Troffe tråd

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Maswa:

    citat:det vart i stället 17st moori bright red. till ett bra pris och storlek.
    Är det Tropheus Moori Kalembwe Bright Red? Kolla länken på rad 6...snygga...

    --------------------------------------------------------------------
    cichlids4fun:

    Tropheus Moori sp. Golden Chisanze...denna troffe gillar jag verkligen utseendet (färgen) på...


    --------------------------------------------------------------------

    Pontus:

    citat:Jag har hört att folk betalar dom mest osanolika belopp för tex ilangi jag har hört allt från 850-1100 kr styck det är lite oroande!
    100kr / st DET RÄCKER.
    Att VF Ilangi har ett sådant högt pris i vissa tillfällen beror på dess efterfrågan kontra tillgång. Det är marknadsekonomi...
    Jag förstår också det höga priset då det förklarats för mig att där de får tag på Ilangi så förekommer det väldigt tätt med krokodiler. Det gör att fisken är svår att få tag på av dykare...och då blir priset därefter. Odlad Ilangi tycker jag skall ligga på 100-120kr/st.
    Vanliga priser för ungdjur av Tropheus brukar ligga någonstans mellan 50kr-90kr/st.
    ---------------------------------------------------------------------

    Bildlänk till en av mina absoluta favoriter inom Tropheus släktet, Red Rainbow Kasanga:



    Kommentar

    • maswa
      Användare
      • juni 2003
      • 52

      tricella-ja det stämmer men mina var starktröda över ögonen och på framkroppen.
      har nu 25 F1 kiritza ca 3cm och 13st real Ilangi F1 något större. kan knappt vänta innan ilangin börjar färga ut dom blir ju riktigt snygga. funderar på att ha dom i ett nästan helt vit inrett akvarium så att dom färgar ut riktigt bra eller är det någon som har något förslag på annan inredning?? eftersom dom skiftar i färg så "tror" jag att vit blir bra!!??

      förväntansfull!!

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        Jag håller på med att göra om min bakgrund och den ska definitivt gå i färgerna som vit, beige (creme), grå, grön och svart. Huvudnyans skall vara så ljus som möjligt då jag sett att både Tropheus och Malawi "färgar ut" bättre...

        Den får inte bli för vit då jag inte vill ha bländarkänsla i akvariet...

        Jag har tidigare haft en mörkt rödbrun bakgrund och fiskarna har blivit aningen mörka i sin färg. Jag hade även rådasand 0,8-1,3mm som gav en brunröd nyans. Direkt när jag skaffade rådasanden 0,33mm som har en mjuk beige ton och blandade denna med en kritvit sand så blev det betydligt mer färg i akvariet på fiskarna!

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          Hur gör man när en troffe äter lite dåligt efter att nyligen blivit inköpt? Ska man vänta tålmodigt eller ska man aktivt börja göra något?

          Har haft troffarna i 5 dagar.

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            Tricella, va har du skaffat för några troffar?
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • Emil Martinsson
              Användare
              • november 2003
              • 167

              Hej på er, nu hade jag tänkt att göra mitt bidrag till denna mycket intressanta tråd. Det är nämligen så att jag nyligen skaffat dubbar och är nu mycket nyfiken på könsfördelningen. Jag läste någonstan att hanar skulle ha en spetsigare nos. Har ni någon erfarenhet av det påståendet. Dom (10st) går själva i ett 540l akvarium med två stenrösen i hörnen och ett i mitten. de två yttre rösena kontroleras av två av de större dubbarna och de borde ju därför vara hanar. Den största av dom patrullerar hela akvariet och tar inte skit av någon men den verkar inte ha något behov av revir. Kan det vara en stursk hona kanske? De övriga samsas i röset i mitten (två av de i mitten är fortfarande prickiga och två har band men ändå några få prickar kvar, alltså inte könsmogna). De andra (utom den största)tror jag ganska nyligen (någon månad) fått en fullvuxen färgteckning (Könsmognad?). Kan någon som kanske känner igen situationen skänka några tankar angående detta.
              Emil
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141499

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • april 2002
                • 1884

                Jag tycker att man ska vänta tålmodigt.

                mvh,
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                • Emil Martinsson
                  Användare
                  • november 2003
                  • 167

                  Självklart Fredrik, men du vet hur det är..[:p]
                  Emil
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141499

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    Fjärilscikliden:

                    Jag har skaffat VF Tropheus Moori Red Rainbow "Kasanga". Jag blev helt enkelt "kär"...

                    Se bildlänk på sidan 15 i ett av mina inlägg. Bilderna är inte mina egna...

                    Kommentar

                    • Henrik Dehlin
                      NCS Medlem
                      • september 2002
                      • 1913

                      Tricella, Har du skaffat nytt kar med eller vart har du troffarna?

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        Jag har dom tillsammans med mina Malawi...375:an.

                        Lite kontroversiellt kanske...

                        Kommentar

                        • Emil Martinsson
                          Användare
                          • november 2003
                          • 167

                          Tricella, finns det någon i eller i närheten av Skövde som säljer Tropheus?
                          Emil
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141499

                          Kommentar

                          • Cutekid
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 3368

                            Zoo fritid i lidköping säljer troffar. Han hade en del intressanta varianter när jag var där förra veckan. Ett tips kan vara sjöodlade vuxna stora dubbar. 10st för 995:-
                            Carl

                            Besök petrochromis.com´s forum:

                            http://petrochromis.com/phpbb3/

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              Det finns privatodlare i Lidköping, men jag har ingen koll nu på vad som finns att köpa. Skövde finns nästan inget såvitt jag vet iallafall. Skara tror jag har någon privatodlare, men där kommer jag inte ihåg kontakten. Hela Skaraborg borde rycka upp sig och se tjusningen med dessa arter, och andra inom både Tanganyika som Malawi!!

                              Zoofritid i Lidköping har en del Tropheus...ca 5-6 akvarium med allehanda Tropheus arter. Kan dock inte säga specifika arter på rak arm...

                              Kommentar

                              • Emil Martinsson
                                Användare
                                • november 2003
                                • 167

                                Oj då, trodde du svarade på min fråga Fredrik.
                                Emil
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141499

                                Kommentar

                                Arbetssätt...