpa
              Det här tycker jag är det enskilt enklaste man kan göra och det ordnar jag varje sommar. Pinnar, pennor eller dylikt funkar lika bra. Se till att det blir 1-2 cm luft mellan ramp och glas. Minskad tid på belysningen till 8-10 timmar eller kortare är också vettigt. Har du inga växter kan man ta bort rampen och låta rummets ljus lysa upp akvariet.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              Arbetssätt...