Problem vid matning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tjoffboff

    Problem vid matning

    Jag har ett 72 hemma....med ca 20 st frontosor i olika storlekar, allt imellan 35 cm till 5 cm. 5 st stora gibbiceps, 3 st rejäla malar och ett par prinsessor.
    Mitt problem är att efter matning med räkmix så börjar fiskarna andas i hög takt och det fortsätter till nästa dag då jag får byta halva vattnet för att få det att funka igen....
    I karet har jag 2 st pumpar som gör minst 2000l st och rejäla filter till dem.
    Jag har försökt att dra ned på maten för att inte övergöda, men allt försvinner på någon minut....
    Så om någon kan ge lite råd så e jag tacksamm kan det vara för många fiskar eller för dålig filtrering....
  • Stelin
    Användare
    • december 2002
    • 1339

    #2
    Jag tror att det största problemet är din utfodring med räkmix. Att utfodra så många Frontosor med räkmix kan ställa till med, som du har märkt, en hel del problem. Prova att istället gå över till torrfoder.
    Men du har nog även lite väl mycket fisk i ditt kar, du borde nog sortera bort en del av din frontosor och malar. Ett fiskbestånd istället med max 15 frontosor ihopa med 3st malar och dina prinsessor hade nog fungerat bättre.

    Har du möjlighet(råd) till det så köp även ett bättre filter. Tex Eheim 2260 ytterfilter i kombination med ett av dina innerfilter.
    Men det största problemet tror jag inte själva filtreringen är utan som jag skriver ovan, utfodringen med räkmix samt för mycket fisk i karet.
    //Stefan Lindstedt

    Kommentar

    • walle_1
      Användare
      • februari 2003
      • 708

      #3
      Stelin: Vad har du för underlag till det du säger?

      Du säger att det kan ställa till problem om man matar frontosor med räkmix, vad för problem? tycker det låter som att du påstår saker som du inte vet något om.

      Tjoffboff: Jag tror också att du har för mycket fisk. Jag skulle vilja säga max 10 st frontosor, tänk på att dom blir ganska stora.
      Vad har du för filter?


      MVH Martin
      MVH Martin

      http://m1.271.telia.com/~u27102612/

      Kommentar

      • sillstryparn

        #4
        Sillstryparn säger:

        Sedan jag började med frontosor 1983 har jag under årens lopp blivit mer och mer övertygad av vikten att mata sina "frossor" med fisk! Räxmix kan man mata med ibland, men när det handlar om frontosor är detta foder framförallt lämpligt till ungdjur, då dessa i naturen lever av kräftdjur. Mitt råd är att vid matning "slänga" i:
        1. en sönderhackad sillfilé
        2. lite artemia
        (3. eventuellt yngel-/småfiskfoder, ex.vis cyklops)

        Följer du detta råd kommer alla dina fiskar att frodas!


        Stelin: Torrfoder? Då dör de direkt!

        Hjärtliga hälsningar,
        Sillstryparn

        Kommentar

        • Stelin
          Användare
          • december 2002
          • 1339

          #5
          Martin:
          Vad jag har för underlag. Jag har haft fiskar(även frontosa) och akvarium i c:a 25-30 år så mitt underlag är min erfarenhet.

          Problemen med utfodringen med räkmix är att det skräpar ner en massa. Har man då som "tjoffboff" många och stora fiskar som kräver mycket mat så kan det istället vara bättre att utfodra med något torrfoder som definitivt inte belastar karet så mycket som räkmix.
          //Stefan Lindstedt

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            #6
            Jag förstår precis vad Stelin menar. Att mata 20 frontosor med räkmix måste göra vattnet till "ärtvälling" (om man inte kör med väldigt stora mängder gelatin).

