Troffe tråd

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MiDo

    #31
    Fredrik:

    Då förstår jag att det inte funkar att honorna släpper sina yngel.
    Som jag skrev i mitt första inlägg krävs det stora kar, växter, stenpartier och inte så mycket fisk för att de skall spotta i karet och få ynglen att överleva.

    Det blir lätt missförstånd på en maillista!!

    Jag tror det skulle gå bättre med en hane och 14 honor i 410l och ännu bättre i ett 720l osv. Tyvärr är det ju så att de flesta av oss har begränsat utrymme och då får man göra det bästa av situationen och göra som Stelin beskriver, mycket fisk för att få ner aggresiviteten.

    MiDo

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #32
      Menar du då att 14 honor och en hane i 410 skulle vara tillräckligt mycket fisk för att hålla nere aggressiviteten?

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • MiDo

        #33
        Fredrik:
        Nej, det är inte alls säkert.
        410 l tycker jag är för litet att hålla många Tropheus i.
        Men om man inte har något alternativ så tror jag att du gör rätt som har mycket fisk i det. Alternativet kanske är att ha en hane och 6-7 honor.

        Det är väl detta som är så spännande med Tropheus att det finns så många olika sätt att hålla dom och att det många gånger beror på personligheten (fiskigheten???) hos individuella fiskar, det som fungerar med en grupp fungerar inte med en annan.
        Mvh
        MiDo

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #34
          Du menar alltså att 410 liter är för litet för att ha många Tropheus men få kan jag inte ha i det? Med andra ord kan man inte ha Tropheus i mindre akvarier än 720? Samtidigt säger en dansk odlare i mitt andra öra att det där med stora akvarier till Tropheus är nonsens. Det är lagom med en liten lekgrupp i 200 liter. Det är verkligen inte konstigt att man blir förvirrad.

          Nu är jag inte så orolig för det eftersom jag är väldigt nöjd med mina Tropheus just nu och tänker fortsätta i den stilen men jag kan förstå om denna tråd förvirrar folk som står i begrepp att börja med Tropheus.

          mvh,
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Stelin
            Användare
            • december 2002
            • 1339

            #35
            Jag känner mig också lätt förvirrad efter Midos inlägg. 410 liter är enligt Mido för litet att hålla många fiskar i men samtidigt gör du tydligen rätt som har mycket fisk i.
            jag fattar ingenting.
            //Stefan Lindstedt

            Kommentar

            • MiDo

              #36
              Fredrik och Stefan:
              Jag tycker att man skall låta Tropheus gå så naturligt som möjligt och låta dom spotta i karet så att ynglen går kvar hos föräldrarna. Det kräver ett stort kar!!!
              Om man inte kan eller vill det, utan tar upp honorna och tömmer dom, så kan man ha dom i mindre kar och med mycket eller lite fisk.
              Personligen tycker jag då att mycket av det som fascinerar mig med Tropheus försvinner.
              Som tur är smaken olika!!!
              vh
              MiDo

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                #37
                Haj
                Jag är i farten o ska skaffa troffar, så efter att ha läst hela tråden känner man sig ganska osäker. Jag har ett 375litersakvarium och hade först tänkt att ha 20 dubbar i det, men efter att ha snackat med en som jag känner så lutar det snarare åt 15 dubbar o 20 moori eller ikola i akvariumet. vad tycker ni att jag skall göra, köra på bara dubbar eller både dubbar och moori eller ikola??

                jag kommer att köpa dm som yngel, dvs runt 3 cm och alla i samma storlek.

                man vill ju inte chansa bort en massa fisk(och pengar) =D



                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #38
                  citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.

                  Du menar alltså att 410 liter är för litet för att ha många Tropheus men få kan jag inte ha i det?
                  Det fungerar så med extremt aggressiva fiskar att om man håller dem väldigt tätt ihop, så klarar de inte att hålla revir, och då slutar de försöka. Det är därför man inte kan hålla två öringar i ett akvarium, men man kan hålla fem tusen i en nätkasse.
                  Det används också på malawi-ciklider - många malawi skulle egentligen vilja ha stora revir, men man håller dem normalt så tätt så de nöjer sig med en liten plätt eller inget revir alls.

                  Om du tror du klarar det, så kan du ju försöka med en liten lekgrupp. Kanske finns det plats kvar för de andra att leva på när den dominante hannen tagit vad han vill ha i revir.

                  Kommentar

                  • Ante
                    Användare
                    • november 2002
                    • 571

                    #39
                    om jag läste rätt så tänker du ha 20+15=35 st. fiskar i 375 liter?
                    om det är så så tycker jag personligen det är på tok för många!

                    själv har jag 15 vuxna i 540 liter och där skulle jag kunna tänka mig att ha max 25-30 st, inte fler, men som sagt det finns lika många åsikter som fiskägare...
                    av dessa 15 så har tre hanar en stenhög var som revir och det funkar perfekt hos mig.
                    -inga som trycker i hörnen eller ens några allvarligare bråk, visst blir det lite jakter mellan varven men inget allvarligt.
                    dom verkar ha anpassat revirstorleken efter utrymmet som finns tillgängligt.
                    dom drabbningar som dock uppkommer sker nästan aldrig mellan dom revirhållande hanarna utan det är lägre stående hanar och honor som får röra på sig.
                    Periodvis så kan hela gruppen befinna sig inom en hanes revir utan problem men förr eller senare så jagas dom bort för stunden.

