sjuk fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • christer

    sjuk fisk

    Jag hade två honor zebra mbenji, plötsligt en dag så låg den ena död på morgonen. Den andra har nu fått en konstig geleklump över ena ögat, hon verkar ganska pigg men hon äter inte, och jag har flyttat över henne till ett annat akvarium. Vad kan detta vara, och vad kan jag göra åt det? Hon har också fjällat lite på ena sidan. Tacksam för svar. Christer

  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Vad har du för andra fiskar i akvariet, blir dom jagade och stressade av någon annan fisk?


    Mvh Michael Persson
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • christer

      #3
      Jag har hongi, golden,melanochromis maingano och auratus bl.a. Det förekommer ibland att de jagar varandra, men inte speciellt någon särskild fisk, och de verkar inte stressade. De båda Mbenjihonorna är ca. 10 mån. gamla och de verkade vara i "lektagen" med sin hane. Kan det vara det som har stressat dem, för hanen var nog ganska intensiv i sin uppvaktning. Akvariet är på 250 liter, och antalet fiskar är
      25-27 st. m.v.h. Christer.

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Som du beskriver det så tror jag det är hanen som varit lite väl hård i sin uppvaktning av honorna. Se till att det finns gömställen för honorna i akvariet så att dom kan komma undan när hanen blir för ihärdig i sin uppvaktning.

        Mvh Michael Persson
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • christer

          #5
          Som det nu ser ut så verkar honan som är kvar att må bra. Geleklumpen över ögat har försvunnit, och hon äter lite grand. Kan det inte vara något som smittar,geleklumpen menar jag? Men de andra fiskarna i stora akvariet syns det ingenting på, och de är pigga som vanligt.
          Tror du att man kan flytta tillbaka den "isolerade" honan så hon slipper känna sej ensam? Det finns gömställen för henne att ta till.

          M.V.H. Christer

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #6
            Nej, jag tror inte att geleklumpen smittar. Troligtvis är den en del av en läkeprocess på en ögonskada. Ser honan i övrigt frisk ut och äter ser jag ingen anledning att flytta henne.

            Mvh Michael Persson
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            Arbetssätt...