Troffe tråd

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    Har nu avlivat min fina Ikola-hanne, dissekerade honom och jag kunde inte se några tecken på bukvattensot. jag hoppas.....
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Ante
      Användare
      • november 2002
      • 571

      MrGadjet, hoppas det går vägen, min Kachese verkar ha spottat sina ägg efter en vecka

      Kommentar

      • stiffe
        Användare
        • april 2002
        • 953

        Undrar lite över vad ni andra matar era Tropheus med?Vad har ni märkt för för och nackdelar med olika sorters foder?
        mvh Stefan

        Kommentar

        • kilova
          Användare
          • april 2002
          • 327

          Jag altinerar med räkmix, pellets, spirulinaflingor,spenat,

          Räkmixens nakdelar är att vattnet i karet fort blir dåligt.
          Fördelarna = bra mat och ett rättså kraftigt foder.

          Pellets fördelar fiskarna leker mycket mer och oftare när dom får kraftigt foder.Men man får inte ge förmycket.

          Spirulina fligorna har nakdelen att det inte räcker till för att fiskarna ska leka =för klen mat.det positiva med flingorna är att man knappast kan övermata.
          Tropheus moori golden kazumba F1
          Tropheus dubosi F1
          Tropheus Chaitica F1
          Tropheus red chimba F1
          Tropheus black pemba F1
          Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
          Tropheus moori bärnsten F1
          Tropheus moori kejsare
          Mvh Kim

          Kommentar

          • bmwpower
            Användare
            • december 2002
            • 1934

            Jag har spenat,ärtor,musslor,sprulina,räckor,torsk mysis och lite annat i min
            Den fungera mycket bra till både malawi o0ch troffa den lekar dom gärna på

            Kommentar

            • Ante
              Användare
              • november 2002
              • 571

              håller inte med dig där Kim, jag ger numera bara flingor sedan någon månad tillbaka och dom leker!
              Största orsaken till att jag bara ger dom flingor var att det var det enda jag ville låta min granne ge dom när jag var på semester och så har dte fortsatt.
              Jag ger dom Sera Flora, det är väl att betrakta som ett "billigt" foder.
              har gett enbart Spirulina tidigare men fick som alla andra svarta fläckar på en del fisk.
              jag gav dom då OSI och Tropical Spirulina
              numera ger jag spirulina kanske 1-2 ggr. i veckan bara för att göra slut på det.

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                Jag är fast övertygad om att all fisk mår bra av att fodersorter alterneras...det har jag märkt iallafall då jag haft Troffar och nu Malawi.

                Kommentar

                • Stelin
                  Användare
                  • december 2002
                  • 1339

                  Uv ljus till tropheus, kan detta vara en hit?
                  Jag har ett uv filter liggande som jag tidigare använt när jag hade diskusar, och funderar nu på om jag skulle prova att använda detta även till den kommande grupp av VF tropheus som jag går o väntar på. Är detta med uv filtrering bara en skröna eller finns det "fakta bakom detta". Någon som har provat?
                  //Stefan Lindstedt

                  Kommentar

                  • Stelin
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1339

                    Foderfrågan:
                    Jag är däremot inte så övertygad om att tropheusar mår bäst av en varierad kost. Tropheusar i det naturliga spenderar väl det mesta av tiden till at beta alger, dom bör ju då få i sig [u]ungefär samma sak hela tiden</u>: alger och små kräftdjur. [u]Kanske</u> det är en god ide då att försöka efterlikna detta och ge dom samma foder alltid (själv så föredrar jag numer räkmix som jag tycker mest efterliknar deras naturliga kostvanor).
                    Köpte nyligen en burk med Osi spirulina, jag blev mycket förvånad när jag läste innehållsförteckning det innehöll bland annat fiskmjöl,fiskprotein koncentrat,fiskolja och artemia(samt en massa tillsatser av olika slag). Inte är väl detta några ingredienser som är bra för en tropheus.
                    //Stefan Lindstedt

                    Kommentar

                    • bmwpower
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1934

                      Spirulina ska man vara försiktig med det kan lätt bli svarta fläckar
                      Man vet ju själv hur trött man blir om man bara skulle äta på macdonalds varje dag
                      Jag kör med räkmix iblan och excell foder ibland sen får dom lite ren spirulina när dom varit snälla

                      Kommentar

                      • stiffe
                        Användare
                        • april 2002
                        • 953

                        När man då väl har fått pigmentfläckar,hur blir man då av med dom?Räcker det att sluta mata med spirulina eller?
                        mvh Stefan

                        Kommentar

                        • Fredrik H.
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1884

                          Enligt mina erfarenheter så försvinner pigmentfläckar efter att man slutat mata med spirulina. Det har dock i mitt fall tagit upp emot 6 månader för att bli av med dem.

                          Vad varierad kost beträffar så tror jag att det är "övergångar" det handlar om. Jag tror att man kan hålla en grupp på nästan vilken kost som helst förutsatt att man genomför en långsam övergång till denna. Jag är dock fast övertygad om att Tropheus behöver lite rutiner vad det gäller matvanorna. Rutiner kan innebära tre dagar räkmix, en dag cyklops, tre dagar räkmix, om och om igen vecka efter vecka. Men även en dag räkmix, en dag spirulina pellets, en dag räkmix, en dag cyklops, en dag fasta, en dag cyklops, och en dag räkmix.

                          Föredelen med att variera tror jag består i att fiskarna blir tåligare mot eventuella förändringar i akvariet eftersom de får i sig, och vänjer sig vid, ett större utbud av näringsämnen och bakterier. Ungefär som om man som människa vande sig vid att äta i ett enkelt hem med dess kostvanor i Stockholm, Bangkok, Madrid och New Delhi under samma ständigt upprepade vecka.

                          mvh,
                          Fredrik H.
                          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                          www.cichlidgallery.org
                          www.tropheini.com

                          Kommentar

                          • Stelin
                            Användare
                            • december 2002
                            • 1339

                            Det låter rimligt det du skriver om varierad kost kan ge tåligare fiskar.
                            Cyclops har jag tidigare provat att ge till mina fd Moliros. Dom verkade dock helt ointresserade av fodret och det mesta filtrerades därför bort. Kanske fodret var gammalt eller så behövdes där en längre tillvänjningstid, synd förresten att inte allt fryst foder har datumstämpel. Såg någonstans att Mysis också skulle vara ett bra tropheus foder, är det något du(eller någon annan) har provat?
                            //Stefan Lindstedt

                            Kommentar

                            • Jonne
                              Användare
                              • april 2003
                              • 120

                              När jag odlade mycket tropheus så körde jag med mysis & räkmix. Dom blev helt vilda med det fodret, varvade ibland med cyklops & det gör jag fortfarande. Jag tror det här med cyklops stimulerar lite för lek. Mina dubbe hanar blir helt tokiga & försöker locka ner honorna till sina leknästen. Det är en rolig ciklid. Kommer alltid att älska dom.
                              www.discusklubben.se

                              Kommentar

                              • Stelin
                                Användare
                                • december 2002
                                • 1339

                                Visst är det härliga fiskar. Tyvärr så har jag inte en enda tropheus här hemma, jag sålde mina sista moliros idag och jag börjar redan känna abstinens...

                                Det här med cyklops låter som en hit, konstigt att mina var så ointresserade av fodret.
                                Mysis trodde jag var ett för stort foderdjur för tropheus. Kanske jag provar framöver.

                                //Stefan Lindstedt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...