                    men jag vet att denna uppsättning på akvarium och fiskar kan vara rena massmordet hos någon annan, så att säga att detta är det enda som funkar är döfött, men det funkar hos mig. (ta i trä)


                    Kommentar

                    • imported_n/a
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 330

                      #40
                      man kan fråga sig varför en komb. funkar hos en men inte hos en annan. Om jag gör en liknelse,ett tag hade jag ett melanochromis auratus kar på 375l 2 hanar 10 honor+en massa yngel,ena hanen dominerade,allt funkade bra,men så fort honor vart lekmogna,så fick hanen tokspel,detta inträffade(inbillade jag mig)1-2dar före själva leken,när hanen lekt av den aktuella honan så lugnade allt ner sig igen,mycket gömställen hjälpte inte alla gånger utan jag förlorade en del fisk med tiden,varenda gång detta inträffade så vart hanen hyper aggresiv,kan nåt liknande vara orsak med tropheus? med den skillnaden att gömslen inte utnyttjas på samma sätt som mbunas.

                      Kommentar

                      • Fredrik H.
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1884

                        #41
                        Mike Noren:
                        Nu var det inte frågan om att "mängd stoppar aggressivitet" som var ändamålet med den citerade meningen utan att belysa det motsägelsefulla i midos resonemang.

                        Mido:
                        Nu förstår jag dig bättre, du syftar fortfarande till att få det att funka med "spott i lekburken". Jag tappade tråden lite tror jag.

                        mvh,
                        Fredrik H.
                        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                        www.cichlidgallery.org
                        www.tropheini.com

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          #42
                          OK, så du(Ante) tror att det skulle funka bättre med ca 20 fiskar eller?? i så fall så är det ju duboisi som gäller =D. kan man ha ngn anna fiskart tillsammans i akvarumet i sådana fall? typ hästnosar eller några snäcklekare?

                          iaf så börjar det luta åt 20 dubbar, om det nu funkar.

                          det som jag hörde av den jag ska köpa akvariumet av så skulle jag ha minst 30 fiskar akvariet, för att de inte alla skulle bli dödade av den dominante hannen. om jag då kör på 15 dubbar o 20 av den andra gruppen(moori eller ikola) så har man ju garderat sig lite, för om det blir som i Antesfall så kan man ju alltid sälja den ena gruppen om det blir för trångt.

                          tackar för rådet/
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • Stelin
                            Användare
                            • december 2002
                            • 1339

                            #43
                            Jonas:
                            Jag tycker du först och främst ska bestämma dig för om du enbart vill ha tropheus I ditt kar eller ej. Hästnosar, jullar o snäcklekare ska gå bra att ha tillsammans med tropheus, jag har även haft Cyprochromis tillsammans med Tropheus utan några problem även om detta inte är något som brukar rekommenderas.
                            Om du väljer att enbart ha tropheus i ditt kar så skulle jag precis som din bekant rekommendera c:a 30st yngel(för egen del så hade jag valt enbart en sort, men det är till viss del en smaksak). Annars så får du såklart minska på antalet så att även dom andra sorterna får plats. Orsaken till att jag hade valt att skaffa så pass många yngel är att du troligen förlorar en del genom åren och du kommer även ha möjlighet att plocka bort en del ev.överskottshanar när dom blir vuxna och förhoppningsvist så kommer du i slutändan när dom är vuxna ha en välfungerande grupp på c:a 20-25 vuxna fiskar som jag tycker är lagom för ditt förhoppningsvist välfiltrerade kar.

                            Men som Ante sa det finns lika många åsikter om hur man bör ha tropheus som det finns fiskägare…Nu är ju inte heller 30st ett måste det hade säkerligen fungerat bra även med 20 men det som jag skriver om ovan är [u]hur jag själv hade gjort </u>om jag skulle starta ett 375 liters tropheus kar.

                            Lycka till

                            //Stefan Lindstedt

                            Kommentar

                            • Jonas E
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2533

                              #44
                              ok, men nu ede lite ändrade förhållanden, har precis köpt ett 540, så nu blir de troffar så in i

                              nu blir de nog 20 dubbar och 20(eller 25) av den andra sorten, skulle de funka med 40-45 troffar i ett 540?? Då går de ju inte så himla trångt och ändå så har de tillräckligt med utrymme o jaga o gömma sig på.

                              Ska förresten hämta akvariet imorron, weeeee

                              hajhaj
                              /Jonas
                              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                              Kommentar

                              • Ante
                                Användare
                                • november 2002
                                • 571

                                #45
                                för att ytterligare röra till begreppen så har jag en tid haft 8 st. ensamma Ikola i 540 liter utan problem, blev du klokare nu????

                                45 fiskar låter trångt även i 540 liter, har du sett en vuxen troffe, dom är ganska stora när dom når fullstorlek.
                                men om du köper yngel så är det lungt minst ett år frammåt skulle jag tro.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...