            Fiskar av det formatet och med så stora munnar matas nog hellre med större och fastare föda även om räkmix säkert är lika nyttigt för dem som för andra.

            mvh,
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • Tommy K
              Användare
              • maj 2002
              • 309

              #7
              Ja, jag hör till dem som anser att det måste finnas en gräns för vad våra stackars fiskar behöver i filtergenomströmning. 4000 liter vatten i timmen måste vara outhärdligt, samtidigt som det ger biologin minimal chans att utvecklas. Frontosan är ingen bäcköring som ska bo i konstant strömmande vatten, om nu någon tror det. Ett ytterfilter med stor filtermassa och lugn genomströmning som ger god biologi, kompletterat med ett innerfilter som sätter strutt på ytvattnet är fullt tillräckligt. Räkmixen behövs def. inte varje dag. Aquatic Nature-pellets t ex är ett bra foder, som i rimlig dosering inte smutsar vattnet tillnärmelsevis som räkmix. Alltså - mitt råd - minska antalet fiskar, mata mindre, skaffa ett ytterfilter fyllt med ett material som ger god biologi, samt en liten pump som ger god luftning på vattenytan, minska på antalet vattenbyten. Där finns lösningen.

              Hälsningar Tommy K

              Kommentar

              • odilou
                Användare
                • april 2002
                • 308

                #8
                Jag håller med sillstryparn. Mata med fisk! Det är deras naturliga föda. Att stoppa pellets i ett Mpimbwe-kar är särskilt dumt, då pellets ofta innehåller på tok för mycket luft (jag tar för givet att ni inte pratar om flytpellets?) även under vatten. För alla som haft flytande frontar är problematiken uppenbar.

                Kommentar

                • sillstryparn

                  #9
                  citat:4000 liter vatten i timmen måste vara outhärdligt ... Frontosan är ingen bäcköring
                  Ja, mer än 4000 liter i timman verkar MAD sjukt. "Tjoffboff", ta bort en av pumparna så blir det nog mer lagom.

                  Och alltså, vad det gäller räkmix så är det bara att göra den mer hållfast. ELLLER?? ??

                  Why u wanna go to Stockholm?
                  Sillstryparn

                  Kommentar

                  • tjoffboff

                    #10
                    Jo kanske är det lite förmycket pumpeffect det e jag medveten om. Men jag får dem å yngla av sig och det är sällan jag får några "dödsoffer".

                    klart är ni så erf. som ni alla försöker skryta med så skall man kanske inte diskutera imot....
                    ...men faktum är att efter jag har bytt foder och lagt om lite bland karen så har jag uppnåt ett bättre resultat

                    Kommentar

                    • Tony
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4594

                      #11
                      God kväll på Er!

                      Hela tråden borde ju ha som slutsats att ett 720-liters akvarium inte klarar alla de fiskar som finns där i. Själv har jag 7 halvstora (10-20 cm) frontosor i ett 1000-liters, och redan där tycker jag gränsen på nedsmutning ligger. Frontosorna sväljer ju inte räkmix på en gång, utan tuggar det väl tills det blir oändligt mycket smulor kvar. Detta oavsett mängden gelatin man vräker i mixen. Övriga firrar i mitt akvarium äter villigt upp de smulor som frontosorna lämnar men det blir ändå mycket kvar för filtret att ta hand om.

                      Tony Englund

                      Kommentar

                      • sillstryparn

                        #12
                        citat:Hela tråden borde ju ha som slutsats att ett 720-liters akvarium inte klarar alla de fiskar som finns där i.
                        Nej, Tony, det borde den inte avslutas med. Frontosor skall man ha många av, 20 är okej och med bra filtrering ska detta inte vara några problem. Det nämndes dessutom att de var i storlek 5-35 centimeter, då tycker jag till och med att det kan kännas som rättså lite fisk.

                        Sillstryparn

                        Kommentar

                        • walle_1
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 708

                          #13
                          Stelin: anledningen till att jag undra var att du inte nämnde vad som hände om man matade med räkmix. Du sa bara att det inte var bra, därför undrade jag om du hittade på eller om du hade erfarenhet. Nu har du sagt att du har haft fisk länge och jag tror dig.


                          MVH Martin
                          MVH Martin

                          http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                          Kommentar

                          • Stelin
                            Användare
                            • december 2002
                            • 1339

                            #14
                            Martin:OK.(ps jag tycker själv att jag ibland utrycker mig lite klumpigt)
                            //Stefan Lindstedt

                            Kommentar

                            Arbetssätt...